Gå til innhold

Hastverk gjorde at jeg måtte reise fra en uryddet leilighet å nå vil huseier inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har reist på juleferie og pga jeg forsov meg og skulle kjøre til gardermoen rett etter jobb fikk jeg ikke gjort det jeg planla i leiligheten. Middagen sto på benken når jeg dro og klær var dratt utover. Fikk heller ikke tømt kattedo eller gått ut med søpla. Katten er hos min søster m familie. Men har fått mld fra huseier om at han vil inn for å kontrollere at litt varme er på for å unngå sprukne rør i jula. Jeg sa at det er litt varme på, men han vil likevel inn. Men jeg vil ikke at han skal inn dit og bli møtt av skitne truser, kattedo som kanskje lukter og masse rot på kjøkkenbenken 😣😣

Kan jeg nekte han å låse seg inn?

Anonymkode: cf2b5...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han har rett til å sjekke det han skal.

Anonymkode: 1fcbb...27d

• Liker 11
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har reist på juleferie og pga jeg forsov meg og skulle kjøre til gardermoen rett etter jobb fikk jeg ikke gjort det jeg planla i leiligheten. Middagen sto på benken når jeg dro og klær var dratt utover. Fikk heller ikke tømt kattedo eller gått ut med søpla. Katten er hos min søster m familie. Men har fått mld fra huseier om at han vil inn for å kontrollere at litt varme er på for å unngå sprukne rør i jula. Jeg sa at det er litt varme på, men han vil likevel inn. Men jeg vil ikke at han skal inn dit og bli møtt av skitne truser, kattedo som kanskje lukter og masse rot på kjøkkenbenken 😣😣

Kan jeg nekte han å låse seg inn?

Huff, søppel over jul.

Du bør jo bare være ærlig og fortelle, og be ham ta ut søpla hvertfall.

Skrevet

En ting er sikkert du vil få utøy i leiligheten din. Siden dt står mat og søppel der så vil det starte og lukte og det vil komme larver. Så håpe du har noen som kan ta seg inn der og fjerne søppelet hvertfall. Får du utøy så har du et større problem. Det kan ikke stå sånn til over jul. 

Du kan nok ikke nekte han og komme inn for og sjekke rør. Da det er nødvendig vedlikehold. 

Anonymkode: 2c605...b5c

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Svar at han kan få komme inn, forklar at du ikke har ryddet pga dårlig tid, og spør om han kan ta med seg søpla ut når han først er der. 

Anonymkode: 05fe1...346

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville sagt det som det var og spurt pent om han kunne ta ut søpla når han først er der. Ser ikke helt problemet med at det er rotete ellers.

• Liker 10
Skrevet

Ja, du kan nekte. Huseier kan kreve adgang om det er nødvendig for å unngå skade på boenheten, men "å sjekke at" du har gjort noe du sier du har gjort er ikke tilstrekkelig for at dette kan gjøres gjeldende. 

Utover det: Det er jo jævlig ekkelt å dra bort over lengre tid med slikt griseri hjemme. Kan du ikke be den kattepassende søsteren dra innom og ta det verste? 

Anonymkode: 2aeb8...d7c

• Liker 35
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, jeg ville sagt nei. Han får vente til du kommer hjem. 

Anonymkode: 13616...211

• Liker 3
Skrevet

Hvis du vil ha et sted å bo om det blir kaldt, om du vil hindre vannskade på frosne rør så lar du han gjerne gå inn. Hvis ikke så kan han gå inn uansett, som huseier han har et ansvar og bekymring og rettigheter til tilgang i eget hus. Han overser nok rot, det er jo ingen krise. 

Anonymkode: a224e...b70

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du vil ha et sted å bo om det blir kaldt, om du vil hindre vannskade på frosne rør så lar du han gjerne gå inn. Hvis ikke så kan han gå inn uansett, som huseier han har et ansvar og bekymring og rettigheter til tilgang i eget hus. Han overser nok rot, det er jo ingen krise. 

Han kan ikke gå inn "uansett" 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sikkert han overser rot som kan føre til skadedyr i boligen. 

Anonymkode: 9b1c3...679

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han kan ikke gå inn "uansett" 

Å sjekke att rør i fryser er absolutt alltid god nok grunn. Som jeg sa ; om hun vil garanti for at hun har et sted å bo etter jul 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Slipp han bare inn. Ikke vær vanskelig. Huseier har det sikkert rotete innimellom han også. 

Anonymkode: 08028...97d

• Liker 1
Skrevet

Mye fordømmelse og uvitenhet i denne tråden. Nei, huseier kan ikke låse seg inn for å "sjekke noe" som TS allerede har opplyst om. Det regnes ikke som et nødstilfelle. Om det hadde vært snakk om vannlekkasje eller lignende, kunne han låst seg inn. Det er helt greit å si nei i dette tilfellet. Leietakere har faktisk lovfestede rettigheter, og det er strenge vilkår for å kunne låse seg inn i leietakers private domene der hun oppbevarer verdisaker og det hele.

At TS burde være mer ryddig er greit nok, men det kan faktisk skje at man forsover seg - og ikke har mulighet til å droppe et svindyrt fly til Tromsø, f.eks. Nå har hun sikkert lært til neste gang. Det er heller ikke sånn at alle matrester tiltrekker seg larver og skadedyr, selv glemte jeg en halvspist Grandiosa på disken i 2 uker en ferie. Det gikk helt greit. 

Anonymkode: dffc2...7e9

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Livet skjer. Jeg er overarbeidet og sovnet av tidlig på kvelden på sofaen etter middag. Våknet sent på kvelden og bestemte meg for å sove mer siden jeg var helt utmattet. Og heller stå opp tidlig for å rydde. Jeg slo av alarmen i søvne og når jeg omsider våknet så måtte jeg bare komme meg på jobb. Kofferten var ferdigpakket i god tid. Nei jeg er ikke en gris, men jobber ekstremt nå for å få endene til å møtes. 

Endret av Christina82
  • Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet

Folk her inne må roe seg ned, har dere det aldri rotete hjemme? 

Her hadde du maks uflaks ts! Det jeg stusser på er at han vil inn på liv og død enda du sier det er varme på. Med mindre det er en annen grunn til at han vil inn?

Anonymkode: bd542...fa1

• Liker 7
Skrevet

Jeez. Hadde det sett så jævli ut hos meg ville jeg booket om flybilletten min 🙄

Anonymkode: 60a10...2f7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er huseier (ikke ts sin altså) og jeg hadde også følt ansvar om jeg hadde leid ut leiligheten. Det blir og litt mer fare når folk er bortreist og det er stilstans i vannrørene 

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...