Gugglo Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 (endret) Sitat Kirken blir bedt om å fjerne korset på kapellet, fordi det virker «påtrengende og truende» for dem som ikke er kristne. – Ikke aktuelt, sier menighetsrådslederen. – Jeg tenker at det ikke er aktuelt for oss å sette opp en stige og sage ned korset på toppen av kapellet, sier Mona M. Nygaard, leder i Løten menighetsråd til VG. https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det-er-ikke-aktuelt-for-oss-aa-sette-opp-en-stige-og-sage-ned-korset Burde kirken vise så pass toleranse overfor andre at de sager ned spiret sitt? For å unngå at enkelte Human-Etikere blir støtt? Endret 15. desember 2022 av Gugglo
stine40 Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Nei det synes jeg ikke. Man kan være enige om å være uenige og bruke krefter og ressurser det det er nødvendig nå. 16
altius Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Gugglo skrev (1 minutt siden): Burde kirken vise så pass toleranse overfor andre at de sager ned spiret sitt? For å unngå at enkelte Human-Etikere blir støtt? Hva blir det neste. Fjerne kors fra gravstøtter? 13
Raven.Writingdesk Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 Gugglo skrev (4 minutter siden): Burde kirken vise så pass toleranse overfor andre at de sager ned spiret sitt? For å unngå at enkelte Human-Etikere blir støtt? Jeg tenkte jeg skulle gå inn i denne tråden og svare: «slutt å spill dum, det finnes da ingen tullinger som er så idiotiske».. - jaja. 1 1
sommermor Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 Selvfølgelig skal de ikke ta ned korset. For være måte på til tull en skal høre. Vi kan ikke la enkelte i human etisk forbund får diktere hvordan kirkebygg eller bygg på en kirkegård skal se ut. Norge er et kristent land tross alt. 12 1
Jdz Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Nå er det vel ikke en kirke det er snakk om, men forslaget er uansett idiotisk. Jeg misliker alle religioner og alt de står for, men greier likevel ikke å bli støtt av et kors på taket av et kapell. HEF har blitt en tullete organisasjon. 10
os Maxilla Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 Jeg har ikke et nært forhold til kirken eller kristendommen, men jeg blir mye mer "støtt" av av HEFs agressivitet enn av å se et kors på en gravplass. Eller å se et kors noe som helst sted for den skyld. HEF har aldri stått høyt i kurs hos meg, men nå begynner de å synke veldig lavt. 10 1
nebbete fugl Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 21 minutter siden, altius said: Hva blir det neste. Fjerne kors fra gravstøtter? Ihvertfall fjerne kors med julelys på veggen. https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-klagebrev-pa-julekors-folte-meg-utstott/78037343 1
Me for life Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 Jeg er selv ikke personlig kristen, men det er er noe av det verste sprøytet jeg har lest. 15
Shutterflyx Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Nei. -Shutterfly- (ikke troende) 6
Klarapetronella Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Hører aldri at humanetikere blir støtt av bønnerop fra minaret eller buddhistiske munker i bybildet. Hvorfor er det kristendommen som skal "tas"? Hvis en kirke eller et kors skal gjøre at jeg føler meg støtt....Jeg vet ikke. Da bør jeg vel gå noen runder med meg selv. 16
Gibralfaro Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 55 minutter siden, Gugglo said: Burde kirken vise så pass toleranse overfor andre at de sager ned spiret sitt? For å unngå at enkelte Human-Etikere blir støtt? Synes heller man kan legge ressurser i å forske på en kur mot "krenkethetisme", som er den nye, virkelige, folkesykdommen. 10 1
Motelvibes Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 Nei. Nå er det nok av forsøkene på å trykke ned religionen vår. 7 2
Melissa30 Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 Motelvibes skrev (1 minutt siden): Nei. Nå er det nok av forsøkene på å trykke ned religionen vår. De kommer aldri til og klare det. Noen har prøvd i mange år. De kaster bort tiden. 4
Hedda-78 Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 Nei, det synes jeg ikke. Og jeg er human-etiker. Men som det står i artikkelen; gravplasser er ikke kristne, de er kommunale og det er lovpålagt å bruke dem for folk med alle religioner. Gravplasser er ikke kirkens domene. Dette er ikke en kirke eller et kirkebygg, det er et kommunalt bygg på en gravplass (det heter ikke kirkegård lenger, nettopp fordi det ikke er kirken som eier eller driver det) Så jeg tenker at det hadde vært bakstreversk å lage nye gravplasser med religiøse symbol. Nye gravplasser bør utformes slik at de gjenspeiler at de er for alle religioner. Men de gamle kan få stå, synes jeg. 5 2
altflyter Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 Jeg er ikke kristen, men human etisk forbund sitt korstog mot kristendommen er provoserende. De påstår de er tolerante og at fokuset er på gjensidig respekt. Samtidig sender de utmeldingsskjema fra kirken i posten til folk og insisterer på at kors skal sages ned? De er ikke sånn mot andre religioner og hvis respekt er målet så må de slutte å ha denne voldsomme agendaen mot kristendommen. Det er nesten så jeg melder meg inn i kirken i ren frustrasjon. 10 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå