Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir sint og kaster en pute i sofaen? Har man gått over streken?

Anonymkode: eed72...918

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontekst for situasjonen som utløser sinnet? 

Anonymkode: 3747f...464

Skrevet

Kaste puten i sofaen? Ikke på noen?

Anonymkode: c32ac...7a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kaste puten i sofaen? Ikke på noen?

Ja. Kun på sofaen. Har hatt litt sinneproblemer tidligere og har virkelig lyst å forbedre meg og kastet en pute hardt i sofaen.  Men partner sa at han fortsatt synes det var skummelt. er det ingen håp for meg å bli bedre?:(

Skrevet

Hvis du ikke traff noen, skremte noen osv. så nei. 
Hvis du skremte noen ved handlingen bør du gå inn i deg selv og finne ut en bedre løsning til neste gang. Gå på et annet rom å kaste puter der ingen er f eks. 

Anonymkode: 1d8f4...4ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Kun på sofaen. Har hatt litt sinneproblemer tidligere og har virkelig lyst å forbedre meg og kastet en pute hardt i sofaen.  Men partner sa at han fortsatt synes det var skummelt. er det ingen håp for meg å bli bedre?:(

Jeg tenker ikke det er vold når du kaster en pute i sofaen. Alle kan bli sinte og det er i hvertfall bedre at du kastet den i sofaen og ikke på mannen 🤭 hadde ikke tenkt så mye på det. 

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke vold.

Ikke alt som skaper litt dårlig stemning er vold.

Anonymkode: 7e5de...5d8

• Liker 3
Skrevet

Det regnes som materiell vold om det kastes for å skade, skremme eller true eller om den andre blir redd for eget liv. Ikke om det gjøres på tull eller mot sofaen uten intensjon om å skade eller true andre. 

Anonymkode: 2c1af...0b7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, jeg ville ikke tenkt på det som vold. Men det kan virke som det ligger en historikk bak og da kan slike handlinger trigge dårlige minner & reaksjoner i kroppen hos en som har vært utsatt for ditt sinne tidligere. 

Endret av PM75
  • Liker 3
Skrevet

Du bør gå på sinnemestringskurs

Anonymkode: e9544...720

Skrevet

Nei det er ikke direkte vold, men det er uansett ikke greit å kaste ting i sinne. Om jeg plutselig hadde kasta ei pute i sofaen i sinne hadde nok mannen blitt overrasket men ikke ansett det som truende, men når din gjør det ligger det nok noe historikk til grunn for at dette ikke er ok? Har du kastet andre gjenstander før? Er du ofte sint? Har du noen gang dyttet eller slått? Isåfall skjønner jeg godt at mannen reagerer. 

Anonymkode: 51f64...a63

Gjest supernova_87
Skrevet

Klart det er håp for deg å bli bedre. Du vil bli bedre, det er et stort og viktig første steg. 

Mange som selv har erfart vold og ikke fått hjelp til følelsesmestring kan bli voldelige. 

Øv på å legge merke til følelsene dine som noe du HAR ikke som du ER. Observer og aksepter, og handle deretter i tråd med verdier og mål, ikke impulser og følelser. 

Du er ikke håpløs, du greier dette 💪🏻

Skrevet (endret)

Er dette tull?

Å kaste en pute i sofaen? Puta hører sikkert til sofaen.

Jeg vil derfor anse dette som forsøk på å rydde i stua.

Endret av MortenMunkholm
  • Liker 4
Skrevet

Vil ikke kalle dette vold nei. Hadde du kastet noe mot partner som kunne skadet han, ja. Men en pute i sofaen? Nei. Har sett andre gjort det, og det ser litt teit ut, så å syns det er skummelt er litt rart. 

Ropte og skrek du på han i tillegg? 

Anonymkode: fa0e4...c06

• Liker 1
Skrevet

Poenget er at det er eskalering. Det starter først med å hive rundt seg med puter som ikke skader noe. Så etterhvert bruker man tyngre gjenstander som kan ødelegge ting. Så fortsetter hun med å hive gjenstander på mannen før det kuliminerer med å fysisk slå mannen. 
Ts trenger å gå på kurs for å kontrollere sinnemestring. Hvis ikke er det bare spørsmål om tid før hun begynner å slå mannen. Og da er det for sent…

Anonymkode: e9544...720

• Liker 2
Skrevet

Kontekst har mye å si. 

Hvis jeg hadde gjort det ville det ikke vært vold fordi jeg ikke har vært voldelig før, eller skremt min partner. 

Hadde jeg tidligere vært voldelig og hadde kontrollert han med sinnet mitt, så kunne nok det å kaste puta vært en advarsel om at "nå skjerper du deg, ellers...!". 

Les om latent vold 

Anonymkode: fb4f6...ce0

Skrevet

For å være helt pirkete så defineres vold som  “enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.” 

Så svaret er i prinsippet ja. Det er bra du ser etter utløp for sinnet ditt og leter etter beste måte. Så denne definisjonen vil nok være god for å ytterligere jobbe med deg selv :)

Anonymkode: 7686f...f54

Skrevet

Du skriver jo selv at handlingen din skremte ham, og det betyr vel at du har utøvd vold mot ham før? Ja. Det er vold. 

Har du forsøkt terapi eller sinnemestringskurs? 

Skrevet

Hvis du kaster en pute i sofaen fordi du skulle rydde, og ikke gadd å gå helt bort til sofaen med den, så er det ikke vold.

Hvis dere har putekrig, det ikke gjorde vondt, og dere ler og har det gøy og begge er med på det, så er det ikke vold.

Om du er sint, og kaster den i sofaen for å skremme/true han; "nå er jeg jammen sint på deg!", så er det materiell vold. Mer ekstreme eksempler på materiell vold er å slå en knyttneve hardt i bordet, eller kaste en vase i veggen så den knuser.

Sitat

Anonymkode: 137a9...4a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...