Gå til innhold

Hvor mye strøm bruker dere per dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to varmeovnene, avhengig av watt, er dyre å bruke. Feks om de er 1000 watt og står på hele tiden og strømpris er ca 5 kr, vil de koste deg ca 150 kr dagen+. Da er det bedre å investere i varmepumpe som konstant står på, og riktig innstilt. 

Anonymkode: 9c7a5...f91

Skrevet

Som flere sier, det viktigste er å få opp en dør. Heng opp et tykt teppe foran. Motvirker trekk. Gardiner hjelper på trekk fra vindu. 

Du sier du ikke forstår mtp to ovner... isolasjon har alt å si. En ovn som står et rom som hele tiden blir nedkjølt vil bruke mye mer energi på å forsøke å nå ønsket temperatur, enn en ovn som står godt isolert i en leilighet som får varme fra leiligheter rundt seg. 

Oljeovn er bedre enn panelovn. 

Dere kan godt ha på lys. Skaper trivsel. 

Det er oppvarming som koster. 

Synes også det er rart at du betaler 7000, fikk du ikke strømstøtte? 

Anonymkode: de0bf...82d

Skrevet

Østlandet her, og de siste dagene opp mot 90 kwt 😑. Hus 135 kvm. Har en jacuzzi som dessverre er på, som sirkulerer en time i døgnet. Det drar selvfølgelig. Alternativet med å tømme var et skikkelig styr mtp å tømme alle innvendig system og rør.  Dusjer selv en til to ganger i uka nå. Vært ned mot - 20 ute. 🥶

Anonymkode: d079c...f5d

• Liker 1
Skrevet

Du kan da installere dør? Og om du ikke kan det  så kan du henge opp et forheng. Det er første trinn. Så må du kjøpe inn tepper og pledd, tykke gardiner til dårlig isolerte vinduer og forheng til dører som trekker. Og så må du legge ut «dørsokker» foran trekkende lister, åpninger og glipper.

Og til våren tar du tak og enten flytter eller investerer i Enøk. Det går jo ikke an å bo sånn her. Det er valget av hus som fører til at ungene bli syke.

Anonymkode: ad836...322

• Liker 1
Skrevet

Heng opp tykke gardiner foran kjellernedgangen.

Vi bor i et gammelt hus fra 1960. Ikke noe ny isolasjon eller vinduer. Er 140 kvadratmeter. Vi er 6 stykker og har kun strømregninger på rundt 2000 nå i november. Kanskje 3000 i desember. Bor på østlandet.

Anonymkode: 702e4...9b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Screenshot_20221215-101533.png

Screenshot_20221215-101359~2.png

Anonymkode: 11fef...71d

I følge denne bruker dere i snitt 75 kwh i døgnet (1047÷14), og det er en del.

Jeg sier som de andre, et forheng eller en dør til kjelleren vil hjelpe mye.

Anonymkode: 4fd52...820

Skrevet

Vi bruker mellom 100-200. Vannrørene ligger dårlig til, så halve året må vi ha varme på der, ellers har vi to frysere, aktive barn som må dusje nesten hver dag etter trening, og vi fyrer ikke med ved. Enn så lenge det er strømstøtte skal det mye til at det lønner seg når vi må kjøpe veden. Har også elbil, hender vi går over 200 de dagene det er kaldest og vi må lade. Har gammelt hus på rundt 150 kvm, har rundt 20 grader inne på dagtid, mye kaldere om natta.

Skrevet

Snitt 90 kw pr dag i des. Leil på 75 kv

Anonymkode: 726fe...ec0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan da installere dør? Og om du ikke kan det  så kan du henge opp et forheng. Det er første trinn. Så må du kjøpe inn tepper og pledd, tykke gardiner til dårlig isolerte vinduer og forheng til dører som trekker. Og så må du legge ut «dørsokker» foran trekkende lister, åpninger og glipper.

Og til våren tar du tak og enten flytter eller investerer i Enøk. Det går jo ikke an å bo sånn her. Det er valget av hus som fører til at ungene bli syke.

Anonymkode: ad836...322

Jeg kan jo ikke det...? Det er ikke alle som har økonomi til å bare flytte rundt eller kjøpe masse ting til bolig . Men skal se etter gardiner 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heng opp tykke gardiner foran kjellernedgangen.

Vi bor i et gammelt hus fra 1960. Ikke noe ny isolasjon eller vinduer. Er 140 kvadratmeter. Vi er 6 stykker og har kun strømregninger på rundt 2000 nå i november. Kanskje 3000 i desember. Bor på østlandet.

Anonymkode: 702e4...9b0

Det er dette jeg synes er rart. Vi er også 6 stykker, og bor på Østlandet.

Virker som alle andre familier som bor relativt likt som oss kan bruke nogenlunde normalt med strøm og få det mye billigere enn oss .... Jeg skjønner ikke at to ovner og noen maskiner her og der kan få regningen opp i 7000. Selvom det trekker masse!!

Skrevet

140 kvm enebolig, 2 voksne og 2 ungdommer. Brukt 45-65 per døgn. Har to panelovner på i stuen, varmekabler på badet, og panelovner på ungdommenes soverom, og det har vært rundt 20 minus i mange dager. Har også to kjøleskap. Vi tenker ikke spesielt på å spare strøm, så ditt forbruk høres høyt ut :o

Skrevet

Du kan ikke skru av hovedsikringen! Gjør du dette ofte, så er det her det renner ut utgifter. 
Tenk deg hvor mye det koster å varme opp varmtvannstanken igjen etter at du har skrudd den av? Du tripler jo varmeutgiftene ved å gjøre dette. 

Anonymkode: be0e8...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan jo ikke det...? Det er ikke alle som har økonomi til å bare flytte rundt eller kjøpe masse ting til bolig . Men skal se etter gardiner 

Hvorfor i alle dager kan du ikke installere dør? Du leier jo. Du kan be utleier om å fikse en dør? Du kan be utleier dekke ekstra utgifter til strøm på grunn av trekk. Det er en millon ting du kan gjøre fremfor å synes synd på deg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke skru av hovedsikringen! Gjør du dette ofte, så er det her det renner ut utgifter. 
Tenk deg hvor mye det koster å varme opp varmtvannstanken igjen etter at du har skrudd den av? Du tripler jo varmeutgiftene ved å gjøre dette. 

Dette har jeg altså bare testet ut i noen uker nå fordi forbruket har vært ekstremt! Brukte ikke varmeovnene i november en gang men fikk dyr regning for det... Når jeg har skrudd av hovedsikringen har det hjulpet på å få ned kwt brukt per dag da...

Skrevet

Hus på 160 m2 fra 2018. 
Sparer ikke på noe for jeg har fastpris på 70 øre. Men bruker heller ikke unødig. Varmekabler og varmepumpe på 23 grader. Ligger på 80-100 per dag. 

Anonymkode: af040...659

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få senket forbruket mitt noe mer enn det jeg allerede gjør....

Jeg har fire barn, og vi bor i ett hus på 100 kvm. Det er en åpen dør ned til kjelleren som gjør at det trekker helt vanvittig kald luft derfra opp i stuen, hvor jeg og babyen min sover. De andre barna sover på soverom i andre etasje hvor det er litt bedre.

Nå har jeg på to varmeovner i hele huset, en oppe og en nede. ALLE lys er av til en hver tid, utenom lys som trengs til matlaging eller på badet når det er mørkt ute. Vi sitter i mørket og bruker stearinlys.

Oppvaskmaskin bruker jeg maks en gang om dagen, og da etter kl 23. Klesvask også, vasker en vask maks 2 ganger i uka. 

Bruker komfyren en gang om dagen til middag og en koking av flasker, og vannkokeren ett par ganger om dagen til mme. 

WiFi boks står på, og to pc'er blir brukt noen timer om dagen mens de står på lading. Også har vi til sammen tre mobilen som skal lades. Ingen dusjer her lenger 😭

Bortsett fra det bruker jeg ingen annen strøm. Allikevel får jeg at det minste strøm jeg har brukt i løpet av en dag er 66 kWt!! Er ikke det mye? Står at vi bruker dobbelt så mye som de mest effektive boligene.Noen dager når det ligger på 7-8 kr skrur jeg av hovedstrømmen i noen timer, så jeg skjønner ikke hva som trekker så mye....? 

Jeg føler at barna er syke hele tiden og det er virkelig PISS kaldt her inne. Blir lei meg når jeg kjenner hvor kaldt det er på gulvet i hele huset. Å sette seg på do føles som å sette seg ned på en is blokk på morningen 😭 det er ikke akkurat koselig... Jeg sover dårlig fordi jeg føler jeg må følge med på babyer og små barn om hendene deres er for kalde i løpet av natten.

Hvor mye strøm bruker dere? Hvordan får dere ned prisen?

Jeg fikk 7000 kr for November, og ligger etter på betalinger fra oktober.... Får det ikke til!

Det første du bør gjøre er å få inn en dør eller et forheng ned til kjelleren..

Deretter mangler du litt forståelse av hvordan dette virker...Å slå av noen fjuttige ledpærer på 2Watt stykket er meningsløst....dobbelt meningsløst hvis du varmer med strøm uansett..siden pærene avgir den effekten som står på de i varme..

Det andre er at det er ikke hvor mye strøm du bruker som avgjør hvor stor regningen blir....det er NÅR du bruker den...

Alle timene på døgnet der spotprisen på strøm ligger under månedens strømstøtte får du betalt for å bruke strøm!..

Nå er det vanskelig å vite før vi nærmer oss slutten på måneden eksakt hvor stor støtten blir men hvis du slår på f.eks varmvannsberederen i de 5 timene i døgnet strømmen er billigst tjener du mye på det..Samme med lading av bil..vaskemaskin..

Mye å hente på å være våken og forstå hvordan systemet fungerer helt enkelt..

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Screenshot_20221215-101533.png

Screenshot_20221215-101359~2.png

Få tak i en svær pappeske og brett ut og tape den over hullet..?..Ikke ufarlig dette hullet med barn i huset da..

Skrevet

Mellom 30 og 90 nå siste ukene, kommer an på om bilen lades eller ikke, og klesvask.  Er vi mye borte går det og mer på oppvarming.  150 m2 gammel enebolig. Renovert. Fyrer mye ved. Ett stort uthus der det er endel varmekabler på vann.

Anonymkode: a8a76...bf5

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor får dere alt tullet fra?..Nei..en bruker ikke mere strøm for å varme opp varmtvannsberederen hvis en slår den av og på ift. å la den stå på, en bruker mindre fordi varmetapet til omgivelsene minsker proposjonalt med at temperaturen synker i tanken!

I tillegg til å bruke litt mindre strøm kan en varme opp vannet de timene i døgnet strømmen er billigst og bruke mye mindre penger på det..

Skrevet

Den åpningen der er jo livsfarlig for barna?? Be huseier om å sette inn en dør, og forklar at det har med sikkerhet og varme å gjøre. Hvis de ikke fikser det hadde jeg faktisk sett meg om etter noe annet 😳

vi bruker i snitt 70 kWh om dagen. Da er vi 2 voksne og 1 barn, varmepumpe som står på alltid (21 grader ca), lager middag 3-4 ganger pr uke på ovnen ( jeg koker supper , gryter osv for flere dager om gangen sånn at vi bare kan varme i mikroen). Vi fyrer med ved og har klesvask eller oppvaskmaskin minst en gang om dagen. Anbefaler å henge opp tykke gardiner ved vinduer, teppe på gulvet, puter og pledd osv, det varmer og gjør det mye mer lunt. Det er ikke vits å skru av lyset, lyset bruker minimalt av strøm… dusjer dere ofte? Vi har redusert dusjingen en del. Dusjer annenhver dag ca, og bare korte dusjer. Jeg dusjer «lenge» en gang i uken for å vaske håret… 

Anonymkode: 64a50...e3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...