AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Del Skrevet 14. desember 2022 Jeg plages veldig med atopisk eksem. Jeg bruker den sterkeste kremen for dette og nå virker den så og si ikke. Jeg vet om folk som har vært i utlandet og badet mye i saltvann med svært god virkning. Er det noen som har laget saltvann selv og hatt god virkning. Jeg skulle gjerne laget det selv, men vet ikke hvor mye salt jeg evt kan bruke i ett badekar. Er det noen som har tips til blandingsforhold? Anonymkode: 1a25a...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Del Skrevet 14. desember 2022 Det utenlandske saltvannet som ga så god virkning skvælper rundt i Middelhavet eller langs strendene på Granca. En gjeng forskere fra Universitetet i Oslo, som var med en bøling psoriasispasienter på en behandlingstur til Granca, fant ut at den eneste endringen de kunne måle hos deltakerne var at de fikk doblet D-vitaminnivået sitt. Her er rapporten deres, selvfølgelig på engelsk, som all vitenskapelig litteratur: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19453805/ https://translate.google.com/ hjelper deg å oversette til norsk. Hvis du tror hardt nok på at det er saltvann som hjelper, så skal du se at det hjelper deg også. Tro kan flytte bjerge, sies det. Hvis du ikke er overtroisk, kan du jo forsøke å gjenskape endringen som forskerne fant hos de som dro på behandlingsreise, ved å doble D-vitaminnivået ditt. Det kan du gjøre med D-vitamintilskudd, uten verken å lage saltvann eller reise til syden. Anonymkode: 6e2d9...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pistasjenøtt15 Skrevet 14. desember 2022 #3 Del Skrevet 14. desember 2022 Jeg har også atopisk eksem og det er sant at sol og saltvann hjelper mot eksemet. Hudlegene jeg har vært hos har også sagt at det er sunt og bra for oss med atopisk eksem. Om det hjelper på psoriasis vet jeg ikke, jfr. den over her skriver om. Men det er ikke nødvendigvis nok med sol og saltvann selvom det hjelper endel. Jeg har gått mye i lysbehandling som har hjulpet veldig godt, og ellers er det selvsagt å smøre med god fuktighetskrem (Canoderm bruker jeg). Jeg har blitt mye bedre de siste par årene. Det å lage saltvann har jeg ikke tro på, det må være naturlig sjøvann sånn jeg har forstått det. Ta heller en sydentur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Del Skrevet 14. desember 2022 pistasjenøtt15 skrev (1 minutt siden): Jeg har også atopisk eksem og det er sant at sol og saltvann hjelper mot eksemet. Hudlegene jeg har vært hos har også sagt at det er sunt og bra for oss med atopisk eksem. Om det hjelper på psoriasis vet jeg ikke, jfr. den over her skriver om. Men det er ikke nødvendigvis nok med sol og saltvann selvom det hjelper endel. Jeg har gått mye i lysbehandling som har hjulpet veldig godt, og ellers er det selvsagt å smøre med god fuktighetskrem (Canoderm bruker jeg). Jeg har blitt mye bedre de siste par årene. Det å lage saltvann har jeg ikke tro på, det må være naturlig sjøvann sånn jeg har forstått det. Ta heller en sydentur! Jeg bruker Dermovat og den er sterkest og på resept. Vintrene er verst og huse sprekker opp flere steder. Jeg kunne betalt en veldig god sum for å bli kvitt dette for alltid. Har hatt det siden jeg var barn og nå er jeg 24. Noen sydentur har jeg dessverre ikke råd til med det første. Skulle ønske jeg fikk sydentur på resept av legen. Anonymkode: 1a25a...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pistasjenøtt15 Skrevet 14. desember 2022 #5 Del Skrevet 14. desember 2022 Skjønner, da er du veldig plaget ja. Har du prøvd lysbehandling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg bruker Dermovat og den er sterkest og på resept. Vintrene er verst og huse sprekker opp flere steder. Jeg kunne betalt en veldig god sum for å bli kvitt dette for alltid. Har hatt det siden jeg var barn og nå er jeg 24. Noen sydentur har jeg dessverre ikke råd til med det første. Skulle ønske jeg fikk sydentur på resept av legen. Anonymkode: 1a25a...70d Jeg tror det er mulig å bli kvitt dette for alltid, ute sydenturer. Jeg har i allefall greid det de siste tre årene. Det eneste jeg har gjort, er å gjøre det forskerne skriver om i studien jeg la ut link til i forrige kommentar: Jeg økte D-vitaminnivået mitt. Det var ikke gjort over natta. Jeg begynte med å måle D-vitaminnivået, som var lavt (35). Da kjøpte jeg D-vitamintilskudd (80 mikrogram). Da jeg målte på nytt etter tre måneder med 80 mikrogram hver dag, var nivået over 50. Da økte jeg til to og greide etter tre nye måneder å kreke nivået over 100. Det var først da jeg økte til 240 mikrogram at det begynte å skje ting for min del. Da forsvant eksemen over natta. Håndbakene mine var plutselig som nysmurte barnerumper. Om du vil oppleve det samme som jeg, vet jeg absolutt ingenting om. Hvis du vil lese om hvor mye D-vitamin som er trygt å spise, står det i denne rapporten fra Helsedirektoratet: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/vitamin-d-i-norge-behov-for-tiltak-for-a-sikre-god-vitamin-d-status På side ni i rapporten kan du lese at 100 mikrogram (4.000 enheter) vitamin D pr. dag i Norge er definert som trygg øvre dagsdose for alle over 11 år. Rapporten sier også at det aldri er observert negative helseeffekter av D-vitamindoser på 250 mikrogram (10.000 enheter) daglig. Alt jeg skriver her er altså innenfor sikkerhetsanbefalingene Helsedirektoratet gir for D-vitamin. Bildet er fra en vitenskapelig studie som blir publisert nå i desember i år (du kan laste ned en kopi av studien her). De to øverste bildene ble tatt før behandlingen startet. Det nederste bildet viser resultatet. Studien tester doseresponsen av D-vitamin på pasienter med psoriasis. Min erfaring er at det samme gjelder for eksemen min. Hva med å skrive ut studiene og spørre hva legen mener? I forhold til en veldig god sum, er D-vitamintilskudd rasende billig. pistasjenøtt15 skrev (4 minutter siden): Skjønner, da er du veldig plaget ja. Har du prøvd lysbehandling? Lysbehandling på sykehus er lurt! Sykehusene bruker UVB-lys, som gjør at kroppen begynner å produsere D-vitamin i huden ved hjelp av kunstig lys. Denne vitenskapelige studien konkluderer slik (googleoversatt): Sitat UVB-lysbehandling er en effektiv behandling for psoriasis, atopisk dermatitt, vitiligo, polymorfe lysutbrudd og mycosis fungoides. Det øker vitamin D-nivået hos behandlede pasienter. Vitenskapelige studier viser altså at du kan oppnå det samme både med D-vitamintilskudd og UVB-lys. Anonymkode: 6e2d9...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå