AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #21 Skrevet 15. desember 2022 Har selv vært i denne situasjonen, helt håpløst. Ble isolert på jobben og så opp etter hvert. Masse baksnakking og skittkasting og sex-prat som gikk ut over kvinnelige ansatte. Ble sagt fra til ledelsen utallige ganger, men ingenting skjedde. Anonymkode: 8e7fd...366
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #22 Skrevet 15. desember 2022 On 12/14/2022 at 9:26 PM, AnonymBruker said: Det har vært en del utskifting av kollegaer i siste årene pga pensjon. Nå er jeg den eneste norske igjen. Jobber med 4 fra 3 forskjellige land. De snakker ikke bra norsk, så er litt slitsomt noen ganger. Jeg savner å ha en samtale der praten går av seg selv. Min venninne mener at jeg kan kreve at de ansetter en norsk i den stillingen vi har utlyst nå. Kan jeg det? Går greit å jobbe sånn for en periode, men vet ikke hvordan det blir etter mange år Anonymkode: 0536f...ddf Nei så klart kan du ikke kreve det Anonymkode: 62169...9ff
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #23 Skrevet 15. desember 2022 On 12/14/2022 at 11:22 PM, AnonymBruker said: Du kan jo ikke det, men skjønner hva du mener. Det blir helt andre samtaler i pausene. Ingen som ser på norsk tv, følger med på idresttsprestasjoner etc. Anonymkode: 6c7fa...115 Med andre ord, drømmescenarioet mitt. Anonymkode: 051ab...c47
Avstand Skrevet 15. desember 2022 #24 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tullete kommentar fordi jeg selv er utenlandsk og snakker bedre enn mange av mine norske kollegaer som, for eksempel, blander "hun og "henne", og klager samtidig på "utenlandske". Anonymkode: faf1c...0cc Huffameg! Alle er ikke som deg! Er du oppvokst i Norge? Jeg jobber også med andre med annen etnisk bakgrunn som er oppvokst i Norge og de snekker ordentlig norsk. Men har derimot en annen kollega som kom til Norge i voksen alder og hun snakker dårligere. Hun forstår norsk, men det går treigere, hun misforstår også veldig ofte de folk sier til henne. Til ts: Har jobbet et sted før en gang hvor jeg var en av få andre norske. De andre norske var da veldig unge med sommerjobb/ved siden av studiene jobb, eldre som snart skulle pensjonere seg og noen godt voksne. Og noen svensker. Utenom det var det mye innvandrere fra Midtøsten. Det var jo ikke ekkelt og ille liksom, men man merker det er noe som mangler. Kulturen er helt annerledes. De er mye mer høylytte. Og arbeidsmoralen er ikke like høy. Og særlig utenlandske menn har det med å se sin rett til å sluntre unna og la kvinnfolka ta alt arbeidet. Det var ikke så lett å ha en ordentlig samtale heller siden de er fra helt andre steder. Så jeg forstår deg jo. 1
Reign Skrevet 16. desember 2022 #25 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 21.26): Min venninne mener at jeg kan kreve at de ansetter en norsk i den stillingen vi har utlyst nå. Kan jeg det? Din venninne mener nok mye rart.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #26 Skrevet 17. desember 2022 Avstand skrev (På 16.12.2022 den 0.12): Huffameg! Alle er ikke som deg! Er du oppvokst i Norge? Jeg jobber også med andre med annen etnisk bakgrunn som er oppvokst i Norge og de snekker ordentlig norsk. Men har derimot en annen kollega som kom til Norge i voksen alder og hun snakker dårligere. Hun forstår norsk, men det går treigere, hun misforstår også veldig ofte de folk sier til henne. Til ts: Har jobbet et sted før en gang hvor jeg var en av få andre norske. De andre norske var da veldig unge med sommerjobb/ved siden av studiene jobb, eldre som snart skulle pensjonere seg og noen godt voksne. Og noen svensker. Utenom det var det mye innvandrere fra Midtøsten. Det var jo ikke ekkelt og ille liksom, men man merker det er noe som mangler. Kulturen er helt annerledes. De er mye mer høylytte. Og arbeidsmoralen er ikke like høy. Og særlig utenlandske menn har det med å se sin rett til å sluntre unna og la kvinnfolka ta alt arbeidet. Det var ikke så lett å ha en ordentlig samtale heller siden de er fra helt andre steder. Så jeg forstår deg jo. Slutre unna kjenner jeg godt til. Spesielt de mennene fra Afrika. Vil ha lønn, men vil jobbe minst mulig Anonymkode: 0536f...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #27 Skrevet 18. desember 2022 Dette skjer også på jobben min. Jeg er utenlandsk. Norsken min er ikke bra, men jeg er en bra arbeistakere. Jeg skjønner hvorfor sjefen min ansetter mange utenlandske. Mine kollegaer har mye store arbeidsmoral og blir mye mindre sykemeldt enn mine tidligere norske kollegaer. Nå er det en blanding av 40% norske og 60% utenlandsk, og vi er ca. 20 ansatte. Synnes denne miks fungerer bra for bedriften. Ønsker ikke å ha bare utenlandsk, selv om samtalene er mer flyttende mellom utenlandsk, men en blanding av begge. For min del, jeg er en av dem som ikke forstår alt, og har problemmer med språket, men prøver da å kompensere på andre områder, selv om språker er en viktig del av jobben, dersom vi må kommunisere mye med kundene. Anonymkode: f6d3f...251
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #28 Skrevet 18. desember 2022 Det kommer jo helt an på jobben? Hos oss trenger de ikke å kunne norsk som de skal forske, men om de skal undervise må de lære seg norsk innen noen år. Anonymkode: 4c270...33f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #29 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette skjer også på jobben min. Jeg er utenlandsk. Norsken min er ikke bra, men jeg er en bra arbeistakere. Jeg skjønner hvorfor sjefen min ansetter mange utenlandske. Mine kollegaer har mye store arbeidsmoral og blir mye mindre sykemeldt enn mine tidligere norske kollegaer. Nå er det en blanding av 40% norske og 60% utenlandsk, og vi er ca. 20 ansatte. Synnes denne miks fungerer bra for bedriften. Ønsker ikke å ha bare utenlandsk, selv om samtalene er mer flyttende mellom utenlandsk, men en blanding av begge. For min del, jeg er en av dem som ikke forstår alt, og har problemmer med språket, men prøver da å kompensere på andre områder, selv om språker er en viktig del av jobben, dersom vi må kommunisere mye med kundene. Anonymkode: f6d3f...251 Er motsatt her. De mennene fra f eks Afrika er hjemme fra jobb ofte pga at ikke føler seg bra Anonymkode: 0536f...ddf
Reign Skrevet 19. desember 2022 #30 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 1.11): Slutre unna kjenner jeg godt til. Spesielt de mennene fra Afrika. Vil ha lønn, men vil jobbe minst mulig Anonymkode: 0536f...ddf Høres ut som typiske halvgamle kjerringer i offentlig sektor det. Etnisk norske altså…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå