Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig elsker jeg jul, men i år kjenner jeg at jeg gruer meg. Etter mye sykdom i høst har det hopa seg opp med jobb, så akkurat nå henger jeg etter med alt og gjør ikke annet enn å jobbe, bortsett fra timene med slitne småbarn etter barnehage. Jeg føler at jeg feiler på alle plan og så kommer jula på toppen av det hele. Vi har sagt at vi ikke reiser noe sted i jula med små barn, så da kommer alle hit i stedet. Huset blir stappfullt, det må ryddes, vaskes, lages mat, pyntes. Jeg har jo et bilde på hvordan jeg vil at jula skal være for barna mine, men nå blir jeg kvalm av tanken på å gjøre noe. Samtidig vet jeg at min familie kommer med en forventning om hvordan jula skal være, jeg prøver å ikke tenke på det, men jeg klarer ikke, selv om det var en av grunnene til at vi ville feire jul hjemme.  
Jeg hadde en plan om å roe ned og gjøre juleforberedelser neste uke, men nå blir det jobbing i stedet, for denne uka er det syke barn(må sitte inne hos dem store deler av kvelden, i stedet for å jobbe, fordi de våkner) og mannen er på to ukers jobbreise. 
Jeg vet jo at vi må legge terskelen for hvordan vi vil ha det og ikke hva andre forventer, så det må jeg kjenne på, men for å få litt inspirasjon: hvor lite kan man gjøre og likevel føle at huset er klart for jul? 

Beklager rotete innlegg, men måtte bare få ut noe av frustrasjonen. 

Anonymkode: 82af1...4f1

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke gjøre noe? Litt pynt holder. Kanskje noen av de som kommer kan hjelpe til? 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjære deg.
Dette kjenner jeg meg igjen i. Det du kan gjøre er å f.ks om det er mulig å få inn en vaskehjelp før jul. Rydd kun de rommene som noen kommer til å se( altså gjester). Bruk hjemlevering av mat. Dersom noen i familien har forventninger om mye hjemmebakt, så be om hjelp til baking. Evnt hvis dere har en rekoring/ hjemmebakeri i nærheten, handle hjemmebakst der. Kan noen avlaste deg med barna? Sett deg ned og se hva som er  realistisk å ta igjen av arbeid dør jul. Kan du få mannen  din til å ta barna en dag/timer i romjula, så du får jobbet litt da? 

Ikk sett forventningene til aktiviteter med barna så høyt. Mine barns favoritt adventsminne/tradisjon er å se Snøfall hver dag mens vi drikker kakao/gløgg/kveldsmat/pepperkaker. Tar 30 min hver dag.

Husk at dere skal skape egne tradisjoner, ikke kopiere alle andres tradisjoner dor å gjøre dem fornøyde. De velger komme til dere og dermed være med på DERES jul.

Og du…..vær litt snill med detg selv❤️

Anonymkode: 89d3a...be4

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg forventer ikke noe spesielt.

Men, en ting som er lurt - og som jeg ikle hadde reagert negativt på som gjest er en melding:

»Hei folkens, er ekstremt mye sykdom og overtid på jobb her+2 ukers jobbreise på mann. Så jeg trenger hjelp av dere så det ikke er helt svinesti når dere kommer.

Kunne noen ordnet:

- Støvsuge/rask gulvvask+overflatisk vask av bad etter 20.desember ei gang

- Kan noen ordne ferdig dessert og litt til kaffen (blir fullt på kjøkkenet her med middagslagingen)

- Kan noen hjelpe meg med julehandling til middagen, enten sitte barnevakt eller være med på handleturen 

- Om noen har lyst på noe spesielt, så ta gjerne med det

Skille gjerne klart alt selv, men er helt kaputt her og i dårlig form. 

På felles messenger med alle inviterte. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Men, en ting som er lurt - og som jeg ikle hadde reagert negativt på som gjest er en melding:

»Hei folkens, er ekstremt mye sykdom og overtid på jobb her+2 ukers jobbreise på mann. Så jeg trenger hjelp av dere så det ikke er helt svinesti når dere kommer.

Kunne noen ordnet:

- Kan noen ordne ferdig dessert og litt til kaffen (blir fullt på kjøkkenet her med middagslagingen)

- Kan noen hjelpe meg med julehandling til middagen, enten sitte barnevakt eller være med på handleturen 

Helt innafor med en slik melding. 
Men en ting bør prioriteres, soverom, skifte på senger. 
OG å vaske inni der bossbøtta står på kjøkkenet. Har vært i ts sine sko, og spurte en kollega (gammeldags husmor) om hva jeg burde prioritere. Da kom hun med den 💕

• Liker 2
Skrevet
svartkatt skrev (9 minutter siden):

Trenger ikke gjøre noe? Litt pynt holder. Kanskje noen av de som kommer kan hjelpe til? 

Kan få litt hjelp fra mine foreldre. De har gått inn i en rar rolle der de ikke skal blande seg(det er vår jul) så vi må drive med detaljstyring, samtidig som hun ikke klarer å la være å ha meninger om det (så alt skal kommenteres og analyseres), og det er litt slitsomt, men skal nok få til noe der. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjære deg.
Dette kjenner jeg meg igjen i. Det du kan gjøre er å f.ks om det er mulig å få inn en vaskehjelp før jul. Rydd kun de rommene som noen kommer til å se( altså gjester). Bruk hjemlevering av mat. Dersom noen i familien har forventninger om mye hjemmebakt, så be om hjelp til baking. Evnt hvis dere har en rekoring/ hjemmebakeri i nærheten, handle hjemmebakst der. Kan noen avlaste deg med barna? Sett deg ned og se hva som er  realistisk å ta igjen av arbeid dør jul. Kan du få mannen  din til å ta barna en dag/timer i romjula, så du får jobbet litt da? 

Ikk sett forventningene til aktiviteter med barna så høyt. Mine barns favoritt adventsminne/tradisjon er å se Snøfall hver dag mens vi drikker kakao/gløgg/kveldsmat/pepperkaker. Tar 30 min hver dag.

Husk at dere skal skape egne tradisjoner, ikke kopiere alle andres tradisjoner dor å gjøre dem fornøyde. De velger komme til dere og dermed være med på DERES jul.

Og du…..vær litt snill med detg selv❤️

Anonymkode: 89d3a...be4

Det med baking har jeg allerede løst ved å si at de som har ønsker må ta med selv. En av tingene som stresser meg der er at et søsken kommer til å ville lage noe, og det må gjøres hos oss, og det må gjøres lille julaften kveld(først da hun kommer), samtidig som hun har en Haug tradisjoner som må følges for å få julestemning. Sammen med at alle rommene i huset vil bli tatt i bruk, og overnatting organiseres

AprilLudgate skrev (12 minutter siden):

»Hei folkens, er ekstremt mye sykdom og overtid på jobb her. Så jeg trenger hjelp av dere så det ikke er helt svinesti når dere kommer.

Kunne noen ordnet:

de fleste gjestene kommer sent lille julaften eller julaften(alle kommer utenbys fra), så noe er det vanskelig å hjelpe til med, men skal be om hjelp til husvask av de sol er her i tide. Det vil faktisk gjøre mye. 

takk for tilbakemelding alle sammen. Bare ved å få svar klarte jeg å sortere litt hva som er mulig å sette bort (og jeg fikk litt hjelp til å finne ut hva som stresser meg) 

jeg tror det hjelper å få mannen hjem i morgen også, han er litt flinkere til dette enn meg 😅 merker at jeg er sliten av to uker alene med barna og dårlig samvittighet for jobb. 

• Hjerte 3
Skrevet
Bacteria skrev (16 minutter siden):

Helt innafor med en slik melding. 
Men en ting bør prioriteres, soverom, skifte på senger. 
OG å vaske inni der bossbøtta står på kjøkkenet. Har vært i ts sine sko, og spurte en kollega (gammeldags husmor) om hva jeg burde prioritere. Da kom hun med den 💕

Godt poeng. Det er et sted som fort kan bli ganske ekkelt

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan få litt hjelp fra mine foreldre. De har gått inn i en rar rolle der de ikke skal blande seg(det er vår jul) så vi må drive med detaljstyring, samtidig som hun ikke klarer å la være å ha meninger om det (så alt skal kommenteres og analyseres), og det er litt slitsomt, men skal nok få til noe der. 

Det med baking har jeg allerede løst ved å si at de som har ønsker må ta med selv. En av tingene som stresser meg der er at et søsken kommer til å ville lage noe, og det må gjøres hos oss, og det må gjøres lille julaften kveld(først da hun kommer), samtidig som hun har en Haug tradisjoner som må følges for å få julestemning. Sammen med at alle rommene i huset vil bli tatt i bruk, og overnatting organiseres

de fleste gjestene kommer sent lille julaften eller julaften(alle kommer utenbys fra), så noe er det vanskelig å hjelpe til med, men skal be om hjelp til husvask av de sol er her i tide. Det vil faktisk gjøre mye. 

takk for tilbakemelding alle sammen. Bare ved å få svar klarte jeg å sortere litt hva som er mulig å sette bort (og jeg fikk litt hjelp til å finne ut hva som stresser meg) 

jeg tror det hjelper å få mannen hjem i morgen også, han er litt flinkere til dette enn meg 😅 merker at jeg er sliten av to uker alene med barna og dårlig samvittighet for jobb. 

Alle gjester kan ordne sine egne rom, bare dra av brukt sengetøy og legg det nye klart :) 

De som kommer lille julaften klarer fint ta litt av hvert på den lista.

Søster med sine tradisjoner må nå bare styre på selv, ikke hjelp henne.

Og mor får nå mene så mye hun vil.

Vaske doen med tannbørste? Kjør på. 

De fleste kan synes det blir litt klamt og tett å bare sitte på pynt, og tenker samtidig det er uhøflig av dem å ta seg tilrette i andres hjem.

Jeg vasker gjerne gulv jeg, men ikke uoppfordret.

Vasket ei gang (et helt jævlig!!) kjøkken et sted jeg var på besøk i studietiden (andre studievenner) og enkelte ble dritsure. Så jeg gjør ikke det om ingen spør nå 😆 (der måtte man virkelig til verks altså). 

Særlig julaften kan bli lang hos andre, så å ta med seg noen unger ut, stikke innom butikken eller ta ansvar for ribba for de som ønsker det er nok høyst velkomment forslag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Advendts stjernen og staken :)

Skrevet

Intet.

Folk jeg kjenner så godt at de er invitert til jul? De lager mat. De vasker gulv. De baker kaker - om de vil ha kaker. Jeg har nøyaktig null prestisje i å fremstå som kokk og hushjelp. Så jeg gjør det ikke. 

Har du ikke overskudd? Ok. Si at folk får komme på det premisset. De første får pynte. Så får de vaske ut av gjesterom og re senger. Deretter får de bistå med innkjøp og laging av middag. Jeg foreslår pizza i pysjen. Synes noen det er kjipt? Ok. Da vet du at de ikke kommer for å tilbringe tid med deg. Ikke inviter dem igjen, og fas ut bekjentskapet. 

Anonymkode: 74d98...d3a

Skrevet

Enig i at gjester godt kan legge på eget sengetøy om det er lagt frem, husk håndklær!

Men jeg ville nok støvsugd/rydda selv. (Hvis man har disponible rom har de ofte en lei tendens til å fylles opp av diverse, håper det ikke er et stort problem hjemme hos ts.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Intet.

Folk jeg kjenner så godt at de er invitert til jul? De lager mat. De vasker gulv. De baker kaker - om de vil ha kaker. Jeg har nøyaktig null prestisje i å fremstå som kokk og hushjelp. Så jeg gjør det ikke. 

Har du ikke overskudd? Ok. Si at folk får komme på det premisset. De første får pynte. Så får de vaske ut av gjesterom og re senger. Deretter får de bistå med innkjøp og laging av middag. Jeg foreslår pizza i pysjen. Synes noen det er kjipt? Ok. Da vet du at de ikke kommer for å tilbringe tid med deg. Ikke inviter dem igjen, og fas ut bekjentskapet. 

Anonymkode: 74d98...d3a

Mannen liker å lage mat, så han har heldigvis tatt ansvar for selve julemiddagen, så får vi bare sette i sving gjestene på resten av måltidene.  Men du har rett. Skal sette de første gjestene i sving å hjelpe til med vasking. Det letter faktisk en del. 

Bacteria skrev (9 timer siden):

Enig i at gjester godt kan legge på eget sengetøy om det er lagt frem, husk håndklær!

Men jeg ville nok støvsugd/rydda selv. (Hvis man har disponible rom har de ofte en lei tendens til å fylles opp av diverse, håper det ikke er et stort problem hjemme hos ts.)

Det ene gjesterommet er  vegg i vegg med stua, og må innrømme at det er veldig lett å legge ting som må ut av veien fra ettåringen inne der, men det er heldigvis primærgjesterommet, så det blir rydda hver gang vi får besøk, men vi skal nok likevel ta en runde der før gjestene dukker opp. 

Skrevet

Det som MÅ være på plass for min del er

- juletre med pynt
- diverse nisser og juleblomster (heldigvis ingen allergier..), kjøper gjerne julestjerner på kiwi når jeg likevel handler mat
- risengrynsgrøt med mandel og marsipangris-premie
- pinnekjøtt, kålrabistappe, poter
- dessert - ideellt sett hjemmelaget karamellpudding, men går også helt fint med riskrem, eller multekrem laget med bare multesyltetøy (veldig lavterskel dessert)

Anonymkode: 2db5d...12c

Skrevet

Kjære deg, jeg føler med deg!

Ville absolutt vært ærlig om dette til gjestene - at dere er dausliten om dagen, og du har ikke kapasitet til å være supervertinne. Om de vil komme på besøk, må feiringen være et felles ansvar hvor alle tar del i handling, matlaging og rydding. 

Jeg er tante til to små og hadde aldri forventet å komme til duk og dekket bord hos en småbarnsfamilie i julen. Jeg besøkte dem i fjor og hadde med julebakst, dro fram støvsugeren, deltok i all matlaging og tok barna med ut på lekeplassen. Det er sånn det skal være i en familiejul. 

Så tenker jeg at du kanskje må tørre å være veldig tydelig neste år, på at du faktisk ikke ønsker gjester til jul? Livet har ulike faser, i framtiden har dere sikkert større kapasitet til å ha gjester. Det er lov å feire bare dere kjernefamilien noen år, eventuelt med en besteforelder eller to.

Klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 37599...8ec

• Nyttig 1
Skrevet

Her har også førjulstiden vært preget av sykdom. Jeg er i gang med å ta det i bolker; 

- lagde en liste over alle gaver vi ikke hadde. Stakk fra jobb i 10-tiden en dag, og brukte to effektive timer på å handle inn absolutt alt før butikkene ellers ble fulle. Fant jeg ikke noe som var 100% så tenkte jeg bare at jaja, da får de bytte. 

- satt opp menyen for hele jula, inkludert pålegg med mer vi trenger. Klikket absolutt alt hjem 

- lagde en liste over grovvask vi måtte ta før jul. Fordelte mellom meg og mannen, så brukte vi en hel kveld der vi nærmest konkurerte om hvor raskt vi klarte å stryke ut ting fra lista. 

- droppet alt av bakst og påleggsproduksjon i år, bestilte hjem. 

- har blitt mye (sunn). take away i det siste. Sparer tid på kjøkkenet. 

- ene boden er stapp full av rot og ting som skal videre. Hver gang jeg føler "jeg orker ikke" så havner det der... Gjelder til og med gavepapir og mer etter en desemberbursdag. Det får bli et prosjekt til nyåret. 

Tilsvarende kommer vi til å ta en bolk på "gjesterom". Tror det stresser enkelte mer å tenke på at sengetøy må på, med mer, enn å bare bruke en liten time på å fikse det. 

Når man deler det opp slik føles det ikke så uoverkommelig. Og det føles så vanvittig godt å få en av oppgavene bak seg. 

Anonymkode: 6485d...80a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjære deg, jeg føler med deg!

Ville absolutt vært ærlig om dette til gjestene - at dere er dausliten om dagen, og du har ikke kapasitet til å være supervertinne. Om de vil komme på besøk, må feiringen være et felles ansvar hvor alle tar del i handling, matlaging og rydding. 

Jeg er tante til to små og hadde aldri forventet å komme til duk og dekket bord hos en småbarnsfamilie i julen. Jeg besøkte dem i fjor og hadde med julebakst, dro fram støvsugeren, deltok i all matlaging og tok barna med ut på lekeplassen. Det er sånn det skal være i en familiejul. 

Så tenker jeg at du kanskje må tørre å være veldig tydelig neste år, på at du faktisk ikke ønsker gjester til jul? Livet har ulike faser, i framtiden har dere sikkert større kapasitet til å ha gjester. Det er lov å feire bare dere kjernefamilien noen år, eventuelt med en besteforelder eller to.

Klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 37599...8ec

Tusen takk. Neste år blir det ikke så mange, maks ett sett besteforeldre, så får vi se hvordan det blir året etter.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her har også førjulstiden vært preget av sykdom. Jeg er i gang med å ta det i bolker; 

- lagde en liste over alle gaver vi ikke hadde. Stakk fra jobb i 10-tiden en dag, og brukte to effektive timer på å handle inn absolutt alt før butikkene ellers ble fulle. Fant jeg ikke noe som var 100% så tenkte jeg bare at jaja, da får de bytte. 

- satt opp menyen for hele jula, inkludert pålegg med mer vi trenger. Klikket absolutt alt hjem 

- lagde en liste over grovvask vi måtte ta før jul. Fordelte mellom meg og mannen, så brukte vi en hel kveld der vi nærmest konkurerte om hvor raskt vi klarte å stryke ut ting fra lista. 

- droppet alt av bakst og påleggsproduksjon i år, bestilte hjem. 

- har blitt mye (sunn). take away i det siste. Sparer tid på kjøkkenet. 

- ene boden er stapp full av rot og ting som skal videre. Hver gang jeg føler "jeg orker ikke" så havner det der... Gjelder til og med gavepapir og mer etter en desemberbursdag. Det får bli et prosjekt til nyåret. 

Tilsvarende kommer vi til å ta en bolk på "gjesterom". Tror det stresser enkelte mer å tenke på at sengetøy må på, med mer, enn å bare bruke en liten time på å fikse det. 

Når man deler det opp slik føles det ikke så uoverkommelig. Og det føles så vanvittig godt å få en av oppgavene bak seg. 

Anonymkode: 6485d...80a

Det høres lurt ut! Det skal jeg gjøre!
Mannen er skikkelig skippertaksmenneske, i den forstand at han får mye gjort på kort tid når han setter i gang, mens jeg blir overvelda av alt som skulle vært gjort, så mulig jeg må ta med meg ungene på noe en dag i helga, så kan han fikse den delen av lista som handler om huset. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går det TS?

Anonymkode: 30578...396

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan går det TS?

Anonymkode: 30578...396

Takk for omtanken. 
det gikk litt bedre etter at mannen kom hjem, og barna etterhvert begynner å bli friske. Jeg har fått unna litt jobb og alt ser litt mer overkommelig ut. Fremdeles litt stressa over alt som må gjøres, men etter å ha lagt en slagplan med mannen er alt litt mer overkommelig. 

-ts

• Hjerte 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Igjen, takk for all omtanken. Her er en liten oppsummering: Vi kom i mål og det ble jul, men antall gjester ble halvert pga sykdom, resten av oss ble syke julaften eller 1. juledag og vi her i huset rekker akkurat å bli friske nok for jobb og barnehage på tirsdag. Så det å komme friske og uthvilte tilbake etter ferien får bli neste ferie! 

Godt nytt år alle sammen! Måtte det nye året bringe litt mindre sykdom. 
-ts

• Hjerte 3
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Aqevitt i alle fall :) 

Endret av Maskinfører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...