Gå til innhold

Skifter du lyspærer på egen bil ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det blitt noen år sidan eg sluttet å jobbe som bilmekaniker,og det var på den tiden da eit oljeskift kostet omlag kr.200,- inkl. kontrl. evntl. skifte av gir, og kardangolje.

Å skifte en lyspære, skifte dekk, vindusvsikere, m.m. var noe dei fleste bileigere utfførte selve. Det var før dei fleste biler var fylte med "svarte bokser" og ein kunne få stilt diagnosen, og utført det meste på dei fleste bensinsatsjoner rundt om. Idag skal verkstadene ha betalt for hver opplysning og  datamaskinen stiller diagnosen på motoren,og bilmekanikere idag er roboter som skifter deler. Tidliegere måtte ein reparere det meste av startere,, dynamo, bremser, motorer, og ein fekk innsyn. 

Eg har ein 2000 mod. WV, og får kjøpt det meste av deler v/ Biltema, og det å skifte lyspærer, plugger etc.  inngår i det daglige vedlikehold /ettersyn.   

Anonymkode: bf006...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Kjøper bil slik at jeg vet hva jeg kan skifte, så de senere åra har det vært ikke-europeiske biler. Men snart blir det få biler der man kan gjøre slikt selv.

Anonymkode: 14f47...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Vindusviskere også.

Er ikke bilmekaniker, men har en litt eldre bil.

Anonymkode: 011d3...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den bilen er et puslespill jeg ikke er fagutlært for å pusle på. 

Det er billigere å få de på verkstedet til å gjøre det korrekt første gangen, enn det er for meg å forsøke selv og fucke alt opp. 

Anonymkode: 06670...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg bytter lyspærer og mange andre ting selv men så er også bilen 40 år gammel.

Anonymkode: ebf4a...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilxtra der jeg bor bytter lyspærer gratis ved kjøp. Så det ville være dumt å ikke benytte seg av det. Hadde byttet selv om det tilbudet ikke eksisterte- Hadde en BMW E90 tidligere der lyspæra måtte byttes ved å ta ut innerskjermen. Jeg stod og spiste is mens mekanikeren lå under bilen og banna.

Anonymkode: b41d4...a8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet selv på alle tidligere biler, men det er i praksis ikke mulig på den jeg har nå.

Anonymkode: 3f02c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Eller, samboeren min melder seg alltid frivillig til sånt og da takker jeg ikke nei, HATER sånn bildritt. Men jeg kan både å skifte lyspære og å ta full service på bilen selv, så det er bare latskapen det står på.

Anonymkode: 4aaa5...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp drar bare av gummi pakninga på lykta deretter er det å sette inn pæra deretter på med sokkel så er det lys Mitsubishi L200 2009 Mod :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 10.47):

bilxtra der jeg bor bytter lyspærer gratis ved kjøp. Så det ville være dumt å ikke benytte seg av det. Hadde byttet selv om det tilbudet ikke eksisterte- Hadde en BMW E90 tidligere der lyspæra måtte byttes ved å ta ut innerskjermen. Jeg stod og spiste is mens mekanikeren lå under bilen og banna.

Anonymkode: b41d4...a8c

Du stod å assisterte med andre ord ? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...