Gå til innhold

Kan man politianmelde noen for å filme "deg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i det hele tatt ulovlig?

Det er snakk om bilder som kun er overført til egen PC - og ikke lagt ut på nettet eller noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er ulovlig, så lenge det ikke offentliggjøres uten samtykke eller man filmer så ofte at det blir trakassering eller ulovlig overvåking.

Skrevet

Det er jo ikke lov å ta bilder av fremmede uten deres samtykke hvis det er tre eller færre personer med på bildet. Det samme gjelder vel for filme folk? Så tror du har rett i at vedkommende ikke kan filme deg uten ditt samtykke.

Viktig spørsmål du tar opp i disse tider hvor alle har kamera på molbilen. Ser mange som ikke følger loven når det gjelder å ta bilder av fremmede.

Skrevet

Så lenge du ikke er fokuset i filmen, men f.eks i bakgrunnen eller tilfeldig forbipasserende er det lov. Dersom du er fokuset i filmen, eller på bildet for den saks skyld, må personen som filmer eller tar bildet ha samtykke fra deg. Unntaket er dersom du opptrer offentlig, men da kan du også kreve fotoforbud.

Skrevet

Hva er offentlig?

Er en undervisningssituasjon offentlig .. feks. lærer og elev?

Vet jo at det har vært oppe situasjoner hvor det har vært filming i dusjen i gymtimer osv. - men "hvor" ulovlig er det egentlig?

Har noen noe link til en eller annen lov?

Skrevet

Er det sant at det ikke er lov til å skru av klikke-lyden når man tar bilder med mobilen lenger, slik at nye telefoner kommer uten denne muligheten? Altså så folk skal høre at de blir tatt bilde av?

Skrevet

Tror det stemmer - har hvertfall hørt det samme.

Skrevet

Men vil ikke den klikkelyden forsvinne når du setter på lydløst? Det gjør det i alle fall på min mobil (SE K750i). Og det er vel heller ikke klikkelyd når man tar videofilm som mange mobiler nå kan gjøre.

Skrevet
Hva er offentlig? 

Er en undervisningssituasjon offentlig .. feks. lærer og elev?

Vet jo at det har vært oppe situasjoner hvor det har vært filming i dusjen i gymtimer osv. - men "hvor" ulovlig er det egentlig?

Har noen noe link til en eller annen lov?

En offentlig situasjon i denne sammenhengen er det samme som en offentlig situasjon ellers.

Lærer - elev er på mange måter privat.

Filming i dusjen etter gymtimer osv. går på privatliv og intimitet. Det blir det samme som å filme noen på et solarium, eller offentlig bad.

Det skal uansett ikke være sjenerende for den som blir filmet, og personen skal uansett gi sitt samtykke. Sier personen nei, og dette ikke blir respektert kan man teoretisk sett anmelde vedkommede.

Skrevet
Men vil ikke den klikkelyden forsvinne når du setter på lydløst? Det gjør det i alle fall på min mobil (SE K750i). Og det er vel heller ikke klikkelyd når man tar videofilm som mange mobiler nå kan gjøre.

Det stemmer at det er slika t mobiltelefoner ikke lager klikkelyder når den står på lydløs. Det var noen modeller (SE K700i bl.a.) som lagde klikkelyder uansett nettopp pga. problemstillingen som blir tatt opp her.

Skrevet

Skjønner jo selvfølgelig at filming i dusj etc. ikke bør forekomme - og at det tråkker på den enkeltes intime sfære.

Har prøvd å finne noe om hva som ikke er lov - men kan ikke finne noe om "tilfeldig" filming etc. - kun om overvåkning - og der kan ikke filming av enkeltsituasjoner regnes inn.

Skrevet
Skjønner jo selvfølgelig at filming i dusj etc. ikke bør forekomme - og at det tråkker på den enkeltes intime sfære.

Har prøvd å finne noe om hva som ikke er lov - men kan ikke finne noe om "tilfeldig" filming etc. - kun om overvåkning - og der kan ikke filming av enkeltsituasjoner regnes inn.

Rettelse: Filming i dusj etc. SKAL ikke forekomme.

Vet ikke heeeelt hva jeg søke på i lovverket ang. filming osv, men titter iallefall litt på lovdata.no.

Husker en episode hvor jeg ble fotografert i jobbsammenheng uten å samtykke i det. Vedkommede nektet å slette bildene fra kameraet og politi ble kontaktet. Politiet sa da at dette var ulovlig, men pga visse omstendigheter og årsaker fikk personen en advarsel.

Skrevet

Enig - SKAL ikke forekomme - feil valg av ord.

Har søkt litt selv - men finner bare om overvåkning - og det blir noe helt annet.

Skrevet

LilleBille: Kan du ikke ringe Justisdep. og spørre om hvilken paragraf du kan finne info i? Antageligvis vil de også bistå deg med lovteksten - de er veldig hjelpsomme. :)

Skrevet

Ikke dumt .. kanskje jeg skal prøve det ..

Er forresten utrolig irriterende at det skal være så vanskelig å finne ut noe om det.

Skrevet
Ikke dumt .. kanskje jeg skal prøve det ..

Er forresten utrolig irriterende at det skal være så vanskelig å finne ut noe om det.

Jo, forsåvidt enig med deg. Ring dem du.....og si du har problemer med å finne frem til hvilken paragraf som dekker forholdet (det er litt viktig at du nevner at du har forsøkt å finne frem selv ;) )... de er som sagt hyggelige.
Skrevet
Teite meg. Dette går under åndsverkloven:

Lovdata, se f.eks punkt 4

Jeg tviler på, om nevnte forhold dekkes av åndsverkloven. Det er ikke eierretten til selve bildet det er snakk om vel? Er det ikke lovligheten av å ta et bilde av en person som på forhånd ikke har gitt sitt samtykke det spørres om?
Skrevet
Jeg tviler på, om nevnte forhold dekkes av åndsverkloven.  Det er ikke eierretten til selve bildet det er snakk om vel?  Er det ikke lovligheten av å ta et bilde av en person som på forhånd ikke har gitt sitt samtykke det spørres om?

Det stemmer

Skrevet

Hmmm da er jeg blank. Husk at det ikke alltid er kun et lovverk som gjelder, men også tolkning av flere forskjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...