Gå til innhold

Er det dårlig gjort å handle på tilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handler mye på tilbud! Det har jeg alltid gjort. Ikke fordi jeg har dårlig råd, men fordi det er økonomisk, men mest fordi jeg egentlig har tenkt at det er mest bærekraftig! Jeg fryser ned, og planlegger bruken av maten. I en annen tråd om fattigposer, ble jeg fryktelig overrasket over at noen ikke synes det er greit å gjøre fordi mat med dårlig dato er forbeholdt fattige? Stemmer der at folk synes det? Har virkelig ikke tenkt på det slik🙈 

så, hva mener dere? 

Anonymkode: 22f68...ddb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg handler sjelden i den billigdisken og tenker ikke over at andre kjøper derfra. Folk får kjøpe det de selv ønsker.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er ekstremt få som mener at den maten er forbeholdt fattige.

Matposene som deles ut gratis derimot.

Anonymkode: 02ab0...c55

• Liker 28
Skrevet

Problemet er om du hamstrer alt som er tilgjengelig så det ikke blir noe igjen til andre som trenger det for å få mat på bordet. 

Anonymkode: a5e82...fb1

• Liker 10
Skrevet

Man burde da kunne handle på tilbud! Som regel må de kaste maten som går ut på dato, og det er grunnen til de er på salg. Da må folk kjøpe det.  Mener det er en teit grense å skulle ha, hvor fattig må man være før man kjøper på tilbud? 

Kan man kjøpe klær på salg? Eller er de til fattige også?  De rikeste kjøper vel ikke mat på tilbud uansett.

Anonymkode: a5e8e...647

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg handler fra halvprisdisken med god samvittighet. Ikke fordi jeg er fattig, men fordi det er økonomisk og bærekraftig som du sier. 
Men tror mange tenker det er for fattige. Var nylig ei som sto frem og fortalte hvor mye dårligere eåd hun hadde fått pga prisstigning etc. og hun hadde «til og med handlet fra halvprisdisken»🙈 som om det var å synke dypt🙈

Anonymkode: a8f4a...a71

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjøper alltid til full pris, uansett hva, fordi jeg har råd til det. For meg som har penger, blir det veldig rart å gå for tilbud, hvis det er folk med dårligere råd som får mer utbytte av det. 

Anonymkode: f3c54...352

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg handler mye på tilbud! Det har jeg alltid gjort. Ikke fordi jeg har dårlig råd, men fordi det er økonomisk, men mest fordi jeg egentlig har tenkt at det er mest bærekraftig! Jeg fryser ned, og planlegger bruken av maten. I en annen tråd om fattigposer, ble jeg fryktelig overrasket over at noen ikke synes det er greit å gjøre fordi mat med dårlig dato er forbeholdt fattige? Stemmer der at folk synes det? Har virkelig ikke tenkt på det slik🙈 

så, hva mener dere? 

Anonymkode: 22f68...ddb

Det gjør da vi også. Selvfølgelig er det greit, de vil jo minske matsvinnet og det er dårlig økonomi å kjøpe noe til full pris om en får det på tilbud. 

Anonymkode: 247bd...627

• Liker 1
Skrevet

Vi har også god råd, og jeg handler det meste på tilbud. Som økonom, hadde det for meg vært helt unaturlig å kjøpe kyllingfilet jeg trenger til dagens middag til full pris hvis det står en pakke til halvpris i samme butikken. Som noen allerede har skrevet, hamstring er noe annet, det synes jeg ikke noe om.

Anonymkode: 286c9...5ba

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det har jeg aldri tenkt på en gang. Jeg følger nøye med på gode tilbud og sjekker halv pris-disken. Klær og utstyr til barna blir stort sett kun handlet på salg. Har grei økonomi, men er sparsommelig likevel. Har selvfølgelig ikke dårlig samvittighet for det. Man må tenke på seg selv  

Anonymkode: 0d01e...a90

• Liker 1
Skrevet

Folk som hamstrer så mye at ingen andre får bør skjemmes.

Anonymkode: 4c6bc...9f5

Skrevet

Å handle på tilbud er selvfølgelig greit. Å hamstre langt mer enn du trenger, så det blir tomt for andre, er uhøflig. 

Å ta gratis-matposer ment for fattige, er overhodet IKKE greit. 

Anonymkode: 2eb49...781

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er økonomisk lurt å gjøre dette. Vi handler også det vi kan på tilbud, selv om vi har god råd. 40% disken på butikken er noe av det første vi sjekker når vi er innom. Her om dagen fant jeg mange gode produkter jeg kunne hive i fryseren. Sparte nesten 200 kr. tilsammen. Vi betaler det varene koster og tar det vi ønsker med god samvittighet. Om noen mener det er dårlig gjort, så er det deres problem. Vi må jo ta de valgene vi mener er best for oss økonomisk.

Anonymkode: 8f75d...e7a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er helt ok for alle å handle varer på tilbud. Å hamstre syns jeg ikke noe om, for det gjør at andre ikke får handlet varene de er ute etter. Hver gang jeg er på min lokale coop sent på kvelden er det masse varer igjen i datohylla. Føler derfor ingen dårlig samvittighet for å ta det jeg ønsker derfra uansett når på døgnet jeg handler.

Anonymkode: 47146...e65

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt kan hvem som helst handle på tilbud! 🤷‍♀️

For min del er dette  en kunstig problemstilling siden det aldri er noe interessant igjen i datovare-disken når jeg kommer på ettermiddagen uansett. Jeg antar de rydder i butikken på dagtid og priser ned varene da, ergo blir de plukket opp av noen som er hjemme på dagtid (og arbeidsledige og trygdede er jo gjerne de som har minst penger, og også størst mulighet til å handle på dagtid)

Anonymkode: 8ea79...e07

• Liker 1
Skrevet

Disse halv-pris-diskene folk snakker om, hvor finner dere dem, egentlig? Har aldri sett det i noen av de 4 dagligvarebutikkene jeg bruker her jeg bor? Det er Coop Mega, Kiwi (2) og Rema.

Anonymkode: 6adf9...73b

Skrevet

Jeg handler kun på tilbud hvis det er noe jeg trenger. Hamstrer ikke, og kjøper ikke ting på tilbud bare fordi jeg kanskje får bruk for det.

Anonymkode: 7354a...27b

Skrevet

Senest i dag handlet jeg på dagligvarebutikken og så etter tilbud i halvprisdisk. Utvalget var ikke stort, men nok til at jeg kjøpte frukt og noe dessert som hadde utløpsdato i dag. 

Dagligvarekjedene reduserer svinn og kunder som meg sparer noen kroner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse halv-pris-diskene folk snakker om, hvor finner dere dem, egentlig? Har aldri sett det i noen av de 4 dagligvarebutikkene jeg bruker her jeg bor? Det er Coop Mega, Kiwi (2) og Rema.

Anonymkode: 6adf9...73b

Er ikke alle butikker som har.

Anonymkode: c184d...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...