AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få senket forbruket mitt noe mer enn det jeg allerede gjør.... Jeg har fire barn, og vi bor i ett hus på 100 kvm. Det er en åpen dør ned til kjelleren som gjør at det trekker helt vanvittig kald luft derfra opp i stuen, hvor jeg og babyen min sover. De andre barna sover på soverom i andre etasje hvor det er litt bedre. Nå har jeg på to varmeovner i hele huset, en oppe og en nede. ALLE lys er av til en hver tid, utenom lys som trengs til matlaging eller på badet når det er mørkt ute. Vi sitter i mørket og bruker stearinlys. Oppvaskmaskin bruker jeg maks en gang om dagen, og da etter kl 23. Klesvask også, vasker en vask maks 2 ganger i uka. Bruker komfyren en gang om dagen til middag og en koking av flasker, og vannkokeren ett par ganger om dagen til mme. WiFi boks står på, og to pc'er blir brukt noen timer om dagen mens de står på lading. Også har vi til sammen tre mobilen som skal lades. Ingen dusjer her lenger 😭 Bortsett fra det bruker jeg ingen annen strøm. Allikevel får jeg at det minste strøm jeg har brukt i løpet av en dag er 66 kWt!! Er ikke det mye? Står at vi bruker dobbelt så mye som de mest effektive boligene.Noen dager når det ligger på 7-8 kr skrur jeg av hovedstrømmen i noen timer, så jeg skjønner ikke hva som trekker så mye....? Jeg føler at barna er syke hele tiden og det er virkelig PISS kaldt her inne. Blir lei meg når jeg kjenner hvor kaldt det er på gulvet i hele huset. Å sette seg på do føles som å sette seg ned på en is blokk på morningen 😭 det er ikke akkurat koselig... Jeg sover dårlig fordi jeg føler jeg må følge med på babyer og små barn om hendene deres er for kalde i løpet av natten. Hvor mye strøm bruker dere? Hvordan får dere ned prisen? Jeg fikk 7000 kr for November, og ligger etter på betalinger fra oktober.... Får det ikke til! Anonymkode: 11fef...71d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 For desember ligger vi nå på ett dagsforbruk på 52 kWh. Vi har ladet elbilen 2-3 ganger. Vi fyrer ellers med ved fra vi kommer hjem til vi legger oss. Har på en liten ovn i stua på natta, og en ovn på rommet vi sover på. Minus 12-14 grafer ute her hos oss siste dagene. Når vi våkner om morgenen, er det 16 grader i stua og kjøkkenet. Men vi skal rask ut og videre,så det går greit med 16 grader da. Har 3 rom med varmekabler, det er ikke supervarmt der, men rørene fryser ikke. Det viktigste du må gjøre, er å prøve å tette døren ned til kjelleren. Kan du lukke døra? Evt, henge opp ett forheng forran? Anonymkode: 11866...b2a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Du får sette inn en dør ned til kjelleren om det ikke er noen dør der, evt henge opp en tjukk gardin. Om du har pipeløp så vurder vedovn? Få installert varmepumpe? Gamle hvitevarer? Gammel varmtvannstank? Led lys tar ikke mange kWh så sitte i mørket er unødvendig. Så må du ikke slå av hovedsikringen, du får ikke ned strømforbruket med det. Anonymkode: d74f0...b8b 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Bortsett fra det bruker jeg ingen annen strøm. Allikevel får jeg at det minste strøm jeg har brukt i løpet av en dag er 66 kWt!! Er ikke det mye? Står at vi bruker dobbelt så mye som de mest effektive boligene.Noen dager når det ligger på 7-8 kr skrur jeg av hovedstrømmen i noen timer, så jeg skjønner ikke hva som trekker så mye....? Anonymkode: 11fef...71d Jeg kommenterer det uthevede: Du sier at det laveste dere har brukt i løpet av en dag er 66 kWh, men dette sier lite, gjennomsnittsforbruket er mer relevant å se på. Hva er gjennomsnittsforbruket deres i løpet av en dag? Vi har en lite energieffektiv bolig på ca 120 m2, og bruker i snitt 50 kWh i desember (1550 kWh i mnd). Vi har variasjoner fra 40 kWh - 80 kWh alt etter utetemperatur og hva vi gjør den spesifikke dagen. Vi bruker nøyaktig så mye strøm som vi trenger for at det ikke skal gå ut over "helse*" til mennesker, dyr, og bolig. Vi har en grunnvarme på 22-23 grader i stuen, rundt 20 grader på badet, og 14-16 grader i resten av huset (når vi fyrer på ettermiddag og kveld, åpner dører, og lar varmen spre seg i hele huset. Ellers kan temperaturen synke til 8-10 grader) Og med dette forbruket er vi visstnok, i følge strømleverandør, gjennomsnittlige forbrukere for boliger på vår størrelse. Dere må ha et veldig høyt gjennomsnittlig forbruk, eller en veldig liten bolig, for å få beskjed om at dere forbruker dobbelt så mye som de med mer energieffektive boliger. Anonymkode: 4fd52...820
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For desember ligger vi nå på ett dagsforbruk på 52 kWh. Vi har ladet elbilen 2-3 ganger. Vi fyrer ellers med ved fra vi kommer hjem til vi legger oss. Har på en liten ovn i stua på natta, og en ovn på rommet vi sover på. Minus 12-14 grafer ute her hos oss siste dagene. Når vi våkner om morgenen, er det 16 grader i stua og kjøkkenet. Men vi skal rask ut og videre,så det går greit med 16 grader da. Har 3 rom med varmekabler, det er ikke supervarmt der, men rørene fryser ikke. Det viktigste du må gjøre, er å prøve å tette døren ned til kjelleren. Kan du lukke døra? Evt, henge opp ett forheng forran? Anonymkode: 11866...b2a Jeg får ikke tettet døra. Fordi det er åpning rett ned. Og vi bare leier så får ikke gjort noe med huset skal se om jeg får lagt ut ett bilde. Anonymkode: 11fef...71d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg kommenterer det uthevede: Du sier at det laveste dere har brukt i løpet av en dag er 66 kWh, men dette sier lite, gjennomsnittsforbruket er mer relevant å se på. Hva er gjennomsnittsforbruket deres i løpet av en dag? Vi har en lite energieffektiv bolig på ca 120 m2, og bruker i snitt 50 kWh i desember (1550 kWh i mnd). Vi har variasjoner fra 40 kWh - 80 kWh alt etter utetemperatur og hva vi gjør den spesifikke dagen. Vi bruker nøyaktig så mye strøm som vi trenger for at det ikke skal gå ut over "helse*" til mennesker, dyr, og bolig. Vi har en grunnvarme på 22-23 grader i stuen, rundt 20 grader på badet, og 14-16 grader i resten av huset (når vi fyrer på ettermiddag og kveld, åpner dører, og lar varmen spre seg i hele huset. Ellers kan temperaturen synke til 8-10 grader) Og med dette forbruket er vi visstnok, i følge strømleverandør, gjennomsnittlige forbrukere for boliger på vår størrelse. Dere må ha et veldig høyt gjennomsnittlig forbruk, eller en veldig liten bolig, for å få beskjed om at dere forbruker dobbelt så mye som de med mer energieffektive boliger. Anonymkode: 4fd52...820 Vet ikke hvor man ser gjennomsnittet for dagene, men tipper det er mellom 60-90. Jeg føler vi har det vondt i huset. Var inne på badet der og jeg holdt det ikke ut så skrudde på gulvvarmen fordi det var som var som å være ute i kulden der inne 😫 det kan ikke være særlig varmere enn 10-12 grader inne og kjenner at det trekker veldig. Alle barna holder sengen når de er hjemme. Og har nektet de tv og spill i over en uke når jeg så hvor mye det koster... Det burde jo ikke være sånn. Men jeg føler noe er galt i huset, når jeg bruker så lite strøm men det allikevel koster så mye? Skjønner ikke ... Vi bare leier så får ikke gjort noe for å isolere. Anonymkode: 11fef...71d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Tykk gardin som du taper med gaffa tape rund åpningen. Slik at du ikke har varmetap fra kjelleren. Høres utrygt viss det er slik jeg forstår, en åpning rett ned en etg? Bør jo ta opp med huseier viss det er tilfelle eller evt ha trappegrind i tillegg til gardin der. Har du annen inngang til leiligheten? Og er den tett, alså ikke varmetap og vind rett inn? Anonymkode: 4b5f3...738
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tykk gardin som du taper med gaffa tape rund åpningen. Slik at du ikke har varmetap fra kjelleren. Høres utrygt viss det er slik jeg forstår, en åpning rett ned en etg? Bør jo ta opp med huseier viss det er tilfelle eller evt ha trappegrind i tillegg til gardin der. Har du annen inngang til leiligheten? Og er den tett, alså ikke varmetap og vind rett inn? Anonymkode: 4b5f3...738 Ja det er litt utrygt 😅 skal barnesikre snart når babisene blir store nok til å krabbe rundt. Vi bor i enebolig, og det er gammel bolig med fancy fasade 😅 gulvene er ISKALDE. det virker som det trekker fra flere steder fordi det alltid er guffent... Men det jeg synes er rart er at det virker som alle andre bruker normalt med strøm og allikevel har mye mindre enn meg! Når jeg kun bruker komfyr en gang og har to ovner på men allikevel får over 60 kwt på en dag? Hva er det som skjer da...? Anonymkode: 11fef...71d
Illuminatum Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 Høres veldig mye ut. Vi har en bolig på 260 kvm og bruker mellom 50 og 70 kwh timer om dagen. Lys står på som normalt. Vi har 20 grader jamnt hele døgnet men fyrer også en del. Underetasjen holder vi kaldere. VI har elbil som lader hver dag. Den store synderen din er varmeovner. Dersom det er 1000w ovner du har så bruker du på dem alene 48 kwh om de hadde stått på hele tiden. I tillegg kommer varmtvann. Lys ville jeg byttet til LED. Da kan du ha på lys hele tiden, uten at du merker det på strømregningen. Ting å tenke på: tettelister på vindu og dører dekke til kjelleråpningen bytte til LED men kanskje flytte til en annen bolig om det er mulig
Illuminatum Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet ikke hvor man ser gjennomsnittet for dagene, men tipper det er mellom 60-90. Jeg føler vi har det vondt i huset. Var inne på badet der og jeg holdt det ikke ut så skrudde på gulvvarmen fordi det var som var som å være ute i kulden der inne 😫 det kan ikke være særlig varmere enn 10-12 grader inne og kjenner at det trekker veldig. Alle barna holder sengen når de er hjemme. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og har nektet de tv og spill i over en uke når jeg så hvor mye det koster... Det koster faktisk ikke så mye AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det burde jo ikke være sånn. Men jeg føler noe er galt i huset, når jeg bruker så lite strøm men det allikevel koster så mye? Skjønner ikke ... Vi bare leier så får ikke gjort noe for å isolere. Anonymkode: 11fef...71d
Ost Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Ligger på rundt 150-170kWh per dag nå, men har også 3 varmekabler, varmepumpe, 3-4 panelovner stående på. Alt bortsett fra 2 panelovner står vel på 25-26 grader. Enebolig på.. 120kvm eller noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 Vi bor på 135 m2 og ligger på 80-120 kWh per dag nå i desember. Huset er fra 1990 og vi har ikke kjeller. Det er minus 12 her i dag, så vi har alle panelovner på, alt av varmekabler og jeg fyrer. Jeg synes du har lavt forbruk og det høres ut som du er veldig flink til å spare strøm! Men har du en veldig ugunstig strømavtale? Vi sparer som sagt ikke på strømmen i det hele tatt og betalte likevel bare 3 200 kr for november, mens du betalte 7 000? Anonymkode: 6d891...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 Illuminatum skrev (3 minutter siden): Det koster faktisk ikke så mye Jeg vet men jeg prøver desperat å spare inn der vi kan .... Kjennes jo helt håpløst. Anonymkode: 11fef...71d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Det er oppvarming og varmtvann som trekker aller mest strøm av alt. At du bruker wifien og oppvaskmaskinen har ikke noe særlig å si, det er en dråpe i havet mot oppvarming. Men ut fra det du skriver høres det ut som om dere bruker panelovner o.l. til oppvarming? Bytt ut med varmepumpe, det sparer mye strøm. Anonymkode: fd77e...482
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 Enebolig 120 kvm. Bruker ca 50-60 om dagen her også. Tror det skal godt gjøres å presse det noe lavere enn det, med mindre man slutter å dusje, skrur av varmen og lar vær å vaske klær. Anonymkode: e8864...c37
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi bor på 135 m2 og ligger på 80-120 kWh per dag nå i desember. Huset er fra 1990 og vi har ikke kjeller. Det er minus 12 her i dag, så vi har alle panelovner på, alt av varmekabler og jeg fyrer. Jeg synes du har lavt forbruk og det høres ut som du er veldig flink til å spare strøm! Men har du en veldig ugunstig strømavtale? Vi sparer som sagt ikke på strømmen i det hele tatt og betalte likevel bare 3 200 kr for november, mens du betalte 7 000? Anonymkode: 6d891...9a0 Ja jeg føler jo at vi nærmest ikke lever lengre!!! Iallefall ikke normal livstid og synes synd på barna når jeg er sur fordi vi alle fryser og må nekte dem og kose seg litt med tv eller gode varme dusjer.... Kulden i huset er egentlig ikke til å holde ut lenger.... Vi har Tibber, spot pris. Prøvde å bytte til noe billigere via elskling.no men har en gammel betalingsanmerkning så fikk ikke byttet 😕 Anonymkode: 11fef...71d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enebolig 120 kvm. Bruker ca 50-60 om dagen her også. Tror det skal godt gjøres å presse det noe lavere enn det, med mindre man slutter å dusje, skrur av varmen og lar vær å vaske klær. Anonymkode: e8864...c37 Vi dusjer ikke varmen har stått mye av og vasker klær 1-2 ganger i uka. Allikevel ligger det på rundt 60-90 her. Anonymkode: 11fef...71d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 Det er oppvarming som koster. Jeg bor alene i leilighet på 45 kvm. Har varmekabler på badet og 1 panelovn som oppvarming. I november lå jeg på energiledd 1 og brukte gjennomsnittlig 18 kWh i døgnet. Nå i desember har det vært mellom -15 og -20 kuldegrader hele tiden, og jeg bruker ca 40 kWh i døgnet. Eneste forskjellen er temperaturen ute. Jeg er vanedyr så bruker strøm på det samme så og si hver dag. Så å nekte tvspill osv har ikke så mye hensikt, da det i hovedsak er oppvarming som er synderen, og når huset da er såpass kaldt og trekkfullt, er det ikke rart det blir mye kWh i døgnet. Anonymkode: 3ddd1...ddd 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Anonymkode: 11fef...71d Ta kontakt med huseier og spør om han kan få satt inn dør der. Det hadde jeg ordnet på et blunk om du var en av mine leietakere. Anonymkode: d74f0...b8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå