Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ny jobb med oppstart mandag 2. januar, men har nettopp fått tilbud om en annen jobb jeg heller vil ha. Har 14 dagers oppsigelsestid i den jeg egentlig skulle begynt i 2. januar. 
Må jeg jobbe der de 14 dagene? Eller gjelder oppsigelsestid fra nå (14/12)?

Anonymkode: 26ca0...4a4

Skrevet

Jeg ville kontaktet arbeidsgiver (den du ikke vil jobbe hos allikevel) umiddelbart - de har neppe noen interesse av å ha deg gående i to uker, så det burde la seg gjøre å finne en løsning.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Godt spørsmål. Tror i utgangspunkt at oppsigelse ikke gjelder før du har startet, altså i teorien må du regne med å i verste fall jobbe til den 14.januar, men sier som Daria, ta kontakt og umiddelbart og gi beskjed om at du ikke tar jobben likevel og trekker deg. Som brukeren over sier så er det svært lite interessert i at du skal begynne for så å slutte 14 dager senere...

Gjest takinova
Skrevet

14 dager oppsigelse i prøvetiden. Du kan si opp i dag og være "ferdig" på ny jobb 28.12.22.

Skrevet
takinova skrev (1 minutt siden):

14 dager oppsigelse i prøvetiden. Du kan si opp i dag og være "ferdig" på ny jobb 28.12.22.

Men begynner ikke prøvetiden og dermed 14 dagers oppsigelse når ny start starter opp? Altså 2. jan.? 

Hilsen trådstarter 

Skrevet

Jeg var i samme situasjon, bare at det var 2 måneder til oppstart. 

Jeg skjønte ikke helt regelverket på om oppsigelsen gjelder fra nå, eller fra oppstart. Er dermed usikker på om arbeidsgiver kan pålegge deg å starte i jobben og jobbe ut oppsigelsen. Men de færreste ønsker dette mtp opplæring. 

Jeg ringte uansett arbeidsgiver og forklarte situasjonen. Arbeidsgiver ønsket ikke å ha meg på opplæring i 2 (?) uker for så at jeg skulle slutte, så vi tok oppsigelsen med en gang. Jeg sendte også Mail etter samtalen for å bekrefte dette skriftlig. 

Anonymkode: d2893...a6a

• Liker 1
Skrevet

Snakk med arbeidsgiver!

Jeg tviler sterkt på at de er veldig interessert i å kaste bort masse penger på ånha deg ansatt i to uker. Da er det mye billigere for dem å bare stryke deg, og finne noen andre.

Anonymkode: 23608...2ba

Skrevet

I teorien har du jo bundet deg og må forholde deg til det du har signert. Men de fleste arbeidsgivere er ikke interessert i å ansette noen de vet vil slutte. Snakk med arbeidsgiver om oppsigelse.

https://compendia24.no/arbeidsavtale/arbeidsavtalen/heving-av-arbeidsavtalen-for-tiltredelse/

https://www.norsklektorlag.no/oss/jeg-takket-ja-til-et-jobbtilbud-og-signerte-kontrakt-sa-fikk-jeg-et-annet-jobbtilbud-kan-jeg-ombestemme-meg/

Anonymkode: 9085a...14a

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som arbeidsgiver. Var lite interessert i å ha inn vedkommende, det ville vært svært lite verdiskapende for oss all den tid det kreves mye opplæring. Vi kom til enighet om å annullere avtalen og gikk videre til neste kandidat på lista. Jo før du gir beskjed til arbeidsgiver, jo bedre. 

Anonymkode: 1d89f...649

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært i samme situasjon som arbeidsgiver. Var lite interessert i å ha inn vedkommende, det ville vært svært lite verdiskapende for oss all den tid det kreves mye opplæring. Vi kom til enighet om å annullere avtalen og gikk videre til neste kandidat på lista. Jo før du gir beskjed til arbeidsgiver, jo bedre. 

Takk for innspill! Cluet her er at jobben starter 2. januar men at jeg i helt siste liten fikk en jobb jeg heller vil ha- så det føles bare så dritt og si ifra så tett opp mot (egentlig) jobbstart…

Hilsen ts

Skrevet

Ta kontakt og forklar situasjonen på en ryddig måte, så kan du fortsatt komme ut av situasjonen med en helt ok relasjon til arbeidsgiver. 

Jeg var i en prosess der kandidaten sa opp før tiltredelse, men det ble gjort på en ryddig måte. Da vi var i prosess på en liknende stilling noen år senere valgte vedkommende å søke igjen og er i dag ansatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta kontakt og forklar situasjonen på en ryddig måte, så kan du fortsatt komme ut av situasjonen med en helt ok relasjon til arbeidsgiver. 

Jeg var i en prosess der kandidaten sa opp før tiltredelse, men det ble gjort på en ryddig måte. Da vi var i prosess på en liknende stilling noen år senere valgte vedkommende å søke igjen og er i dag ansatt. 

Supert innspill, tusen takk!

ts.

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men begynner ikke prøvetiden og dermed 14 dagers oppsigelse når ny start starter opp? Altså 2. jan.? 

Hilsen trådstarter 

Nei, du kan si opp når som helst etter inngått avtale, men med 14 dager varsel(pga prøvetid). Så i dag -> 29.des.

Du kan lese litt mer her: 

https://nye.econa.no/medlemshistorier/annullerte-arbeidskontrakt-fire-dager-for-oppstart/

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for innspill! Cluet her er at jobben starter 2. januar men at jeg i helt siste liten fikk en jobb jeg heller vil ha- så det føles bare så dritt og si ifra så tett opp mot (egentlig) jobbstart…

Hilsen ts

Cluet er at du egentlig ikke har noe valg. Du må snakke med arbeidsgiver, og si at du ikke vil ha stillingen. 
Du har ikke noe annet valg. Enten snakke med arbeidsgiver i første jobben, eller i andre jobben. Med mindre du kan ha begge jobbene. 

Anonymkode: 23608...2ba

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hilsen ts

Jeg er ganske samvittighetsperson selv, så jeg vet akkurat hvordan det er. Men etter noe fartstid i arbeidslivet så har jeg skjønt at man må se litt kynisk på det. Dette her er nok mye vanligere enn du tror. Folk får en jobb i siste liten de heller vil ha, man må heller tenke på hva som er best for seg selv, begynner du i den andre jobben som er andrevalget så vil du aldri helt ha den største motivasjonen. Husk at arbeidslivet er langt, og kynisk tenkt så er du plutselig ikke verdifull den dagen du ikke fungerer i jobb. Derfor skal man prøve å huske sin egen verdi som arbeidstaker og aldri la arbeidsplassen ta for mye plass.

Kanskje dette kan fungerer litt også for å lette tankegangen din. Jeg fikk drømmevikariatet en gang fordi en kandidat trakk seg rett før oppstart. Denne muligheten hadde jeg ikke fått om ikke. Jeg var rett fra utdanning, og var ikke en gang innkalt til intervju til denne jobben i den opprinnelige runden. Men de trengte folk kjemperaskt og jeg var tilfeldigvis akkurat ferdig med sommerjobben jeg hadde hatt da og var på jobbleit, så det var perfekt. Det hastet noe innmari fordi hun jeg var for vikar for skulle ut i mammapermisjon straks. Jeg kastet meg rundt og begynte vel under en uke etterpå, og fikk to fulle dager med opplæring. Alle var veldig glade for denne løsningen, og de var så glad for at de fikk inn meg i stedet for den andre.

Ta den telefonen i dag, jo raskere, jo bedre!

Endret av missmcbeal
  • Hjerte 1
Skrevet
missmcbeal skrev (57 minutter siden):

Jeg er ganske samvittighetsperson selv, så jeg vet akkurat hvordan det er. Men etter noe fartstid i arbeidslivet så har jeg skjønt at man må se litt kynisk på det. Dette her er nok mye vanligere enn du tror. Folk får en jobb i siste liten de heller vil ha, man må heller tenke på hva som er best for seg selv, begynner du i den andre jobben som er andrevalget så vil du aldri helt ha den største motivasjonen. Husk at arbeidslivet er langt, og kynisk tenkt så er du plutselig ikke verdifull den dagen du ikke fungerer i jobb. Derfor skal man prøve å huske sin egen verdi som arbeidstaker og la arbeidsplassen ta for mye plass.

Kanskje dette kan fungerer litt også for å lette tankegangen din. Jeg fikk drømmevikariatet en gang fordi en kandidat trakk seg rett før oppstart. Denne muligheten hadde jeg ikke fått om ikke. Jeg var rett fra utdanning, og var ikke en gang innkalt til intervju til denne jobben i den opprinnelige runden. Men de trengte folk kjemperaskt og jeg var tilfeldigvis akkurat ferdig med sommerjobben jeg hadde hatt da og var på jobbleit, så det var perfekt. Det hastet noe innmari fordi hun jeg var for vikar for skulle ut i mammapermisjon straks. Jeg kastet meg rundt og begynte vel under en uke etterpå, og fikk to fulle dager med opplæring. Alle var veldig glade for denne løsningen, og de var så glad for at de fikk inn meg i stedet for den andre.

Ta den telefonen i dag, jo raskere, jo bedre!

Så nydelig svar, blir helt rørt at du tok deg tid til å skrive så utfyllende til meg!

T.s

• Hjerte 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvilke jobber det dreier seg om? 🙈

Anonymkode: 7ee0e...0ba

Skrevet
On 12/14/2022 at 9:48 PM, AnonymBruker said:

Hilsen ts

Det er dritt men skjer hele tiden. :) Det skjer også ofte at folk rekker å begynne og slutter innen en uke eller to. 🙈 Min forrige leder var borte i ny jobb i tre uker før hun kom tilbake igjen...

Det er kjempefrustrerende for ny arbeidsgiver, men sånn er gamet og det vet de godt. Ingen krise. :)

Anonymkode: 9a1d0...add

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dritt men skjer hele tiden. :) Det skjer også ofte at folk rekker å begynne og slutter innen en uke eller to. 🙈 Min forrige leder var borte i ny jobb i tre uker før hun kom tilbake igjen...

Det er kjempefrustrerende for ny arbeidsgiver, men sånn er gamet og det vet de godt. Ingen krise. :)

Anonymkode: 9a1d0...add

Har opplevd at folk har sluttet "for tidlig" også. Straks man møter på arbeidsoppgaver som man ikke mestrer der og da, feks. Flytsonen kommer ikke alltid av seg selv på dag 1. 

Er det fordi man har fått et bedre tilbud en annen plass, så stiller det seg selvsagt annerledes.

Skrevet

Se på arbeidsavtalen din. Du har trolig to ukers oppsigelsestid i prøvetid det første halvåret. Skynd deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...