Gå til innhold

Å låse døren når man drar ut, gjorde man jo aldri før.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan man ikke bare ha døren åpen nå slik som før? Før låste jeg aldri døren min, og venner kunne komme inn mens de ventet på meg, ta seg et glass vann eller bare gå igjen om jeg ikke var hjemme. Nå låser alle dørene sine, jeg også. Etter at pappa ble frastjålet lommeboken i gangen i jakken sin mens vi  var på besøk oppe i stuen. Verktøyet ble stjålet fra garasjen. Hva skjer med verden?

Hvorfor er verden blitt slik at man ikke kan stole på folk lengre?

Hva skjedde egentlig?

Anonymkode: 671f2...d61

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor ved siden av en alkis som har rare "venner". Derfor. 

Anonymkode: e9a41...98b

• Nyttig 1
Skrevet

Så godt som åpne grenser skjedde.

Anonymkode: 7b86b...dcb

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei da ser man jo åssen samfunnet har blitt min bestefar  låste aldri døra på 1990 tallet han var født i 1907 og døde i 1995 

• Liker 1
Skrevet

Fordi før så kjente man naboene sine. 

Anonymkode: 81d73...ed1

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Født i -87, alltid låst døra, enten jeg er hjemme eller ikke. Kan låse opp om jeg venter på besøk og jeg er våken og påkledd men ikke ellers. Hva med forsikringa?:p Der vil man jo få et problem om man ikke har låst døra. 

Anonymkode: 74fe9...f9b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt spørsmål, er født på midten av 80-tallet, og alle låste dørene når de ikke var hjemme i oppveksten. Så kommer vel an på når man vokste opp. Og hvor!

Anonymkode: 7fe4a...ad0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke bare ha døren åpen nå slik som før? Før låste jeg aldri døren min, og venner kunne komme inn mens de ventet på meg, ta seg et glass vann eller bare gå igjen om jeg ikke var hjemme. Nå låser alle dørene sine, jeg også. Etter at pappa ble frastjålet lommeboken i gangen i jakken sin mens vi  var på besøk oppe i stuen. Verktøyet ble stjålet fra garasjen. Hva skjer med verden?

Hva skjedde egentlig?

Låser av og til ikke. Men fant sånne lapper og tegn på døra.  Så etter det har jeg vært mer nøye på å låse. Ikke når jeg er hjemme da

Anonymkode: d2598...9c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjedde egentlig?

Når er «før», ts? Altså - hvor gammel er du? 

Det har vært «helt vanlig» at folk som bruker narkotika , har psykiske problemer eller ellers sliter litt med å mestre livet stjeler. Slik har det vært i hundrevis av år. Når min bestemor (som er 95 år gammel!) var ung og ung voksen langt utpå bygda så lot man dørene stå åpne. Ikke fordi ingen stjal. Fordi man visste hvem som stjal. Og om noe var borte så gikk man bare til onkel Kåre eller nabo Olga og krevde det tilbake. Og så fikk man det tilbake, fordi de visste at du ville snakke stygt om dem til hele bygda og at de ville bli nektet å kjøpe mat på den lokale butikken om de ikke hostet opp tjuvgodset. 

Men mer raffinerte tyver - feks hun på landhandelen som solgte deg 950g sukker for prisen av en kilo? De fikk holde på med sitt. Og han eldre presten som blottet seg og tafset på småguttene fikk også holde på. Fordi status lot deg bryte loven i «gode» gamle dager.

Så når er du født, som husker en tid man ikke stjal? Det var før 1927, antar jeg? 

Anonymkode: 3a7c6...9cc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener du med før? Før låsen ble oppfunnet? Hvorfor ble låser oppfunnet tror du? 

Anonymkode: e471f...701

• Liker 6
Skrevet

Hvor gammel er du, og hvor har du bodd der dette var vanlig?

Jeg er født på 70-tallet, oppvokst i en forstad i Bergen, og vi hadde låst dør både mens vi var hjemme og i hvert fall når vi forlot huset. Jeg har aldri vært vant med å forlate hjemmet mitt med ulåst dør.

Anonymkode: f7d1d...662

• Liker 7
Skrevet

Har alltid låst døren, etter at jeg flytta hjemmefra. Uavhengig om jeg/vi er hjemme eller ikke. Det er rett og slett blitt en vane. Og med tanke på hvor mange ustabile folk som finnes rundt om, så føler jeg at det er tryggere å låse døren. Så det kommer jeg til å fortsette med 😊

Skrevet

Jeg er født på 60 tallet, og jeg har vokst opp med låst dør. Både da vi var hjemme og ute. Nøkkelbarn var et vanlig begrep. Mine besteforeldre låste da de gikk ut og ellers på kvelden da de gikk og la seg. 

Mange av oss har i dag et helt annet forhold til privatliv enn tidlgere da større familier delte mindre boliger. Det føles innvaderende for mange at noen plutselig står i samme rom om man ikke er forberedt på det.

Anonymkode: 3d11d...964

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Samfunnet har forandret seg. Selv gjør jeg det fordi jeg hadde fått 0 kr i forsikring dersom det hadde blitt innbrudd. Så det har noe med forsikring av verdiene dine å gjøre også.

• Nyttig 1
Skrevet

Da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet låste vi bare døra om natta og når vi ikke var hjemme. Og hvis vi barna var alene hjemme etter at det var blitt mørkt. Vokste opp i utkanten av en middels stor by.

Da jeg flyttet til Bergen på 90-tallet var døra til leiligheten låst hele tida, i tillegg til at ytterdøra til blokka var låst (åpnet for besøk via dørtelefon). Helt greit, da strøket jeg bodde i ikke var det aller beste. Men jeg følte meg aldri utrygg.

Så flyttet jeg ut på bygda tidlig på 2000-tallet, og ingen låste verken dører eller biler, bortsett fra når de dro på ferie. Men de siste årene har det skjedd noe her også. Nå låser «alle» dører, garasjer, biler og sykler, og klesvasken tas inn om kvelden. En grunn er omreisende østeuropeiske «håndtverkere», en annen grunn er at plutselig er nabohuset solgt til et eller annet firma som driver med privat rusomsorg eller barnevern. Så fra ulåste dører har vi gått til sikkerhetslenke, alarm og dørklokke med kamera i løpet av veldig kort tid. Ungene har lært at hvis de ikke kjenner den som står utenfor skal de åpne vinduet og ikke døra, og aldri slippe noen inn uten å spørre meg eller mannen først.

Anonymkode: 94721...c6e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva mener du med «før»? Jeg er født på 1960-tallet, og er vokst opp med at døra ble låst om ingen var hjemme. Var da ikke bare å valse inn og vente til noen kom hjem.

Anonymkode: ab8e0...eb5

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig låser man døra - det har aldri skjedd at vi har hatt den åpen slik at venner eller hvem som helst kunne gå inn for å vente på oss. Hvis vi er borte, vil jeg da virkelig ikke at NOEN skal inn i huset mitt...

• Liker 3
Skrevet

Hvis du bor her jeg bor, sentralt i Oslo, lurer jeg virkelig på hvor gammel du er.

Anonymkode: 42d86...370

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kommer vel helt an på hvor du bor?Vi låser døra på natten og dersom vi skal reise vekk over natten. Vi låser altså ikke døren når vi skal ut en tur eller når vi drar på jobb. Aldri opplevd tyveri eller at noen lusker rundt huset. Føles veldig trygt. 

Anonymkode: 3f919...a2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjedde egentlig?

Stole på folk har man aldri kunnet gjøre. 

Men tillit har ikke noe med låst eller ulåst dør å gjøre. De som kommer ens ærend for å bryte seg inn snur ikke om døren er låst. De tar seg inn uansett. 

Anonymkode: e0f91...ffa

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...