Gå til innhold

Har du oppskrift på en god fiskegrateng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du oppskrift på en god fiskegrateng?

Barna mine elsker fiskegrateng, men den fra findus! De har aldri smakt hjemmelaget. Jeg tenkte å lage selv helt fra bunnen av. Men da tenkte jeg alle hos meg er blitt vant til smaken fra Findus. Tenk hvis de ikke liker hjemmelaget, selvom hjemmelaget smaker best.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager det omtrent som i denne oppskriften av Lise Finckenhagen: 

https://www.godt.no/oppskrift/7742/luftig-hjemmelaget-fiskegrateng

Jeg bruker purre i stedet for sjalottløk og hvitløk, og som oftest rester av ovnsbakt fisk (som jeg fryser ned jevnlig, og så lager jeg grateng når jeg har nok). Dermed lager jeg sausen med bare melk. Jeg bruker 2 ss smør og 4 ss mel til 6 dl melk, 300-500 g varmebehandlet fisk, og 4 egg (plommer og hviter).

Det går an å bruke terninger av rå fisk i grateng også, da bruker man bare litt mindre melk i den hvite sausen slik at gratengen ikke blir for bløt.

Det er viktig å røre eggeplommer i sausen for seg, og så skjære inn stivpiskede hviter tilslutt. Da blir gratengen fluffy som en sufflé. Jeg synes også det er best med smuler av daggammel loff (kjørt i foodprocessor) på toppen i stedet for griljérmel.

Grateng skal stekes på nederste rille i ovnen.

Anonymkode: f3554...8d7

Skrevet

Vi lager helt vanlig hvitsaus med litt muskat i. Så stavmikser vi en blomkål, og rører blomkålmosen inn i sausen. Har i eggeplommer. 

Blander med fullkornsmakaroni og torsk. Skjærer inn stivpiskede eggehviter. 

Strør på griljermel til slutt. 

Og om vi skal ha den ekstra god, har vi revet jarlsberg enten under griljermelet, eller blandet inn i sausen. 

Anonymkode: 2dc4e...b18

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lager det omtrent som i denne oppskriften av Lise Finckenhagen: 

https://www.godt.no/oppskrift/7742/luftig-hjemmelaget-fiskegrateng

Jeg bruker purre i stedet for sjalottløk og hvitløk, og som oftest rester av ovnsbakt fisk (som jeg fryser ned jevnlig, og så lager jeg grateng når jeg har nok). Dermed lager jeg sausen med bare melk. Jeg bruker 2 ss smør og 4 ss mel til 6 dl melk, 300-500 g varmebehandlet fisk, og 4 egg (plommer og hviter).

Det går an å bruke terninger av rå fisk i grateng også, da bruker man bare litt mindre melk i den hvite sausen slik at gratengen ikke blir for bløt.

Det er viktig å røre eggeplommer i sausen for seg, og så skjære inn stivpiskede hviter tilslutt. Da blir gratengen fluffy som en sufflé. Jeg synes også det er best med smuler av daggammel loff (kjørt i foodprocessor) på toppen i stedet for griljérmel.

Grateng skal stekes på nederste rille i ovnen.

Anonymkode: f3554...8d7

Jeg bruker samme oppskrift og er veldig fornøyd med den. Jeg gidder ikke skille plomme og eggehvite da, bare rører egget inn i hvitsausen når den har kjølt seg ned litt. Det er litt jobb, så lager en stor porsjon og fryser ned når jeg først er i gang. 😊

Anonymkode: 9db50...a4c

Skrevet

Jeg bruker 2 ss smør, 4 ss mel og omtrent en halv liter melk til sausen. Passer på at den får småkoke i minst 5 minutter for å få bort melsmaken og har i salt og pepper. Lar den kjøle seg ned litt før jeg rører i 4 eggeplommer og 400 gram frossen sei som er skåret i terninger. Jeg bruker rå fisk. I tillegg har jeg i ca 1 dl makaroni som jeg koker først. Hvitene stivpiskes og skjæres inn. 

Alt helles i form og jeg topper bare med et par smørklatter.

Steker ca 45 minutter på 200 grader. Steketiden blir litt lenger når man bruker rå fisk, men til gjengjeld syns jeg det smaker mye bedre.

Jeg har ingen grønnsaker i selve gratengen, men serverer den med kokt potet og revet gulrot. En klatt smør i tillegg gjør det ekstra godt.

Skrevet

Vær forsiktig med muskat'en. Det smaker sjelden muskat av de ferdigkjøpte og mange (barn) synes smaken kan bli litt sterk. Bruk ordentlig smør og rikelig til jevningen. Mer smør enn mel er en god regel. 

Skrevet
8 minutter siden, den said:

Denne er en favoritt her i huset også. Men jeg pleier i tillegg å steike opp litt baconterninger å ha oppi.

Oi, det skal jeg prøve neste gang! Takk for tips! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg koker makaronien , fisk å lager en hvit saus

Anonymkode: cf647...6db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...