AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Nå skal vi som ikke har mulighet til å flagge ut til Sveits tas. Ikke nok med at formuesskatten er økt fra 0,95% til 1%, men regjerningen lar bunnfradraget stå uendret på 1.700.000 til tross for at de øker ligningsverdien på primærbolig med nesten 10%. Den veien boligprisene går nå burde ligningsverdien faktisk vært satt NED, men neida, nå skal middelklassen tas. Dere som eier egen bolig, logg inn på skatteetaten.no, og sjekk boligverdien og sett den ned hvis du mener den er for høy! Anonymkode: c6dc8...315
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Ingen som betaler formuesskatt her? Anonymkode: c6dc8...315
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Hvis du kan dokumentere at ligningsverdien på boligen din overstiger 25 % av markedsverdi kan du klage til skatteetaten for å få den redusert. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/ Anonymkode: 221d3...15e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ingen som betaler formuesskatt her? Anonymkode: c6dc8...315 De som betaler slikt, må bare betale. Anonymkode: f84a9...d8c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 Jeg leste et sted at nedgang i ligningsverdien slår først inn til neste år. Vet ikke om jeg helt tror på det, men får se om et års tid da. Anonymkode: e8d3e...c7e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du kan dokumentere at ligningsverdien på boligen din overstiger 25 % av markedsverdi kan du klage til skatteetaten for å få den redusert. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/ Anonymkode: 221d3...15e Og for å få dette dokumetert, må man gå gjennom en papirmølle av uante dimensjoner. Skatteetaten er ikke så ivrig for å få folk til å betale mindre skatt, nei - i Norge skal skatten opp, ikke ned. Anonymkode: 17a0f...9db 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og for å få dette dokumetert, må man gå gjennom en papirmølle av uante dimensjoner. Skatteetaten er ikke så ivrig for å få folk til å betale mindre skatt, nei - i Norge skal skatten opp, ikke ned. Anonymkode: 17a0f...9db Som ansatt i skatteetaten kjenner jeg meg overhode ikke igjen i dette. Skatteetaten vil at folk skal betale riktig skatt, ikke mest mulig. Anonymkode: 221d3...15e 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Som ansatt i skatteetaten kjenner jeg meg overhode ikke igjen i dette. Skatteetaten vil at folk skal betale riktig skatt, ikke mest mulig. Anonymkode: 221d3...15e Bare å google litt - det finnes folk som til slutt har vunnet en årelang kamp mot Skatteetaten, men dette har kostet om ikke blod, så i alle fall svette og tårer. Dessuten har man det praktiske ordet "skjønn" som overhøvler faktisk dokumentasjon, som i denne saken: https://www.adressa.no/okonomi/i/x40gkV/fikk-skatteetaten-til-a-snu Quote Selv om Skjetne nå dokumenterer høyere utgifter enn erstatningen på 130 000 kroner, bruker ikke Skattedirektoratet dokumentasjonen som grunnlag for beregningen: «Erstatningsbeløpet er som nevnt i vår avgjørelse tilkjent skjønnsmessig sett i lys av saksprosessen samlet, og hva vi oppfatter som en rimelig kompensasjon for nødvendige utgifter. Men pussig nok brukes aldri "skjønn" til skattebetalerens fordel - da kreves plutselig eksakt og håndfast dokumentasjon. Anonymkode: 17a0f...9db 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Som ansatt i skatteetaten kjenner jeg meg overhode ikke igjen i dette. Skatteetaten vil at folk skal betale riktig skatt, ikke mest mulig. Anonymkode: 221d3...15e Hei. Jeg har to boliger, en primær og en sekundær. Jeg tror sekundær bolig er priset for høyt, må jeg ha full megler sjekk og påfølgende kostnader for å finne ut det, eller kan man få en rimeligere vurdering av takst? Anonymkode: 278fe...9a4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg har to boliger, en primær og en sekundær. Jeg tror sekundær bolig er priset for høyt, må jeg ha full megler sjekk og påfølgende kostnader for å finne ut det, eller kan man få en rimeligere vurdering av takst? Anonymkode: 278fe...9a4 Du kan også bruke "observerbar markedsverd": det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår. Anonymkode: c6dc8...315
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du kan dokumentere at ligningsverdien på boligen din overstiger 25 % av markedsverdi kan du klage til skatteetaten for å få den redusert. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/ Anonymkode: 221d3...15e Jepp, skal gjøre det. Anonymkode: c6dc8...315
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. Jeg har to boliger, en primær og en sekundær. Jeg tror sekundær bolig er priset for høyt, må jeg ha full megler sjekk og påfølgende kostnader for å finne ut det, eller kan man få en rimeligere vurdering av takst? Anonymkode: 278fe...9a4 Det står om det her. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/annen-bolig-sekundarbolig/endre-formuesverdien/ Anonymkode: 221d3...15e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bare å google litt - det finnes folk som til slutt har vunnet en årelang kamp mot Skatteetaten, men dette har kostet om ikke blod, så i alle fall svette og tårer. Dessuten har man det praktiske ordet "skjønn" som overhøvler faktisk dokumentasjon, som i denne saken: https://www.adressa.no/okonomi/i/x40gkV/fikk-skatteetaten-til-a-snu Men pussig nok brukes aldri "skjønn" til skattebetalerens fordel - da kreves plutselig eksakt og håndfast dokumentasjon. Anonymkode: 17a0f...9db Tror du skatteetaten bare behandler de få sakene som kommer i media? Jeg har hatt mange saker der skjønnet har vært til skattyters fordel. Anonymkode: 221d3...15e 1
Maskinfører Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Som ansatt i skatteetaten kjenner jeg meg overhode ikke igjen i dette. Skatteetaten vil at folk skal betale riktig skatt, ikke mest mulig. Anonymkode: 221d3...15e Er ikke du lønna av den skatten som kommer inn da ? 🙂 Uten ekstraskatt ingen lønnsøkning ☹️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Er ikke du lønna av den skatten som kommer inn da ? 🙂 Uten ekstraskatt ingen lønnsøkning ☹️ I wish. Anonymkode: 221d3...15e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 Vårt hus står på 5,7 mill. Men vi kjøpte det for 2,6 mill for under et år siden. Da bør de vel kunne endre det? Anonymkode: 1fade...6fa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vårt hus står på 5,7 mill. Men vi kjøpte det for 2,6 mill for under et år siden. Da bør de vel kunne endre det? Anonymkode: 1fade...6fa Sjekk hva som står på skattemeldingen for 2023 når den kommer. Hvis formuesverdien er for høy endrer dere skattemeldingen og legger ved dokumentasjon på markedsverdien da dere kjøpte. Anonymkode: 221d3...15e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 Jeg har for mye gjeld til å betale formueskatt av eiendommen min uansett, så for de aller fleste er vel dette ikke et problem? Verre for meg er det at de har justert opp markedsverdien av eiendommen, slik at min eiendomsskatt har økt! Angående dette med å flytte til Sveits så har Norge et problem der det er mer gunstig å eie i Norge fra utlandet, så vi oppmuntrer til å flytte ut av landet! Det er vel bare å tette hullet fra utlandet så får vi se om det skremmer bort utenlandske investorer eller i det minste hindrer de få grundere vi har fra å rømme landet slik at ikke alt vi sitter igjen med her er arbeidere som ikke kan tenke seg å skape noe nytt. Anonymkode: 93bfc...f42
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har for mye gjeld til å betale formueskatt av eiendommen min uansett, så for de aller fleste er vel dette ikke et problem? Verre for meg er det at de har justert opp markedsverdien av eiendommen, slik at min eiendomsskatt har økt! Angående dette med å flytte til Sveits så har Norge et problem der det er mer gunstig å eie i Norge fra utlandet, så vi oppmuntrer til å flytte ut av landet! Det er vel bare å tette hullet fra utlandet så får vi se om det skremmer bort utenlandske investorer eller i det minste hindrer de få grundere vi har fra å rømme landet slik at ikke alt vi sitter igjen med her er arbeidere som ikke kan tenke seg å skape noe nytt. Anonymkode: 93bfc...f42 Fordi du har gjeld så er det ikke noe problem for andre heller? Forøvrig helt enig angående Sveits, politikerne er ute etter å "ta" de rike, som bare blir symbolpolitikk. Anonymkode: e8d3e...c7e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #20 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi du har gjeld så er det ikke noe problem for andre heller? Forøvrig helt enig angående Sveits, politikerne er ute etter å "ta" de rike, som bare blir symbolpolitikk. Anonymkode: e8d3e...c7e Boligen må ha en verdi på ca. 6,8 mill for å komme i formusskatteposisjon hvis man kun har bolig. Hvis man er to som eier boligen sammen må den ha en verdi på ca. 13,6 mill for komme i formusskatteposisjon. De færreste har såpass dyr bolig uten lån. Anonymkode: 221d3...15e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå