Gå til innhold

Er det vanlig jordmor kommer hjem på besøk FØR fødsel!!????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tlf forrige uke og de sa de kommer før og etter fødsel. De jeg har fortalt det til, syntes det hørtes veldig rart ut at de kommer før også. Noen som opplevde det ??? Nå kom jordmoren idag og fortalt det har vært sånn i mange år at de besøker førstegangsforeldre !!!  Hun spurte mye rart.. hvordan min og mannen min son barndom har vært … sånne ting.. det gikk jo bra tilslutt så det ut som men som sagt, det var rart bare .. 

Anonymkode: 1bf68...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ja. Helt vanlig.  De kom fra helsestasjonen på besøk før første fødsel hos oss, ca 4 år siden for å veilede og etablere kontakt så det skulle være enklere å ta kontakt for oss om noe blir vanskelig etter fødsel.  Hyggelig prat om tanker om det å bli foreldre og mulige bekymringer. Blant annet snakket vi om aspekter fra egen barndom vi enten kunne tenke oss å bringe videre som foreldre eller gjøre annerledes enn våre egne. 

Vår helsesykepleier var også opptatt av at vi ikke skulle føle at vi ikke fikk det til hvis alt var litt kaotisk i starten. At det var bra så lenge man holdt hodet over vann og forsøkte å få i seg og barnet nok mat og drikke og litt søvn her og der de første 2-6 ukene. 

Så kom hun igjen etter fødsel og hjalp litt med ammegrep og sa vi sikkert kunne prøve smokk siden barnet hadde godt sugetak. Det gjorde alt mye greiere. Var egentlig veldig hyggelig og hjelpsomt tilbud. Fikk utelukkende støtte og oppmuntring. 

Anonymkode: eeed1...e06

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet

Er nok stedsavhengig og ikke noe som det lagt opp til overalt i landet ihvertfall. Hadde ikke det, fødte mine i 20214 og 2018 i Oslo. 

Anonymkode: 27fa2...7bf

Skrevet

Kanskje mer vanlig på mindre steder? Jeg fødte i 2008. Hadde ikke besøk av jordmor før fødsel. Bor i Stavanger

Anonymkode: 45096...354

Skrevet

Har ikke opplevd det. Ikke i 2009, 2012 eller 2021.

Anonymkode: 23de3...570

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, ja. Helt vanlig.  De kom fra helsestasjonen på besøk før første fødsel hos oss, ca 4 år siden for å veilede og etablere kontakt så det skulle være enklere å ta kontakt for oss om noe blir vanskelig etter fødsel.  Hyggelig prat om tanker om det å bli foreldre og mulige bekymringer. Blant annet snakket vi om aspekter fra egen barndom vi enten kunne tenke oss å bringe videre som foreldre eller gjøre annerledes enn våre egne. 

Vår helsesykepleier var også opptatt av at vi ikke skulle føle at vi ikke fikk det til hvis alt var litt kaotisk i starten. At det var bra så lenge man holdt hodet over vann og forsøkte å få i seg og barnet nok mat og drikke og litt søvn her og der de første 2-6 ukene. 

Så kom hun igjen etter fødsel og hjalp litt med ammegrep og sa vi sikkert kunne prøve smokk siden barnet hadde godt sugetak. Det gjorde alt mye greiere. Var egentlig veldig hyggelig og hjelpsomt tilbud. Fikk utelukkende støtte og oppmuntring. 

Anonymkode: eeed1...e06

Så hyggelig, 

da vet jeg ikke er alene om det. 
nei da, synes det var koselig selv… bare reagerte på at jeg opplevde det alene, ikke de bekjente 

Anonymkode: 1bf68...d13

Skrevet

Noe nytt. En slags tidlig innsats for å hjelpe, fange opp, unge foreldre. 

Anonymkode: c8e93...816

• Liker 4
Skrevet

Er jo et kjempe bra tilbud!! En jeg kjenner som nettopp har fått barn i Oslo fikk også besøk både før og etter. Skal snart føde selv og håper de har tid og mulighet for å komme hjem til meg også

Anonymkode: c5934...4ab

• Liker 3
Skrevet

Vi fikk ikke besøk hjemme før fødselen. Men jordmor spurte den type spm om barndom, vold i hjemmet osv på kontroller. Syns det er helt ok at de spør, for noen kan det være en mulighet til å prate om vanskelige ting. 

Anonymkode: 56e52...9ea

• Liker 2
Skrevet

Hadde hjemmebesøk før fødsel da jeg var førstegangsfødende i 2010. Ingenting å bli hysterisk over, var da en voldsom overskrift.

Anonymkode: 83ace...e8f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje mer vanlig på mindre steder? Jeg fødte i 2008. Hadde ikke besøk av jordmor før fødsel. Bor i Stavanger

Anonymkode: 45096...354

Bor i Trondheim, så vil ikke akkurat kalle det for en liten plass. Kommer nok an på kapasitet.

• Liker 2
Skrevet

Har fått barn i 2014 og 2016, ingen tilbud om besøk før fødsel. Hjemmebesøk var uaktuelt uansett, vi reiste til helsestasjon. Hjemmebesøk er ikke noe avlastning for ferske foreldre, det er kontroll. Noe man veldig bestemt takker nei til. Blir det mas foregår kontroll hos fastlege.

Mange nordmenn er så naive.

Anonymkode: 3459f...7f3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fikk ikke besøk hjemme før fødselen. Men jordmor spurte den type spm om barndom, vold i hjemmet osv på kontroller. Syns det er helt ok at de spør, for noen kan det være en mulighet til å prate om vanskelige ting. 

Anonymkode: 56e52...9ea

Skulle ønske de gjorde det når jeg fikk mine barn. Det er gjerne ting man ikke alltid har reflektert over selv, ting fra barndommen som man ubevisst overfører til neste generasjon. Ved å snakke om slike ting kan man snu på mønstre slik at man gir sitt barn en bedre oppvekst enn man har hatt selv,- hvis det har vert noe som ikke har vert bra (som i min oppvekst). Slike samtaler har kommunen min innført i barnehagene også og tilbakemeldingene jeg har fått av foreldrene jeg har hatt samtaler med har vert utelukkende positive. 

Anonymkode: 887ac...bd1

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har fått barn i 2014 og 2016, ingen tilbud om besøk før fødsel. Hjemmebesøk var uaktuelt uansett, vi reiste til helsestasjon. Hjemmebesøk er ikke noe avlastning for ferske foreldre, det er kontroll. Noe man veldig bestemt takker nei til. Blir det mas foregår kontroll hos fastlege.

Mange nordmenn er så naive.

Anonymkode: 3459f...7f3

Blir litt overkill å kalle det naivt... i Oslo får alle, iallfall alle førstegangsforeldre, tilbud om hjemmebesøk før fødsel. Det er såklart delvis "kontroll" men det er også et tiltak for å få folk kjent med helsesykepleier og helsestasjon + et tilbud til folk om de har spm før fødsel osv. Man trenger ikke å takke bestemt nei fordi ellers blir man kontrollert, ærlig talt det blir veldig paranoid. Man får også besøk etter fødsel av både jordmor og helsesykepleier, det er jo da for å sjekke babyen og høre om alt går bra. Jeg følte det ikke som kontroll av meg. Og ingen varselslamper ble slått på av at jeg sa nei til besøket før fødsel, det var null mas. Fikk en sms om at dette var et tilbud og om jeg ønsket det, jeg sa nei takk og de sa ok.

Til TS og dere som ikke har hørt om det: Det er ikke alle kommuner som har men feks Oslo har. 

Anonymkode: 15dc9...21a

• Liker 1
Skrevet

Det har eg aldri opplevd, men trur det handle mest om kapasitet. Det er eit ønskje fleire plassar sikkert.

Anonymkode: 1b7f7...81e

Skrevet

Det er helt vanlig på steder hvor helsestasjonene har veldig god kapasitet. 

Jordmor SKAL prate om parforhold osv med vordende foreldre. Det er på skjemaet over hva som skal tas opp på svangerskapskontroll. De skal også spørre deg om du er utsatt for vold og mishandling. Dette er standardspørsmål som de skal stille alle - selv om ikke alle gjør det, av frykt for at det skal tas ille opp., Dessverre. 

Jeg hadde denne samtalen på svangerskapskontroll på helsestasjonen, da de i min kommune kun har kapasitet til hjemmebesøk etter fødselen. 

Anonymkode: a2653...8e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bor i Trondheim, så vil ikke akkurat kalle det for en liten plass. Kommer nok an på kapasitet.

Hvilken bydel tilhører du? Lerkendal? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre hvor i Trondheim? 

Anonymkode: 124ef...a6b

Skrevet

Dette var aldri nevnt for meg. Bor i Stavanger, termin i morgen. 😅 De ønsker å gjennomføre hjemmebesøk etter fødsel om mulig, men ble fortalt at det kunne hende det ble litt vanskelig for min del, på grunn av juleferie, så videosamtale var et alternativ. 

Anonymkode: 40b8f...871

Skrevet

Jeg fikk tilbudet i år (i Oslo), men takket nei da jeg ikke helt så behovet :)

Anonymkode: abc82...966

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...