AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Del Skrevet 14. desember 2022 Hvorfor er det slik at man må ha prøvd et helt år på å bli gravid før man får sjekke om noe er galt? Jeg skjønner at de aller fleste blir gravide i løpet av et år, og at det er for å slippe å undersøke alle. Men det er ganske frustrerende å prøve i over et år før man får vite at man ikke har EL eller at sæden til mannen er helt ødelagt, eller opp i mot 1,5 år før man for eksempel får vite at man har tette eggledere, slik at all prøvingen har vært forgjeves? Og SÅ skal man stå i kø i 3-6 mnd for å komme til IVF. Hvorfor kan ikke slike ting utelukkes på et tidligere tidspunkt? Prøving er en veldig tung prosess når man ikke får det til, og det å gå igjennom det tar veldig på psykisk. Det er også få som prater om ufrivillig barnløshet og som er åpne om prøving, så man kan føle seg veldig mislykka og helt alene. Anonymkode: 26ef8...110 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Del Skrevet 14. desember 2022 Er bare å sjekke privat det, da jeg gikk gjennom dette for et par år siden kostet det 1500 kroner... Anonymkode: 37dac...4ea 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladekosmos Skrevet 14. desember 2022 #3 Del Skrevet 14. desember 2022 Hei, det er mulig å ta en sjekk privat! Enten for å selv kunne senke skuldrene og vite at ting er som de skal eller for å tidligere kunne få hjelp hvis man har behov 😊 jeg gikk selv til privat gynekolog etter 4 måneder etter prevensjonsslutt og fikk vite at jeg har PCOS og noe forhøyede prolaktinverdier. Jeg fikk resept på Letrozol, samt en plan for mulig opptrapping av dose ved dårlig resultat, samt vi avtalte at jeg kunne sjekke om eggledere var åpne om jeg fikk eggløsning på Letrozol (dette pga. tidligere alvorlig bukinfeksjon og risiko for at de har gått tett pga. det). jeg har i etterkant blitt gravid og mistet, men får henvisning av fastlegen til det offentlige for videre oppfølging på bakgrunn av funn og diagnose gjort privat. jeg vil nå ha mulighet til å få videre hjelp i det offentlige selv om det kun har gått 6 måneder siden prevensjonslutt, og jeg har vært gravid ila den tiden Det kostet meg 2000kr, og var vel verdt pengene, så jeg nå kan få hjelp mye fortere enn om vi skulle ventet et år! Masse lykke til, og håper det ordner seg dor deg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Del Skrevet 14. desember 2022 Fordi at det er svært lite som sjekkes på en enkel test. En utredning tar tid og koster penger. Og ikke minst, det er belastende for paret å gå igjennom. En ting er en blodprøve og en sædprøve, det er ikke så kostbart og kan gjøres privat. Men for å finne ut av tette eggledere ol så må det mer til. Det holder ikke med en GU med UL da. Om du har regelmessige sykluser så har du mest sannsynlig eggløsning. Å få sjekket sæden er ikke vanskelig. Det gjøres uten å bli ruinert på en privatklinikk. Anonymkode: c4b4c...8ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Del Skrevet 15. desember 2022 Jeg oppsøkte en privatklinikk, men fikk beskjed om at jeg likevel måtte vente til jeg hadde prøvd et år før vi fikk hjelp. Og det er ikke alle som har mulighet til å gå privat, en ting er økonomien, men en annen er tilgjengelighet. TS Anonymkode: 26ef8...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Del Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg oppsøkte en privatklinikk, men fikk beskjed om at jeg likevel måtte vente til jeg hadde prøvd et år før vi fikk hjelp. Og det er ikke alle som har mulighet til å gå privat, en ting er økonomien, men en annen er tilgjengelighet. TS Anonymkode: 26ef8...110 Men altså, du kan ikke forvente at det offentlige skal dekke det for deg når det passer deg fordi du selv ikke ønsker å bruke penger på det. Du sier jo selv at du skjønner at det både er tidkrevende og dyrt å sjekke alle helt uten grunn (for ja, setter man ikke grenser så ender man med å sjekke MANGE helt uten grunn), så hva er det du likevel ikke skjønner? Anonymkode: 48cfb...4a9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 20.07): Men altså, du kan ikke forvente at det offentlige skal dekke det for deg når det passer deg fordi du selv ikke ønsker å bruke penger på det. Du sier jo selv at du skjønner at det både er tidkrevende og dyrt å sjekke alle helt uten grunn (for ja, setter man ikke grenser så ender man med å sjekke MANGE helt uten grunn), så hva er det du likevel ikke skjønner? Anonymkode: 48cfb...4a9 Jeg mener ikke "når det passer meg", men at man, dersom man ønsker, kunne fått sjekket enkelte ting tidligere enn i dag. Da tenker jeg for de som ikke har vært gravide før, som ikke har fått kjemisk graviditet, at man kunne sjekket om det er umulig å få barn på den vanlige måten. Da tenker jeg som sagt på for eksempel tette eggledere eller manglende eggløsning. Sistnevnte kan jo sjekkes med en enkel blodprøve hos fastlegen for eksempel. Jeg mener at den psykiske belastningen langtidsprøving er, er så stor at man kunne gjort prøvernes psyke bedre ved å gi noe slags hjelp tidligere. Anonymkode: 26ef8...110 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener ikke "når det passer meg", men at man, dersom man ønsker, kunne fått sjekket enkelte ting tidligere enn i dag. Da tenker jeg for de som ikke har vært gravide før, som ikke har fått kjemisk graviditet, at man kunne sjekket om det er umulig å få barn på den vanlige måten. Da tenker jeg som sagt på for eksempel tette eggledere eller manglende eggløsning. Sistnevnte kan jo sjekkes med en enkel blodprøve hos fastlegen for eksempel. Jeg mener at den psykiske belastningen langtidsprøving er, er så stor at man kunne gjort prøvernes psyke bedre ved å gi noe slags hjelp tidligere. Anonymkode: 26ef8...110 Som sagt, du har din fulle rett til å få slilt sjekket hos private gynekologer. Og ser ikke helt problemet med å gjøre det heller? Hvis det står på pengene, så bør du kanskje revurdere å bli gravid da, for det koster enorme summer å ha barn. Anonymkode: ebbb6...b08 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #9 Del Skrevet 17. desember 2022 Det ville kostet mangfoldige milliarder om ethvert par som prøvde å få barn kunne gå rett på utredning. Er du villig til at skatten din skrus opp for det, TS? Når det for de fleste er fullstendig unødvendig? Anonymkode: 943b9...ef9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Del Skrevet 17. desember 2022 Hvis det var en rettighet man hadde ville jo «alle» gjort det første måneden de begynte å prøve. Og kostnaden ville vært uforholdsmessig høy i forhold til gevinsten. Anonymkode: 5297f...765 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #11 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 12/15/2022 den 7.58): Jeg oppsøkte en privatklinikk, men fikk beskjed om at jeg likevel måtte vente til jeg hadde prøvd et år før vi fikk hjelp. Og det er ikke alle som har mulighet til å gå privat, en ting er økonomien, men en annen er tilgjengelighet. TS Anonymkode: 26ef8...110 Det høres merkelig ut. Har ikke vært noe problem for meg eller venninner. Noen ønsker bare å sjekke om alt er som det skal uten at det har sammenheng med at de har en partner og prøver. Så jeg tro4 nok du kan prøve litt hardere her. Enig i at det hadde vært flott om det offentlige dekket det men slik er det dessverre ikke i dag. Anonymkode: d67c9...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Del Skrevet 17. desember 2022 Ett år er jo ikke lenge i den sammenhengen. Det er bare 25% sjanse for graviditet per syklus for et ungt friskt par som treffer eggløsning. Og det skal jo litt til å treffe eggløsning hver mnd, siden de færreste kvinner aner når det er. Det er liksom ikke som å svinge en tryllestav selv om ingenting er galt. Hvorfor mener du at du skal ha helsehjelp når ingenting indikerer at du har et helseproblem? Anonymkode: a5649...faf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Som sagt, du har din fulle rett til å få slilt sjekket hos private gynekologer. Og ser ikke helt problemet med å gjøre det heller? Hvis det står på pengene, så bør du kanskje revurdere å bli gravid da, for det koster enorme summer å ha barn. Anonymkode: ebbb6...b08 Som jeg har skrevet har jeg kontaktet privat gynekolog, men fått beskjed om at vi måtte prøve i et år før vi fikk komme dit. Nå har vi uansett prøvd så lenge at vi er inne i det offentlige. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det ville kostet mangfoldige milliarder om ethvert par som prøvde å få barn kunne gå rett på utredning. Er du villig til at skatten din skrus opp for det, TS? Når det for de fleste er fullstendig unødvendig? Anonymkode: 943b9...ef9 Jeg mener ikke at man skal kunne gå rett på utredning. Jeg mener bare at enkelte ting bør man kunne få testet før det har gått ett år, i alle fall hos private. Det bør være lettere å få informasjon om hvordan man kan søke slik hjelp, og hva som kan være problem ved å bli gravid. Jeg har hatt kontakt med fastlege siden oppstart av prøving, og har ikke fått noe informasjon om noe som helst. Jeg synes for øvrig vi betaler alt for lite skatt her i landet slik det er. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ett år er jo ikke lenge i den sammenhengen. Det er bare 25% sjanse for graviditet per syklus for et ungt friskt par som treffer eggløsning. Og det skal jo litt til å treffe eggløsning hver mnd, siden de færreste kvinner aner når det er. Det er liksom ikke som å svinge en tryllestav selv om ingenting er galt. Hvorfor mener du at du skal ha helsehjelp når ingenting indikerer at du har et helseproblem? Anonymkode: a5649...faf Vi har prøvd lenge og er nå inne i det offentlige. Det er derfor jeg blir frustrert, over at jeg fortsatt så langt inne i prøveperioden ikke vet om vi en gang kan få barn på den naturlige måten. Prøvingen går hardt inn på oss psykisk, og vi opplever lite støtte og hjelp i prosessen. Det er et tema det snakkes lite om, det er vanskelig å vite hvor man skal henvende seg og man har kanskje ikke venner som har hatt samme utfordringer som man kan snakke med heller. Jeg er nok veldig farget av egen situasjon når jeg skriver dette, men jeg mener fortsatt at enkelte prøver bør man kunne få ta tidligere, i alle fall privat. Og for eksempel blodprøver og sædprøver mener jeg at man kan sjekke tidligere enn ett år (men selvsagt ikke med en gang man har begynt å prøve). Anonymkode: 26ef8...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg mener ikke at man skal kunne gå rett på utredning. Jeg mener bare at enkelte ting bør man kunne få testet før det har gått ett år, i alle fall hos private. Det bør være lettere å få informasjon om hvordan man kan søke slik hjelp, og hva som kan være problem ved å bli gravid. Jeg har hatt kontakt med fastlege siden oppstart av prøving, og har ikke fått noe informasjon om noe som helst. Anonymkode: 26ef8...110 Privat får du hva som helst, når som helst. Så om du har fått nei her er det noe annet som ligger bak. Jeg hadde ikke mensen, selv et halvt år etter pilleslutt, så jeg fikk henvisning til gynekolog i det offentlige allerede da vi begynte å prøve. Alle forstår jo at man ikke kan bli gravid om man ikke har mens. Tilsvarende vet jeg for eksempel de som har hatt kreft får hjelp tidlig. Så at enkelte ting kvalifiserer til tidlig hjelp, slik er det allerede. Anonymkode: 943b9...ef9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som jeg har skrevet har jeg kontaktet privat gynekolog, men fått beskjed om at vi måtte prøve i et år før vi fikk komme dit. Nå har vi uansett prøvd så lenge at vi er inne i det offentlige. Jeg mener ikke at man skal kunne gå rett på utredning. Jeg mener bare at enkelte ting bør man kunne få testet før det har gått ett år, i alle fall hos private. Det bør være lettere å få informasjon om hvordan man kan søke slik hjelp, og hva som kan være problem ved å bli gravid. Jeg har hatt kontakt med fastlege siden oppstart av prøving, og har ikke fått noe informasjon om noe som helst. Jeg synes for øvrig vi betaler alt for lite skatt her i landet slik det er. Vi har prøvd lenge og er nå inne i det offentlige. Det er derfor jeg blir frustrert, over at jeg fortsatt så langt inne i prøveperioden ikke vet om vi en gang kan få barn på den naturlige måten. Prøvingen går hardt inn på oss psykisk, og vi opplever lite støtte og hjelp i prosessen. Det er et tema det snakkes lite om, det er vanskelig å vite hvor man skal henvende seg og man har kanskje ikke venner som har hatt samme utfordringer som man kan snakke med heller. Jeg er nok veldig farget av egen situasjon når jeg skriver dette, men jeg mener fortsatt at enkelte prøver bør man kunne få ta tidligere, i alle fall privat. Og for eksempel blodprøver og sædprøver mener jeg at man kan sjekke tidligere enn ett år (men selvsagt ikke med en gang man har begynt å prøve). Anonymkode: 26ef8...110 Dere er en liten prosent som har det slikt. Personlig måtte vi gjennom icsi da min mann var steril, dette ble funnet ut av etter 2 år. Først gikk det ett år med prøving før vi søkte oss inn til ivf, og 1 pr med utredning. Vi har enda ikke fått barneønsket oppfylt selv etter 4 år med ivf m/donor Anonymkode: ebbb6...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Del Skrevet 18. desember 2022 Gå privat, finnes mange gynekologer. Vi gjorde dette før vi startet å prøve😊 Kostet litt for undersøkelser, blodprøver og sædprøve, men verdt det. Anonymkode: ebc26...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 19. desember 2022 #17 Del Skrevet 19. desember 2022 Ryddet for brukerdebatt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Del Skrevet 19. desember 2022 Sjokoladekosmos skrev (På 14.12.2022 den 21.22): Hei, det er mulig å ta en sjekk privat! Enten for å selv kunne senke skuldrene og vite at ting er som de skal eller for å tidligere kunne få hjelp hvis man har behov 😊 jeg gikk selv til privat gynekolog etter 4 måneder etter prevensjonsslutt og fikk vite at jeg har PCOS og noe forhøyede prolaktinverdier. Jeg fikk resept på Letrozol, samt en plan for mulig opptrapping av dose ved dårlig resultat, samt vi avtalte at jeg kunne sjekke om eggledere var åpne om jeg fikk eggløsning på Letrozol (dette pga. tidligere alvorlig bukinfeksjon og risiko for at de har gått tett pga. det). jeg har i etterkant blitt gravid og mistet, men får henvisning av fastlegen til det offentlige for videre oppfølging på bakgrunn av funn og diagnose gjort privat. jeg vil nå ha mulighet til å få videre hjelp i det offentlige selv om det kun har gått 6 måneder siden prevensjonslutt, og jeg har vært gravid ila den tiden Det kostet meg 2000kr, og var vel verdt pengene, så jeg nå kan få hjelp mye fortere enn om vi skulle ventet et år! Masse lykke til, og håper det ordner seg dor deg! Prolaktinnivå kan man skjekke hos fastlegen via en blodprøve, samtidig med jernlager osv.. null stress. Anonymkode: 276d3...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå