Gå til innhold

Hjelpe søster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 10 år yngre søster som flyttet på hybel i høst (19 år). Hun har i forkant av det ikke jobbet, og moren min har på et vis støttet/ikke giddet å motivere henne til det ("hun vil ikke, så da får jeg ikke gjort noe").

Søsteren min går nå et krevende studie som faktisk gjør at hun ikke har så mye tid til jobb. Hun har da kun studielån å forholde seg til. Hun står fremdeles på venteliste til studenthybler, men bor midlertidig i et kollektiv hvor de fordeler strømregningen blant annet.

Jeg vet at hun sliter ekstremt med å få dette til å få rundt, men foreldrene hennes nekter å hjelpe (har ikke samme far). Mamma mener at "siden hun ikke gadd jobbe å spare penger, får hun ta konsekvensene av det!". 

Vi (jeg og mannen) har sendt henne litt penger hver mnd + at vi betaler månedsbillett for at hun skal komme seg til skolen. Hun får også litt mat med seg når hun er innom. 

Har snakket litt med moren min, men hun nekter å hjelpe. Moren min mener hun har dårlig råd, men sannheten er at hun er for egoistisk til å dele. Hun reiser på utenlandstur minst 6 ganger i året, kjøper grisedyre klær og skal alltid ha "det beste!". Hun har råd til det hun vil ha råd til. Hun mener også at søsteren min MÅ ha ny vinterjakke, men at hun bør kjøpe en som tydeligvis koster 10.000 kr!!!! :o

Hun mener også at det ikke er vits å hjelpe siden vi gjør det. Sannheten er at hun kommer ikke til å hjelpe, selv om vi slutter. 

Da jeg var student fikk jeg ikke en krone hos henne. Jeg fikk aldri penger til mat, mobil eller noe. Da jeg fikk hull i tannen måtte jeg jobbe for å spare opp penger til å få det fikset (tok 3 mnd, men ikke snakk om å få hjelp!). 

Er det feil av oss å hjelpe?? Er bekymret for hvordan det skal gå hvis hun IKKE får denne hjelpa fra oss. Særlig i disse tider hvor ALT blir dyrere.

Anonymkode: 91a72...c18

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke feil av deg å hjelpe, nei. Din mor høres dust ut. 

Så lenge hun bruker pengene til fornuftige ting, som husleie, mat, klær hun MÅ ha (som vinterjakke), så ville jeg hjulpet. Om hun derimot brukte penger på fest og tull, hadde hjelpen umiddelbart sluttet. Evt hadde jeg kjøpt jakke til henne i stedet for å gi penger. 

Anonymkode: 96bd7...fc9

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

"Foreldre har plikt til å forsørge barnet sitt uavhengig av om de bor sammen med det eller ikke".

For ei grusom mor som ikke vil at barna sine skal ha det bra!!

Anonymkode: 827a6...09c

• Liker 1
Skrevet

Din søster er enda ung, har dere sjekket om muligheten for utvider bidrag?

ville også motivert henne søke etter sommerjobb så hun neste semester har litt ekstra å gå på.

Anonymkode: 94e64...41e

• Liker 1
Skrevet

Hun bruker ikke penger på festing nei, og hun er inneforstått med at hjelpa blir borte hvis det går til unødvendige ting. Vi har satt litt krav til henne, mtp fornuftig bruk.

Men skal sies at vi unner henne en runde med festing innimellom, og ja- det har skjedd at vi har sponset litt alkohol. Det er en del av studenttilværelsen. Men er langt ifra hver helg!!

Har snakket om at hun må finne en jobb neste sommer og pushet henne til å ta litt tak. Men er ikke lett når moren vår har "gitt opp" eller direkte sier at hun ikke gidder støtte eller ta kampen om at hun skal få en jobb! Da er det vanskelig som søster å nå frem...

Men takk for synspunkter :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Din søster er enda ung, har dere sjekket om muligheten for utvider bidrag?

ville også motivert henne søke etter sommerjobb så hun neste semester har litt ekstra å gå på.

Anonymkode: 94e64...41e

Nei, visste ikke at det var et alternativ? Det skal jeg undersøke nærmere!

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

"Foreldre har plikt til å forsørge barnet sitt uavhengig av om de bor sammen med det eller ikke".

For ei grusom mor som ikke vil at barna sine skal ha det bra!!

Anonymkode: 827a6...09c

Man har kun forsørgerplimt så lenge ungdommen går på videregående… utifra det ts skriver går lillesøster på høyere studie, ergo har ikke foreldrene forsørgerplikt lengre!

Anonymkode: 46309...add

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, visste ikke at det var et alternativ? Det skal jeg undersøke nærmere!

Barnebidrag etter fylte atten gjelder kun ved videregående/læretid, ikke høyere studier.

Anonymkode: 46309...add

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har snakket om at hun må finne en jobb neste sommer og pushet henne til å ta litt tak. Men er ikke lett når moren vår har "gitt opp" eller direkte sier at hun ikke gidder støtte eller ta kampen om at hun skal få en jobb! Da er det vanskelig som søster å nå frem...

Men takk for synspunkter :)

Om søsteren din tar seg en jobb har null niks med moren din å gjøre. Om søsteren din ikke ser poenget med å lete etter en sommerjobb for neste sommer har hun det helt greit økonomisk/evt har ikke lært sammenhengen mellom innsats og belønning (økonomisk trygghet). Jeg støtter moren din 100%. Slutt å gi henne penger. 

Anonymkode: d5e5e...f80

• Liker 3
Skrevet

Du er snill som hjelper. Sånn du forklarer moren din sin økonomi synes jeg hun burde hjulpet både deg som student og nå søsteren. Jeg er vant til hjelp hjemmefra i studietiden. Men det er også mange familier som ikke har råd til dette, da må man faktisk skaffe seg jobb selv om man går på krevende studie. Søsteren din er faktisk nødt til å skaffe seg jobb. Enten jobbe i ferier eller få til å jobbe ved siden av studiene. Selv et krevende studie skal det gå an å ha en deltidsjobb ved siden av. Jeg fikk som sagt hjelp i blant til feks tannlege, men jeg jobbet alltid ved siden av studiene for å ha råd til strøm, mat, fest osv. Man må bare ofre litt fritid for å få råd til å leve.

Anonymkode: e2e05...848

Skrevet

Dersom søsteren din vet at hun får litt penger av dere, så blir hun ikke videre motivert til å finne seg en jobb heller. Hun bør begynne å tenke på sommerjobb allerede på nyåret, for det er mange om beinet. Mange studenter som ikke får en krone hjemmefra, jeg fikk aldri det, og jeg ser i dag at jeg er langt mer økonomisk fornuftig enn min lillebror som fikk mye ekstra støtte (annen far). Jeg sier ikke at man aldri kan gi litt ekstra, feks mat eller ei varm jakke, men jeg ville ikke gitt noen fast sum når hun ikke engang gidder å forsøke finne en deltidsjobb/sommerjobb. 

Anonymkode: 10ca4...2d0

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo si at du kun fortsetter å hjelpe hvis hun også skaffer seg jobb. For å motivere henne til det. 

Anonymkode: e2e05...848

Skrevet

Din mor burde hjulpet deg med tannlegeregningen. Bortsett fra det, støtter jeg din mor. 
Søsteren din gidder ikke jobbe, og hun vet utmerket godt at dere sponser henne dersom hun syter nok. Endog festing og alkohol sponser dere. Ditt valg selvsagt, men det er vanskelig å motivere et menneske som er vant til at det lønner seg å sitte på ræv. Det bygges et dårlig grunnlag for resten av livet.

Jeg fikk ikke en krone fra mine foreldre jeg heller, og jeg har lært å prioritere.

Anonymkode: ff478...adb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...