Gå til innhold

Får ikke 4 åringen til å slutte med bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd i ett år nå og enda lenger på å få han til å slutte med bleie. Det gikk fint i begynnelsen når han var 2.5, da var det gøy å løpe rundt uten bleie, men nå er det hysterisk skriking hver gang jeg tar frem trusene.

Han ble nettopp 4 år og jeg begynner å kjenne på presset med at han burde ha sluttet nå. Alle barn vi kjenner i samme alder har sluttet. Har prøvd det meste av triks, men det er ingenting som har funket. Har prøvd å bare stå imot all skriking og sparking, men det kommer til et punkt der det ikke går lenger og bleien bare må på. 

Noen som har erfaringer og vet hva som funker når alt virker umulig? 

Anonymkode: a3a87...bfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sluttet ikke før han var 5. Alle forsøk på å belønne og snakke ble avvist og gjorde alt mye verre.

Så ga han en pause, fant en merkedag et par mnd frem i tid som han gledet seg til, og sa at når det skjer så skal han slutte med bleien også. Maste ikke om det etter det, men minnet han på den dagen noen få ganger.

Da dagen han gledet seg til kom fjernet vi også bleien og det var ikke noe problem overhode.

Anonymkode: 49b81...d5f

• Liker 1
Skrevet

Vi har en på straks 5 som fremdeles bruker bleie om natten og når han skal bæsje.. 

Han sluttet å bruke bleie på dagtid da han var 3, og tisser i doen helt fint. Men nekter altså å bæsje i doen, og å sove uten bleie. 

Om vi nekter ham bleie når han skal bæsje, holder han seg til han for alvorlig forstoppelse... Det har vi prøvd mange ganger.. 

Har fått beskjed av helsesykepleier å ikke stresse med det. Det er jo ikke farlig om han bæsjer i bleien.. 

Anonymkode: 4f71e...f4a

Skrevet

Mitt råd er ikke stress, mest sannsynlig er han ikke klar for det enda. 

Mine foreldre tvang broren min og jeg husker vi måtte holde han i hendene til han var 7-8 fordi han var redd for toalettet. 

Min datter sluttet også seint. Jeg prøvde i det små, men skjønte hun ikke var klar og mtp broren min så presset jeg ikke. En dag sa hun bare jeg er ferdig med bleie, også sluttet hun. 

Anonymkode: 5077e...2e9

Skrevet

Har også en snart fire-åring som ikke vil slutte. Han bæsjer på do, men tisser i bleien. Om jeg setter ham på do for å tisse så hyler og skriker han så mye, og det tror jeg bare forverrer situasjonen. Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd truse, han tisser i den med én gang.

Anonymkode: 15eda...0c8

Skrevet

Hvis du får flere barn, så vent dor Guds skyld ikke helt til ungen er 2,5 før du begynner…

Anonymkode: 30d39...3b9

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du får flere barn, så vent dor Guds skyld ikke helt til ungen er 2,5 før du begynner…

Det er helt dønn normalt å begynne med bleieslutt når ungen er 2,5 år... 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper ikke nødvendigvis å begynne tidlig heller. Min eldste begynte vi med da han var ett, men han var ikke tørr før rett etter fireårsdagen. Til sammenligning begynte vi etter fylte 2 år med yngste, ble tørr på 3 dager.. 

Anonymkode: 16745...147

• Liker 4
Skrevet

Min på 4 år bæsjer i bleie, hun synes det er vanskelig å bæsje på do. Hun prøver stadig vekk, men ender alltid opp med bleie. Tenker det gjør vondt verre å presse frem bleieslutt, noen bruker lengre tid enn andre. Hun på 4 år, var faktisk godt i gang med bleieslutt som 2-åring, både tisset og bæsjet på do - så ble hun storesøster og vi flyttet, og da plent nektet hun å gå på do. Fortsett med å oppmuntre og motivere, for plutselig så løsner det. Her sitter jeg på badet foran henne hver gang hun skal bæsje, så sitter vi og prater sammen om alt hun vil. Opplever at det hjelper til en viss grad. 

Anonymkode: 3a2de...dab

Skrevet

Tøybleier. da blir det mer ubehagelig for barnet og større ønske om å slutte selv. 

Anonymkode: f2f22...a07

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kun i Norge, og norske barn er senest husrene av alle land.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel derfor det er så mange som sliter med å få 4-åringene sine til å slutte også. 

Hadde man begynt tidligere, hadde barna vært bleiefri fra 2 år, som var normalen før i tida, og fortsatt i mange andre land. 

Anonymkode: ec75b...d85

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er vel derfor det er så mange som sliter med å få 4-åringene sine til å slutte også. 

Hadde man begynt tidligere, hadde barna vært bleiefri fra 2 år, som var normalen før i tida, og fortsatt i mange andre land. 

Jeg begynte rundt ett år å jobbe med det, min snart fire-åring er fortsatt ikke bleiefri. 

Og sånne kommentarer er så lite hjelpsomt i de trådene der TS spør om råd, men likevel dukker de opp. Veldig fruktbart å gi råd om å begynne for to år siden. 

• Liker 8
Skrevet

Tøybleier. da blir det mer ubehagelig for barnet og større ønske om å slutte selv. 

Anonymkode: f2f22...a07

Helt enig! Bleier er så bra i dag at det kjennes mer komfortabelt ut å bruke bleie enn do. Om bleia var bløt og kald raskere ville ungen være mye mer klar for do.

Sviskesaft er forøvrig supert mot treg mage, om ungen nekter å gjøre nr 2. 

• Liker 3
Skrevet

Kun i Norge, og norske barn er senest husrene av alle land.

Vet du hvorfor man i Norge ofte er litt sent ute? 

Det er blant annet fordi det ofte anbefales å ta bleieslutt om sommeren. Det er ikke ideellt å la en unge bli tissevåt i utedress og mange minusgrader. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du får flere barn, så for guds skyld skjønn at alle barn er forskjellig.

Ene min fikk jeg ikke bleiefri før han var 5. Søsteren ble bleiefri så tidlig at hele KG hadde ropt halleluja. Jeg gjorde ikke noe forskjell, det var barne som var forskjellige med forskjellige behov.

Anonymkode: 49b81...d5f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

I de fleste andre land er bleier dyrt. Foreldrene har derfor økonomisk insentiv til å tvinge ungene ut av bleiene. Det er også grunnen til at barn i Norge nå bruker bleier lengre enn for tredve-førti år siden: på den tiden var bleier dyrt. Nå er de billige, og folk har råd til å la barna slutte med bleie når de selv er klar for det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har prøvd i ett år nå og enda lenger på å få han til å slutte med bleie. Det gikk fint i begynnelsen når han var 2.5, da var det gøy å løpe rundt uten bleie, men nå er det hysterisk skriking hver gang jeg tar frem trusene.

Han ble nettopp 4 år og jeg begynner å kjenne på presset med at han burde ha sluttet nå. Alle barn vi kjenner i samme alder har sluttet. Har prøvd det meste av triks, men det er ingenting som har funket. Har prøvd å bare stå imot all skriking og sparking, men det kommer til et punkt der det ikke går lenger og bleien bare må på. 

Noen som har erfaringer og vet hva som funker når alt virker umulig? 

Anonymkode: a3a87...bfa

Ikke gi etter- ikke kjøp inn bleier!!@! Vær steinhard. Om han så tisser seg ut så skjer det vel kun et par ganger, så er det ferdig. Dessuten bør du tenke: er det noe rundt denne 4åringrn som kan gjøre han stresset? Har har gode omsorgspersoner rundt seg? Har han det bra i bhg.? Spør han.

Anonymkode: 1c348...4c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynte rundt ett år å jobbe med det, min snart fire-åring er fortsatt ikke bleiefri. 

Og sånne kommentarer er så lite hjelpsomt i de trådene der TS spør om råd, men likevel dukker de opp. Veldig fruktbart å gi råd om å begynne for to år siden. 

Ikke kjøp inn mere bleier- vær steinhard...   

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en på straks 5 som fremdeles bruker bleie om natten og når han skal bæsje.. 

Han sluttet å bruke bleie på dagtid da han var 3, og tisser i doen helt fint. Men nekter altså å bæsje i doen, og å sove uten bleie. 

Om vi nekter ham bleie når han skal bæsje, holder han seg til han for alvorlig forstoppelse... Det har vi prøvd mange ganger.. 

Har fått beskjed av helsesykepleier å ikke stresse med det. Det er jo ikke farlig om han bæsjer i bleien.. 

NEi- bare slutt å kjøpe bleier' ellers da? Er det bra nok omsorg rundt han? Har han det bra i bhg.? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...