Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett gjerne på meg om jeg tar feil, for dette har jeg virkelig ikke peiling på.

Har et nært familiemedlem som er tror veldig på at stener og krystaller gir og fjerner ulike energier rundt oss. 

Vi har fått obsidion og Rosenkvarts stener i ulike varianter fordi de visstnok skal gjøre oss bra.

Jeg beklager, men jeg har litt vanskeligheter med å tro på at dette faktisk virker, og kan ikke si at jeg har merket noe særlig forskjell etter disse kom i hus.

Er det humbug og salgstriks, eller er det faktisk noe i dette? Holder det å ha de liggende på hylla eller må man bruke de til noe? Finnes det en slags guide? Jeg skjønner det ikke helt.

På forhånd takk 😅

Anonymkode: 96278...900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen vitenskapelige belegg for effekt av disse ulike krystallene og steinene. Dog finnes det mange guider om disse ulike steinenes effekter innenfor alternativbransjen. Om du er tilbøyelig til å tro på dette avhenger av ditt perspektiv. Uansett er de i alle tilfeller vakre og har dermed en betydelig dekorativ effekt, om ingen annen effekt, og da er de jo ikke helt bortkastet 😊

Anonymkode: 23c19...50f

• Liker 1
Skrevet

Det er bare humbug og det finnes ikke et eneste bevis for at slike steiner sender ut energi, i hvert fall ikke den type energi som disse alternative tror.

Disse menneskene og kvakksalverne vil ikke høre snakk om vitenskap men de er veldig glad i å bruke vitenskapelige begreper selv for koke sammen noe pseudovitenskap, spesielt hvis det er ting som kan selges og noen som kan lures for penger. 

Anonymkode: 77ffa...4f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes ingen vitenskapelige belegg for effekt av disse ulike krystallene og steinene. Dog finnes det mange guider om disse ulike steinenes effekter innenfor alternativbransjen. Om du er tilbøyelig til å tro på dette avhenger av ditt perspektiv. Uansett er de i alle tilfeller vakre og har dermed en betydelig dekorativ effekt, om ingen annen effekt, og da er de jo ikke helt bortkastet 😊

Takk for svar!

Ja om ikke annet så er det jo noe i det dekorative 😅

Skrevet

Den eneste "stenen" som sender ut energi er uran…

Anonymkode: 92fb8...167

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare humbug og det finnes ikke et eneste bevis for at slike steiner sender ut energi, i hvert fall ikke den type energi som disse alternative tror.

Disse menneskene og kvakksalverne vil ikke høre snakk om vitenskap men de er veldig glad i å bruke vitenskapelige begreper selv for koke sammen noe pseudovitenskap, spesielt hvis det er ting som kan selges og noen som kan lures for penger. 

Anonymkode: 77ffa...4f6

Det er akkurat det samme jeg tenker. Det er vanskelig å tro på at en sten skal gjøre noe med vibrasjoner og bølgelengder i kroppen min. Men igjen, jeg har ikke peiling 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er akkurat det samme jeg tenker. Det er vanskelig å tro på at en sten skal gjøre noe med vibrasjoner og bølgelengder i kroppen min. Men igjen, jeg har ikke peiling 😅

Dette er godt oppsummert. Jeg har heller ikke peiling på mye, hverken krystaller eller fusjonsenergi, men jeg tenker at så lenge det kan hjelpe noen så er det av det gode. 

Anonymkode: 55398...306

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er godt oppsummert. Jeg har heller ikke peiling på mye, hverken krystaller eller fusjonsenergi, men jeg tenker at så lenge det kan hjelpe noen så er det av det gode. 

Anonymkode: 55398...306

Godt poeng. Steinene har antakeligvis placeboeffekt for dem som tror på energier fra dem og opplever en effekt, og det skal man ikke kimse av

• Nyttig 1
Skrevet

Hei jo jeg er healer og bruker de steinene til og balansere energier ofte holder jeg de og føler en slags energi fra dem og holder i dem når jeg skal sove de healer meg så de hjelper men har kun hatt suksess med ametyst og fluoritt rosenquartz steinene mine føler jeg ikke så mye energi fra 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har massevis av krystaller i øret.

Hun kan MER enn gjerne få mine, helt gratis. 

Anonymkode: e3e19...75d

• Liker 1
Skrevet

Krystaller kan brukes som en veileder i en indre reise. Hold i en stein og kjenn inni deg. Hvordan føler du deg? Om du legger steinen fra deg? Etter hvert kan du se om du ser en sammenheng med hva du føler og hvilken stein du holder. Om dette kommer fra deg eller steinen er irrelevant om målet ditt er å bli bedre kjent med deg selv og hva du føler. Noen foretrekker jo å dure gjennom livet uten å kjenne så mye etter. ☺️

Anonymkode: b7949...807

• Nyttig 1
Skrevet

Må man spørre?😂 Steiner har ikke energi. Døde ting har ikke energi.

Skrevet
lokmeister2016 skrev (12 minutter siden):

Hei jo jeg er healer og bruker de steinene til og balansere energier ofte holder jeg de og føler en slags energi fra dem og holder i dem når jeg skal sove de healer meg så de hjelper men har kun hatt suksess med ametyst og fluoritt rosenquartz steinene mine føler jeg ikke så mye energi fra 

På hvilken måte har du verifisert at dette ikke er ren fantasi?

• Liker 4
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte har du verifisert at dette ikke er ren fantasi?

Kan ikke vertifisere en dritt men de hjelper for meg og bruker de på samboer også som sier de hjelper 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Krystaller kan brukes som en veileder i en indre reise. Hold i en stein og kjenn inni deg. Hvordan føler du deg? Om du legger steinen fra deg? Etter hvert kan du se om du ser en sammenheng med hva du føler og hvilken stein du holder. Om dette kommer fra deg eller steinen er irrelevant om målet ditt er å bli bedre kjent med deg selv og hva du føler. Noen foretrekker jo å dure gjennom livet uten å kjenne så mye etter. ☺️

Anonymkode: b7949...807

Dette finnes det mange svært gode meditasjonsteknikker for, som er vitenskapelig bevist effektive og helt gratis, i motsetning til steiner. Er helt enig i at det er en god ide å kjenne etter og bli kjent med sitt indre. 

• Liker 1
Skrevet
lokmeister2016 skrev (4 minutter siden):

Kan ikke vertifisere en dritt men de hjelper for meg og bruker de på samboer også som sier de hjelper 

Samboeren er jo nøytral…

Skrevet
3 minutter siden, lokmeister2016 said:

Det er kjempebra at du har funnet noe som for dere oppleves som effektivt. Dere trenger ikke å verifisere dette for andre, da deres egne subjektive opplevelser selvsagt er hva som har betydning for dere

Skrevet
lokmeister2016 skrev (10 minutter siden):

Okei, så du har ingen som helst måte å skille påstandene dine om energier fra fri fantasi og placebo med andre ord. Og det virker ikke som om du bryr deg så veldig om det er sant eller fantasi heller…

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Capitan Fracassa said:

Okei, så du har ingen som helst måte å skille påstandene dine om energier fra fri fantasi og placebo med andre ord. Og det virker ikke som om du bryr deg så veldig om det er sant eller fantasi heller…

Det er jo nettopp poenget. Placeboeffekt er en konkret effekt, det viser jo også flere medisinske studier. Det er troen på effekten som gir effekt, og steinene har dermed oppfylt en viktig rolle for vedkommende

• Liker 1
Skrevet

Hentet fra snl.no:

Placebo-effekt er virkningen av et stoff eller en behandling som skyldes forventning om et heldig resultat.

Placeboeffekten er ofte stor og inngår i den samlede behandlingseffekt vi måler ved alle typer behandling, det være seg for eksempel kirurgi, hjertemedisin eller psykiatri. Målt som effektstørrelse er placeboeffekten ved en del kroniske lidelser anslått til omkring 0,25-0,30

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...