Gå til innhold

Nytt rentehopp, og mer blir det neste år.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan du skylde på Støre og Vedum her? Rentehevingene bør ikke komme som en overraskelse, de er varslet

Anonymkode: 99a12...712

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke regjeringen som setter styringsrenten.

Anonymkode: fff06...106

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så lei av dette sutteret. Mener du oppriktig du skal kunne leve komfortabelt med et nullrente lån resten av livet? Renten finnes ikke høy, og prisene har skutt i været. Selvfølgelig må vi gjøre noe med dette. Hvis du frykter for betjeningsevnen din, råder jeg deg til å legge ut huset på salg å kjøpe deg noe billigere.

Anonymkode: a6510...ed0

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Renta settes opp 0,25%, og det varsles enda mer økning over nyttår.

Dette til tross for at Vedum og Støre gjentatte ganger har nektet å styrke f.eks. strømstøtteordningen fordi da vil "renta gå opp".....

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xgJjRX/norges-bank-hever-renten-med-025-prosentpoeng

Anonymkode: 5db2e...2e3

0,25 prosentpoeng settes den opp, ikke 0,25 %.

Det de mener er jo at den vil gå høyere og raskere opp. Kunne lett blitt 0,5 Prosentpoeng denne gangen også om folk hadde hatt ennå mer penger mellom hendene.

Anonymkode: 8e8d1...32e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra.

Når man ser på prisutviklingen og inflasjonen i samfunnet så er dette helt riktig å gjøre.

Styringsrenten burde blitt satt opp til 5% med en gang.

Matvareprisene har gått opp mye noe som også er positivt. Nordmenn har hatt et altfor høyt forbruk.

Strømprisene kan dog med fordel stabiliseres litt. Rundt 2kr kWt er et fornuftig nivå.

Vi trenger å forholde oss til miljøet og klimakrisen og dette avsindige overforbruket vi har hatt må stoppe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Mezinchaleft skrev (29 minutter siden):

Bra.

Når man ser på prisutviklingen og inflasjonen i samfunnet så er dette helt riktig å gjøre.

Styringsrenten burde blitt satt opp til 5% med en gang.

Matvareprisene har gått opp mye noe som også er positivt. Nordmenn har hatt et altfor høyt forbruk.

Strømprisene kan dog med fordel stabiliseres litt. Rundt 2kr kWt er et fornuftig nivå.

Vi trenger å forholde oss til miljøet og klimakrisen og dette avsindige overforbruket vi har hatt må stoppe.

Problemet er at det er kapitalistene med de tykke lommebøkene som er de store miljøverstingene..

Anonymkode: 4de99...e08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at det er kapitalistene med de tykke lommebøkene som er de store miljøverstingene..

Spiller ingen rolle.

Vi har alle et ansvar.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra en ikke har lån da😁

Anonymkode: de571...59d

• Liker 3
Skrevet

Enda en tråd der ts leger for dagen sin manglende økonomiforståelse. Det er ikke regjeringen, eller stortinget for den del, som bestemmer styringsrenta. Renta har vært unormalt lav i mange år, alle som har et snev av økonomisk innsikt har visst at den skulle opp, og tatt høyde for det. Styringsrenta skal heves mange ganger enda før den er på et normalnivå, regn med i alle fall 5 kanskje nærmere 6 prosent. Slutt å klage fordi du ikke forstår hvordan ting fungerer, les deg heller opp.

Anonymkode: eef20...9f4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enda en tråd der ts leger for dagen sin manglende økonomiforståelse. Det er ikke regjeringen, eller stortinget for den del, som bestemmer styringsrenta. Renta har vært unormalt lav i mange år, alle som har et snev av økonomisk innsikt har visst at den skulle opp, og tatt høyde for det. Styringsrenta skal heves mange ganger enda før den er på et normalnivå, regn med i alle fall 5 kanskje nærmere 6 prosent. Slutt å klage fordi du ikke forstår hvordan ting fungerer, les deg heller opp.

Anonymkode: eef20...9f4

Norges Bank, SSB, DNB og andre banker sier at rentetoppen snart er nådd. Ut fra hva jeg ser i rapporter fra SSB og Norges Bank vil styringsrenten toppe ut litt over 3 % i løpet av neste år.

Det vil gi topp for boliglånsrenten på ca. 4,5 % (ca. 4,3 % hos de billigste bankene).

Deretter vil ting stabilieres og renten vil sakte, men sikkert gå litt ned igjen.

Anonymkode: ac206...1cf

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det der er en sannhet med modifikasjoner, tror jeg.

Det er tross alt et begrenset antall kapitalister med tykke lommebøker, og det er begrenset hva de kan kjøpe og gjøre i løpet av et år.

Det er hva hvermannsen gjør og kjøper som utgjør det største bidraget.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

"Miljøverstingene" er vel strangt tatt land uten infrastruktur som drives av CO2-spyende kullkraftverk, med ikke-eksisterende søppelhåndtering og kloakkrensing. Land der all plasten dumpes i elvene og kvinnene har det som heltidsjobb å produsere flere forbrukere/forsøplere mens mennene driver gatelangs.

Men selvfølgelig... Det er mye lettere å peke fingeren mot Bærum-fiffen som kjører Tesla og har boblebad på hytta.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

0,25 prosentpoeng settes den opp, ikke 0,25 %.

Det de mener er jo at den vil gå høyere og raskere opp. Kunne lett blitt 0,5 Prosentpoeng denne gangen også om folk hadde hatt ennå mer penger mellom hendene.

Hva er forskjellen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan kan du skylde på Støre og Vedum her? Rentehevingene bør ikke komme som en overraskelse, de er varslet

Anonymkode: 99a12...712

Etter hva jeg vet har det blir ropt varsko så lenge at sikkert ingen hadde trua på at det kom til å hende noengang, i det hele tatt. Vet ikke hva det er med mange nordmenn jeg, de tror bare det ikke kommer til å skje?

Så kan vi se på argumenteringen i HI. Hadde de økt strømstøtten hadde da renta økt ytterligere?

Anonymkode: 93185...875

• Liker 1
Skrevet

Skulle så indelig ønske renten holdt seg på null slik at prisen på ett brød steg til 800 kr om to år. For å ikke snakke om å miste jobben fordi firmaet jeg jobber hadde gått konkurs. 

Hvordan kan sentral banken hindre denne utopien jeg ønsker for meg og min familie????

Anonymkode: 3d16d...66a

• Liker 1
Skrevet

At renta øker er verken Vedum eller Støres skyld.  Det er bare Norges Bank som gjør jobben sin.  Deres oppgave er å sørge for stabilitet i landets økonomi.  Ikke i husholdningenes eller bedriftenes økonomi, som er et politisk ansvar. 

Mitt råd til den som ønsker å holde seg oppdatert på renteutviklingen er å følge med hva som skjer i USA.  Det er US dollar som er dominerende i verden, og Norge posisjonerer og tilpasser seg. 

Jeg tror styringsrenta når 3+ til neste år.  Da må man regne med en utlånsrente til "hvermandsen" på 5% for de som har høyest egendekning, og 6-7% for de som har mindre.  Å tro at 2% reell utlånsrente er normalen, er utopi.  

• Liker 1
Skrevet

Rentehevingen visste vel alle som følger med litt utenfor propaganda media om. Samme med strømprisene. Boligene skal overtas av større organisasjoner, og folket skal ikke eie noe. Men dette vil ta noe tid. Det nye digitale pengesystemet vil etterhvert bli rullet ut og da må får du kredittscore ala kina, GG ytringsfriheten og friheten generelt. Lønner seg å følge med! 

Anonymkode: 9df03...930

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Rentehevingen visste vel alle som følger med litt utenfor propaganda media om. Samme med strømprisene. Boligene skal overtas av større organisasjoner, og folket skal ikke eie noe. Men dette vil ta noe tid. Det nye digitale pengesystemet vil etterhvert bli rullet ut og da må får du kredittscore ala kina, GG ytringsfriheten og friheten generelt. Lønner seg å følge med! 

Anonymkode: 9df03...930

Akkurat det der tror jeg på er det derfor de ønsker og gjennomføre den store renovasjonsbølgen/boligdirektivet ?  svært få vil ha muligheten til å oppgradere boligene for 1 000 000,-  de har nok gjeld fra før 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...