Gå til innhold

Samboer har en spesiell ånde som bekymrer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, samboeren min har en ånde som i det siste har bekymret meg veldig. Den lukter ekstremt ekkelt. Som søt oppkast (?) eller typ fruktig… 

Saken er at jeg er gravid, men jeg har ikke reagert på noen andre lukter enn han. Jeg har lest og hørt at kroppen min kan reagere på han fordi den vet at han er årsaken til at lille er i magen. Men jeg er seriøst i veldig tvil. Han er jo bestemt på at det er fordi jeg er gravid. Men han spurte barna sine for litt siden hvor han på 7 år ropte «åh, det lukter Cola!» og det har fått meg til å tenke i ettertid. Det er jo syrlig/fruktig som 7 åringen kan mene.. noe jeg vet kan være ett tegn på diabetes. Pappaen til samboer har diabetes. Jeg husker ikke om det er type 1 eller 2. 

Samboer er veldig vanskelig å nakke med og tar alt i værste mening. Men jeg er jo bekymra. For dette kan være alt fra dårlig munnhygiene til nyresvikt, mageproblemer til diabetes. Og vi skal ha barn sammen. Og skulle det være noe farlig så er det lurt å sjekke det tidlig. Jeg er ikke hysterisk av den grunn. Jeg lukter dette når vi er nær hverandre (og det er vi lite pga lukten), når han puster på natta og når han går foran meg fks. Det er jo kjempe slitsomt! Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for hva om det virkelig er noe galt og han får syreforgiftning? Han er i midten av 30 årene, og han er overvektig. Han har også gått på lavkarbo, og gått inn i en sånn ånde man da kan få. Men han har sprekt igjen etter max 3-4 uker og da har alltid den normale  ånden hans kommet tilbake, så tviler på at det har noe sammenheng. 

jeg er kjempe bekymra og trenger støtte, tips til hvordan snakke med han og gode råd. Han slår seg helt vrang når jeg nevner ånden, så jeg har ikke turt å si jeg mistenker diabetes. 

what to do?

Anonymkode: d78aa...9a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge dra til legen og få ordnet opp i dette.

Eneste jeg vet om er at hvis ånden lukter ammoniakk så kan det tyde på feil med nyrene.

• Liker 3
Skrevet

Pappa luktet neglelakkfjerner i tiden før han fikk påvist diabetes. Ikke søtt, sterkt.

Ville tvunget han til legen uansett. Ikke noe moro å gå å bekymre seg.

Anonymkode: 63b6e...958

• Liker 4
Skrevet

Aceton lukt kan lukte sånn og da bør man tenke diabetes. Mannen min hadde det som første klare tegn. Ta prøver hos legen.

Anonymkode: 2cec6...3ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du sier til han jeg elsker deg, og jeg er bekymret for helsen din, så blir han Sur? Dere skal ha barn sammen og kan ikke snakke om bekymringer man har? Hvordan har dere det ellers da, trøster dere hverandre om dere er triste, snakker dere om følelser?? 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde sagt fra første gang jeg kjente lukt.

Anonymkode: cfd60...34a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Samboer er veldig vanskelig å nakke med og tar alt i værste mening. Men jeg er jo bekymra. For dette kan være alt fra dårlig munnhygiene til nyresvikt, mageproblemer til diabetes. Og vi skal ha barn sammen. Og skulle det være noe farlig så er det lurt å sjekke det tidlig. Jeg er ikke hysterisk av den grunn. Jeg lukter dette når vi er nær hverandre (og det er vi lite pga lukten), når han puster på natta og når han går foran meg fks. Det er jo kjempe slitsomt! Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for hva om det virkelig er noe galt og han får syreforgiftning? Han er i midten av 30 årene, og han er overvektig. Han har også gått på lavkarbo, og gått inn i en sånn ånde man da kan få. Men han har sprekt igjen etter max 3-4 uker og da har alltid den normale  ånden hans kommet tilbake, så tviler på at det har noe sammenheng. 

Vel, du fant jo iallfall ut hvorfor han har barn fra et tidligere forhold. Gøy hvordan man stadig lærer noe nytt om dem rundt seg

• Nyttig 1
Skrevet

Samboeren min stinket så jævlig når jeg var gravid at jeg måtte holde minst to meters avstand periodevis. Sa ikke så alt for mye om det for ikke å såre han. Det går over etter hvert, bare å være klar over den helt fenomenale luktesansen man får under graviditet.

Anonymkode: 7a612...e08

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde sagt fra første gang jeg kjente lukt.

Anonymkode: cfd60...34a

Det har jeg gjort. Han blir sur og kaller meg overhysterisk. Og så klikker han fordi han vet jeg har googlet hva slags symptom det kan være. Men selv har han ikke (så vidt jeg vet) sjekket hvilke symptomer det kan være. Og jeg tør ikke si at jeg mistenker han er kjempe syk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samboeren min stinket så jævlig når jeg var gravid at jeg måtte holde minst to meters avstand periodevis. Sa ikke så alt for mye om det for ikke å såre han. Det går over etter hvert, bare å være klar over den helt fenomenale luktesansen man får under graviditet.

Anonymkode: 7a612...e08

Men kan du da forklare meg hvorfor det kun gjelder han? Alt annet lukter normalt eller som det liksom alltid har gjort. Er ingen mat engang som byr meg imot.

• Nyttig 1
Skrevet

Det beste er jo å anta det er deg, ts. Gravide lukter alt slags rart, det meste helt fiktivt. Lær deg å ikke stole på luktesansen din. 

Om verden rundt skal sjekke alle dine fiktive lukter blir dette en langdryg tid.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kan du da forklare meg hvorfor det kun gjelder han? Alt annet lukter normalt eller som det liksom alltid har gjort. Er ingen mat engang som byr meg imot.

Hvor mange andre kliner du med? :klo: Det er ingen andre enn de en kliner med eller pusser tennene på en kjenner ånden til.

Anonymkode: 3a9a8...bf6

• Nyttig 1
Skrevet

Akkurat samme skjedde med meg og mannen når jeg var gravid. Plutselig luktet han rart i munnen. Vanskelig å beskrive lukten, men jeg taklet den ikke. Ble lite samliv de 9 mnd jeg var gravid 🙈 han var til legen, ingenting feil. 

Anonymkode: 07de7...c88

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er han vant til at du har helseangst, og driver med google-diagnostisering på diffuse symptomer? Det kan i såfall være årsaken til at han ikke ønsker å løpe til legen i første omgang. 

Du kan jo fortelle ham om bekymringen din igjen, og spørre om det er mulig å sende en henvendelse feks til en internett-doktor eller til fastlegen via Helsenorge. 

Om han fremdeles ikke vil, så må det bare bli sånn. Gi det noen uker, og se an. Spør andre, som ikke er gravide, om de kan lukte på han. Feks moren hans, en kompis som du vet muligens kan støtte deg i å be ham om å oppsøke lege. 

Slutt å google. Det er livsfarlig. Mest sannsynlig er det ingenting. Om det er feks diabetes vil han raskt føle seg mye dårligere. Det gjelder jo uansett, om det er en alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 4fe3c...7ba

Skrevet

Kanskje han har kronisk betennelse i nesen?

Ved en spesiell form for kronisk betennelse i nesen, ozaena eller stinknese, dannes et søtlig stinkende sekret. Fordi pasientens luktesans går tapt samtidig, er det bare omgivelsene som plages av stanken.
Kilde: https://sml.snl.no/dårlig_ånde

Bare 10% av de med dårlig ånde har det på grunn av en sykdom, så sjansen er størst for at dette er en kombinasjon av dårlig tannhygiene hos ham og "gravidenese" hos deg.

Anonymkode: cbacb...dcf

Skrevet

Er nok heller at han røyker vape eller hasj i skjul 

Anonymkode: 03150...7f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er nok heller at han røyker vape eller hasj i skjul 

Anonymkode: 03150...7f5

Nei. Det gjør han ikke. For han er med meg nesten hele tiden, ellers er han på jobb og da er han ikke alene. 

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her

Reagerer forstatt ikke på noen andre lukter. Jeg mistenker at han er syk. For lukten har nå kommet og gått litt.. og han er ekstremt andpusten hver gang han kommer hjem fra jobb. Mistenker at kroppen hans jobber på spreng og at han ikke er helt frisk. Men han nekter å gå til legen og jeg begynner å bli møk lei

hva skal jeg gjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her

Reagerer forstatt ikke på noen andre lukter. Jeg mistenker at han er syk. For lukten har nå kommet og gått litt.. og han er ekstremt andpusten hver gang han kommer hjem fra jobb. Mistenker at kroppen hans jobber på spreng og at han ikke er helt frisk. Men han nekter å gå til legen og jeg begynner å bli møk lei

hva skal jeg gjøre?

Du kan dessverre ikke gjøre så mye. Men det er helt jævlig å være sammen med sånne stabeis som ikke tar vare på helsen sin og er til evig bekymring for andre..

Anonymkode: 19579...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.32):

Om det er feks diabetes vil han raskt føle seg mye dårligere. Det gjelder jo uansett, om det er en alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 4fe3c...7ba

Alvorlig, kronisk sykdom kan ha langsom utvikling. 

Anonymkode: 4637c...742

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS her

hva skal jeg gjøre?

Herregud så hysterisk du er. Mange mennesker har dårlig ånde, det er bare at du merker det nå fordi du er gravid. Slapp nå av.

Anonymkode: 99449...d58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...