AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Jeg har en venn fra langt tilbake som jeg vet har det tøfft økonomisk. Hun har flere barn, ungdommer, og en ufør mann. Jeg har lyst til å sende henne en anonym julehilsen i et brev med et par tusenlapper. Tror ikke hun vil finne ut at gaven kommer fra meg. Usikker på hvordan det blir mottatt. Vil det være positivt eller negativt? Hva tenker dere? Jeg er mann, hvis det har noe å si. Anonymkode: 4e520...6bb 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har en venn fra langt tilbake som jeg vet har det tøfft økonomisk. Hun har flere barn, ungdommer, og en ufør mann. Jeg har lyst til å sende henne en anonym julehilsen i et brev med et par tusenlapper. Tror ikke hun vil finne ut at gaven kommer fra meg. Usikker på hvordan det blir mottatt. Vil det være positivt eller negativt? Hva tenker dere? Jeg er mann, hvis det har noe å si. Anonymkode: 4e520...6bb Bare gjør det. Usikker på om kontanter i posten er lurt/ lov da Anonymkode: 54e7f...217 1
Gjest ti10 Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare gjør det. Usikker på om kontanter i posten er lurt/ lov da Anonymkode: 54e7f...217 Ulovlig er det ikke, men om det er lurt, er noe annet. Ting forsvinner jo i posten.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 Jeg sliter økonomisk selv nå og hadde blitt veldig glad. Så lenge selve hilsenen som lå i brevet ikke var "creepy". Anonymkode: 7fb52...c1f 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 Så lenge du ikke har en baktanke som innebærer å kreve noe tilbake. Aldri avslør at de kom fra deg. Og - hyggelig hilsen, med en liten og god forklaring. "Jeg antar du ikke ville tatt imot disse pengene om jeg prøvde å gi dem direkte, så derfor sender jeg dem her. Ønsker deg og dine en riktig så god jul" Om jeg fikk noe slikt, så hadde jeg kanskje vært delt i følelsene - halvparten veldig glad - de pengene løste et problem, mens andre halvparten ville skammet meg, over at folk visste/trodde at jeg hadde så dårlig råd at de måtte sender penger anonymt. Jeg hadde nok klart å lene meg mest mot nummer en, men jeg har også venner som helt klart ville vært nærmere nummer to og følt at det var en gov fornærmelse. Du kjenner din venn og vet kanskje hvordan hun vil reagere? Anonymkode: 45e85...999 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 https://www.posten.no/sende/forbudt-innhold Det står oppført under ulovlig innhold. Det skjer vel ikke noe annet enn at hvis brevet blir borte så er ikke posten ansvarlig for det. Da må du alternativt sende det som verdibrev med sporing, men tror ikke du kan sende det anonymt da. Anonymkode: 49486...ee8
MortenMunkholm Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 (endret) Flere burde tenkt som deg! I kortet ville jeg ha fokusert på hvorfor hun fortjener denne gaven fremfor at hun skal føle hun får den fordi hun sliter økonomisk. Nå lurer jeg på om jeg burde gjøre noe lignende selv. Gjøres dette her riktig, kan det bety mye for noen denne julen. Takk til TS! Endret 15. desember 2022 av MortenMunkholm 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 Hadde heller sendt med gavekort fra en av matbutikkene. Kontanter er ikke lov å sende pr.post. Anonymkode: 76102...47e 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde heller sendt med gavekort fra en av matbutikkene. Kontanter er ikke lov å sende pr.post. Anonymkode: 76102...47e Det er så klart lov, men kan være risikabelt om konvolutten blir stjålet etter forsvinner. Anonymkode: 98d58...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 Utrolig hyggelig om du får dette til. Skriv en fin, hyggelig julehilsen og ønsk dem god jul. Andre har delt at det er regler rundt dette med kontanter i posten. Men håper du kan finne ut av det. Evt. om det er mulig å få lagt en konvolutt direkte i postkassen. Anonymkode: aa32e...c46 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er så klart lov, men kan være risikabelt om konvolutten blir stjålet etter forsvinner. Anonymkode: 98d58...e9d Du får lese linken som er lagt ut litt lengre opp i tråden her. Anonymkode: 76102...47e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Du kan levere på hennes postkasse hvis det er låst og du vet hennes adresse. Anonymkode: 19641...44d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 ti10 skrev (1 time siden): Ulovlig er det ikke, men om det er lurt, er noe annet. Ting forsvinner jo i posten. Spesielt brev med penger.. Det jobber noen tjuvradder i Posten (som det gjør de fleste steder). Om jeg var fattig så hadde jeg blitt sjeleglad for et par tusenlapper. Men det er også noe litt "ekkelt" over å ikke vite hvem de er fra. Men det hadde jo reddet julen uansett. Anonymkode: ee159...af3 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 «Har latt meg utfordre til å dele videre noe jeg har nok av, som andre kanskje trenger. Oppfordrer til å ta utfordringen videre i førjulstiden, uansett om det dreier seg om penger, tjenester, omsorg, oppmerksomhet, kunnskap, tid eller noe helt annet. Riktig god jul!» Noe sånt hadde redusert skammen hos meg, og fått meg til å føle meg som en del av vi-er-gode-mot-hverandre-bevegelse. ❤️ Anonymkode: c1950...827 2 2 5
Gjest supernova_87 Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Tror jeg hadde syntes det var ubehagelig å ikke vite hvem i min omgangskrets som hadde gitt meg noe. Men om hilsenen var fin, og ikke ga følelsen av å stå I takknemlighetsgjeld eller være et "veldedighetsprosjekt" så hadde det vært fint. Tror pengene hadde veid tyngre i en sånn situasjon. Men jeg hadde som sagt likt å vite hvem, og å kunne takke.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 Tror jeg hadde blitt en smule paranoid, om det plutselig lå en konvolutt med penger i postkassen. Og hvordan vedkommende tar det vil nok henge sammen med hva hun selv føler om sin og familiens økonomiske situasjon. Har hun følelser av skam, forsøker å skjule for omgivelsene hvordan det står til, kan det nok gi en psykisk knekk at noen i omgangskretsen tenker om dem at de er fattige. Noen legger vanvittig stor innsats at ingen andre skal merke noe, holde hemmelig. Anonymkode: 0a8a7...3ca
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 Ville heller slått en hvit løgn om at du vant en pen slant på Lotto, og gjerne vil dele gleden over gevinsten med dem. Og si det direkte til henne. Gjør det greit for henne å ta imot pengene, begrunnet i din situasjon - ikke hennes. Anonymkode: 0a8a7...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 Så utrolig fint av deg TS! ❤️ Jeg ville nok heller gitt et gavekort til nærsenteret, da får hun litt mer å velge i og jeg føler også det kan bli litt lettere å ta imot. Enten digitalt via mail eller i posten med en liten tilhørende hilsen (noen over her har noen gode forslag). Du er en god person TS, som ønsker å hjelpe fremfor å være en "se så godt menneske jeg er som viser frem at jeg hjelper andre". Anonymkode: f6c3c...e27 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 Off topic, men en "artig" historie. For 25 år siden fikk jeg en gullring med diamanter. Den lå i postkassa med navnet mitt på, uten avsender. Så ingen tvil om at den var til meg. Ble også litt paranoid og den dag i dag lurer jeg fortsatt på hvem den var fra. Anonymkode: c0e48...191 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Utrolig hyggelig om du får dette til. Skriv en fin, hyggelig julehilsen og ønsk dem god jul. Andre har delt at det er regler rundt dette med kontanter i posten. Men håper du kan finne ut av det. Evt. om det er mulig å få lagt en konvolutt direkte i postkassen. Anonymkode: aa32e...c46 Hyggelig? Penger fra en fremmed i postkassen - mulig levert for hånd? En som har direkte interesse i henne. Som vet hvor hun bor. Og som i konvolutten legger innhold som sier «jeg er i stand til å kjøpe deg» eller «jeg vet at du er til salgs». Nei. Ordet vi alle leter etter er kjempeskummelt. Jeg ville installert både alarm og kamera om jeg fikk slikt i posten. Og jeg ville gått nye veier hjem fra jobb, sett meg over skulderen og fortalt ungene mine at noen holder øye med oss. Anonymkode: f623f...719
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå