AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Jeg var gift og hadde bolig sammen, min tidligere mann som kjøpte bolig og sto som eier gjennom hele eierskapet.. jeg sto på salgspapirene, men sto aldri juridisk som eier, nå er de som kjøpte bolig gått til sak, pga de mener det er for dårlig stand osv.. men blir jeg ansvarlig for dette? Da jeg ikke har stått som eier, kun eierskap via ekteskap. Anonymkode: e2572...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Skrevet 14. desember 2022 Hvilke "salgspapirer" stod du på om du ikke var eier? Anonymkode: 4a46f...009 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke "salgspapirer" stod du på om du ikke var eier? Anonymkode: 4a46f...009 Sto på salgspapirene ved salg av boligen.. siden vi var gift, så var det ingen særeie på bolig, har betalt for bolig, men fikk ingenting av oppgjøret på huset, pga jeg ikke sto som eier.. Anonymkode: e2572...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sto på salgspapirene ved salg av boligen.. siden vi var gift, så var det ingen særeie på bolig, har betalt for bolig, men fikk ingenting av oppgjøret på huset, pga jeg ikke sto som eier.. Anonymkode: e2572...d3a Mente at det var ingen særeie! Anonymkode: e2572...d3a
Maskinfører Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Den som selger er nå ansvarlig etter nye lover og regler har du solgt den nylig har du neppe noe og frykte dersom du hadde gjennomgang med takstmann før salg. https://www.huseierne.no/nyheter/slik-virker-de-nye-reglene-for-salg-av-bolig-fra-januar-2022/
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Den som selger er nå ansvarlig etter nye lover og regler har du solgt den nylig har du neppe noe og frykte dersom du hadde gjennomgang med takstmann før salg. https://www.huseierne.no/nyheter/slik-virker-de-nye-reglene-for-salg-av-bolig-fra-januar-2022/ Dette va i 2021:/ Anonymkode: e2572...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Du har aldri stått som eier av denne boligen. Det er hva som er tinglyst som gjelder. Det er riktig at det har kommet regler om at ektefelle boende i boligen må samtykke til salg. Men det betyr ikke at du juridaik har hatt noe eierskap i leiligheten. Anonymkode: 49e83...5e5 1
Maskinfører Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette va i 2021:/ Anonymkode: e2572...d3a 2021 ja da er jeg litt usikker da nye loven gjaldt fra Januar 2022 men mulig ny eier vil prøve seg nå skal det feks borres i baderoms veggene og måle fuktighet osv men som sagt det var i 2021 vi vet myndighetene ikke bryr seg så mye ang tilbakevirkende kraft så mulig du solgte med 2021 regler da kommer de ingen vei 🙂
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Er det ikke etablert boligselgerforsikring? Anonymkode: 49e83...5e5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke etablert boligselgerforsikring? Anonymkode: 49e83...5e5 Var veldig sikker på det, men megler finner ingenting i papirene… Anonymkode: e2572...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har aldri stått som eier av denne boligen. Det er hva som er tinglyst som gjelder. Det er riktig at det har kommet regler om at ektefelle boende i boligen må samtykke til salg. Men det betyr ikke at du juridaik har hatt noe eierskap i leiligheten. Anonymkode: 49e83...5e5 Så da er jeg ikke juridisk ansvarlig for boligsalg? Og grunnen til at jeg står i salgspapirene er pga vi er gift og han må ha samtykke?! Anonymkode: e2572...d3a
Jadaomatte Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så da er jeg ikke juridisk ansvarlig for boligsalg? Og grunnen til at jeg står i salgspapirene er pga vi er gift og han må ha samtykke?! Anonymkode: e2572...d3a Stemmer det, ja. Slapp av.
Daisy_B Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Kan du si helt konkret hvor ditt navn ble nevnt? Det er ikke noe som heter "salgspapirene". Ditt navn skal ikke stå i prospektet hvis du ikke er hjemmelshaver. Du kan ha vært nevnt som "rekvirent" i takstrapporten, men ellers skal jo ikke ditt navn stå noe sted selv om dere var gift. Kan du sjekke adressen her, og forsikre deg om at ikke ditt navn står på transaksjonen? https://www.dn.no/boligpriser
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 Skjelden det blir noe erstatning. Med mindre dere feks har bygget badet selv og ikke opplyst om det. Sykt vanskelig å få igjen noe på klage av kjøp av bolig. Dog værre im dere ikke har salgs forsikring og kjøper har. Anonymkode: 9be44...bb7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 Daisy_B skrev (1 time siden): Kan du si helt konkret hvor ditt navn ble nevnt? Det er ikke noe som heter "salgspapirene". Ditt navn skal ikke stå i prospektet hvis du ikke er hjemmelshaver. Du kan ha vært nevnt som "rekvirent" i takstrapporten, men ellers skal jo ikke ditt navn stå noe sted selv om dere var gift. Kan du sjekke adressen her, og forsikre deg om at ikke ditt navn står på transaksjonen? https://www.dn.no/boligpriser Jo. Ektefelle må samtykke og signere på salgskontrakten hvis de ikke eier sammen men er gift. Det er et eget punkt når man signerer. Anonymkode: d3aa6...e59 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Skrevet 14. desember 2022 De fleste har en forsikring som dekker advokat i slike tvister. Advokaten din får anføre at du ikke er part i saken og kreve den avvist for din del. Anonymkode: 09c5a...573
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #17 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste har en forsikring som dekker advokat i slike tvister. Advokaten din får anføre at du ikke er part i saken og kreve den avvist for din del. Anonymkode: 09c5a...573 Hvis du tenker på rettshjelp som en del av innbo- og husforsikring så dekker dr ikke tvist ved boligsalg. Da må man tegne egen forsikring. Dette står spesifisert i vilkårene. Anonymkode: d3aa6...e59
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Jeg var tidligere gift, min ektefelle sto som eier på boligen vi bodde i, når vi solgte boligen og oppgjøret kom, så fikk jeg ingenting, pga jeg ikke sto oppført som eier… alt gikk til å betale ned gjeld som min ektefelle hadde, som jeg ikke visste om… og nå er saken den, at de som kjøpte huset, går til sak, der de mener de må rive 2 bad, (er ikke vi som har pusset opp de badene) … og siden jeg står oppført som selger, på kjøpskontrakten så blir jeg ansvarlig for dette? Hvordan er det mulig at jeg skal stå ansvarlig for dette? Jeg trodde jeg kun måtte stå som selger for å samtykke til salg pga vi var gift! hjelp Anonymkode: 14383...0d6
Gjest takinova Skrevet 19. desember 2022 #19 Skrevet 19. desember 2022 Hvis du ikke eide boligen så kunne du heller ikke stå som selger. Så her er det noe som ikke stemmer.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 Sist var historien din at du hadde signert og gitt tillatelse som ektefelle, og nå er versjonen at du stod som selger? Anonymkode: 64363...5db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå