Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å døpe ungen sin, selv om man ikke er kristen? 

Anonymkode: 33403...9ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i helvete skulle man ville det?!

Anonymkode: d28dd...efa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, altså... Ungen meldes da inn i kirken og må betale for å være medlem til hen melder seg ut. Og man må si en del ord/bønner og love å oppdra ungen i den kristne tro med tilhørlighet til kirken. Så om du er komfortabel med å lyve i kirken, er det vel innafor. 

Men siden du ikke er kristen finnes det jo alternativer. Humanistisk forbund og slikt har egne sermonier. 

Anonymkode: 12333...a25

• Hjerte 1
Skrevet

En må ikke betale noe for å være medlem av Dnk

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår ikke poenget?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Mener det blir feil.

Er kristen og fedrene ateister. Skulle tro jeg hadde ønsket dåp men er jeg som har stått for ikke dåp praksisen siden jeg mener de skal få velge selv 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva er da i hele tatt poenget med dåpen? Hvorfor gjennomgå et religiøst rituale hvor du innvier ditt barn i en religion du ikke tror på?

Ha heller en navnefest.

Anonymkode: b8315...299

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, altså... Ungen meldes da inn i kirken og må betale for å være medlem til hen melder seg ut. Og man må si en del ord/bønner og love å oppdra ungen i den kristne tro med tilhørlighet til kirken. Så om du er komfortabel med å lyve i kirken, er det vel innafor. 

Men siden du ikke er kristen finnes det jo alternativer. Humanistisk forbund og slikt har egne sermonier. 

Anonymkode: 12333...a25

Er ikke det litt tull med dåpsseremonier fra Humanistisk forbund og slike?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke man bør gjøre det, da man er med på å vanne ut det kristne ritualet. Jeg er selv ikke kristen og har derfor respekt nok til å holde meg unna.

Anonymkode: 098cd...925

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ganske vanlig, vil jeg tro. Jeg er døpt, foreldrene mine er ikke kristne. Noen gjør det fordi de vil at ungene skal være medlem av DNK fram til evt. konfirmasjon, så slipper de å døpe seg først hvis de ønsker kristen konfirmasjon. Det skader jo ingen. Betale for DNK gjør vi alle mann uansett...

Anonymkode: 0610b...b2d

• Liker 1
Skrevet

Synes det er merkelig, for meg hadde det føltes helt feil og sprøtt, men tror nok mange gjør det fordi de synes det er en fin tradisjon og sikkert også for å tilfredsstille familiemedlemmer fra eldre generasjoner. Utover det får vel folk gjøre som de vil egentlig, om de ønsker det så får de stå for det selv.

Anonymkode: 41b7e...5c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke det litt tull med dåpsseremonier fra Humanistisk forbund og slike?

En dåpsseremoni fra Humanetisk forbund ville vært tullete, da dåp er en spesifikk religiøs handling. Humanetisk Forbund har dermed ikke dåpsseremoni, men en navneseremoni, som er en litt høytidelig ramme mange ikke-kristne familier setter pris på.

Jeg og min kone er begge ateister, og for oss var det naturlig helt uaktuelt med en kristen dåp for barna.

Vi så heller ikke poenget med en navneseremoni i Humanistisk Forbund (eller andres) regi, det holdt fint å invitere familie til et selskap om vi ønsket det, men jeg forstår at andre kan ønske en mer offentlig ramme rundt feiring av barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...