Gå til innhold

Demensutredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har det siste året begynt å rote ganske mye. Det er noe merkelig å prate med han. Han steller seg selv og ser ok ut, men huset ser nå helt forferdelig ut. Det er tydelig at han ikke klarer vanlig husarbeid, og han «bor» i sofaen. Mat mugner i kjøleskapet og han bruker samme kopp flere uker i strekk. Han har en ide om å spare strøm så han bruker tv’en som eneste lyskilde. Jeg er bekymret og har tatt opp med han at kanskje han trenger hjelp. Han ble rasende og nå skal han «faen meg» aldri mer snakke med meg. 
Jeg mistenker at det kanskje er begynnende demens, men hvor starter jeg får å få hjelp?? Han har og hjerteproblem og jeg er redd for at han ikke tar medisiner slik han skal.

Anonymkode: db99d...182

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det galt å bruke samme kopp flere uker i strekk? gjør det selv 😅

Du kan kontakte din fars fastlege, dog er det ikke sikkert så mye å få gjort ettersom din far sikkert har samtykkekompetanse. Ellers kan du kontakte kommunens tildelingskontor og høre om de kan hjelpe deg på noe vis. (Har ulike navn ulike plasser, noen steder heter det feks koordinerende enhet). Kommunen har ofte ansatt egne demenskoordinatorer eller ressurspersoner, som har god kjennskap og jobber med tillitsskapende tiltak for å komme i posisjon for å hjelpe vedkommende.

Ikke alle som vil ha hjelp og ikke alle det er mulig å hjelpe.

Angående medisiner så kan dere gå til anskaffelse av feks multidose ved apoteket, så blir dette utlevert. I kontakt med tildelingskontoret kan du også ta opp dette problemet, mulig at han trenger tilsyn av feks hjemmetjenetsen for å passe på at han mestrer å ta medisinene sine selv (eller kartlegge om han ikke klarer det).

Anonymkode: 3767c...375

Skrevet

Takk for godt svar🥰 Skulle kanskje forklart at den koppen ikke blir vasket og er full av matrester både her og der😬samme kopp skal han alltids få bruke så lenge den blir vasket😄

Ser utfordringen med at han er samtykkekompetent og at han mest trolig ikke vil ta i mot hjelp eller noen form for utredning. Føler nesten at det er som et togkrasj i sakte film🙈

Skrevet

Du kan melde bekymring om han til hans fastlege. Så er det opp til fastlegen hva som skjer videre. Som regel så vil fastlegen ta kontakt med den det er meldt bekymring om, enten på telefon eller på en legetime.

Anonymkode: 295f4...4ea

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for godt svar🥰 Skulle kanskje forklart at den koppen ikke blir vasket og er full av matrester både her og der😬samme kopp skal han alltids få bruke så lenge den blir vasket😄

Ser utfordringen med at han er samtykkekompetent og at han mest trolig ikke vil ta i mot hjelp eller noen form for utredning. Føler nesten at det er som et togkrasj i sakte film🙈

Jobber i kommunen, og gamle folk (som gjerne har demens) som ikke vil ta imot hjelp er en gjentakende utfordring. Det er ikke enkelt, og vi ser mange pårørende som blir utbrent. Ta vare på deg selv (og din far). Er også vanskelig når vi veldig gjerne vil hjelpe, men det er begrenset hvor mye man kan presse seg på... Finnes heldigvis mange kompetente folk som ved å legge inn mange ressurser ofte klarer å komme gjennom, til vår og pårørendes store lettelse.

(koppen min blir heller ikke vasket, men her er det bare en god del ADHD og manglende oppvaskmaskin innblandet😅 skal vaske den nå da!!)

Anonymkode: 3767c...375

• Liker 2
Skrevet

Du kan ta kontakt med kommunens demensteam og få råd. Du bør også gi en beskjed til fastlegen om hvordan ting er og at du er redd for at han ikke greier å holde orden på medisinene sine. Det høres ut som om han burde hatt hjemmesykepleie (de kan hjelpe med medisiner) og hjemmehjelp.

Anonymkode: 9a44c...9b4

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over, fastlege og kommunens demensteam. Der kan både din far og du få hjelp. Om kommunen tilbyr kurs og samtalegrupper for deg vil jeg anbefale å benytte det av det. Bruk kommunen, ikke bruk opp deg selv!

Anonymkode: 27350...444

• Liker 1
Skrevet

Om mat mugner i kjøleskapet så er det typisk for demente ja. De  skal ikke kaste noe.Hadde kontaktet lege og hørt om veien videre.

Anonymkode: cac0e...374

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 7.54):

Om mat mugner i kjøleskapet så er det typisk for demente ja. De  skal ikke kaste noe.Hadde kontaktet lege og hørt om veien videre.

Anonymkode: cac0e...374

Ja, kjenner det igjen. Min mor bor i omsorgsbolig og jeg har sluttet å ta med ting til henne som hun ble glad for før. Det står urørt i kjøleskapet og må til slutt kastes. Samme med kaffe/te. Tar en slurk av koppen og må kaste ut resten. 

Anonymkode: 4e382...05e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...