Gå til innhold

Bruke EK til å betale ned billån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er førstegangskjøpere av et hus til 4mill. Vi har akkurat nok ek til 15% av kjøpesum + omkostninger, tilsammen 700’. Vi har også et billån på 100’. Hvis banken tillater det, kunne det vært en ide å bruke 100’ av egenkapitalen til å innfri billånet og bruke kausjonist på de resterende 100’ på boliglånet? Siden renta på billånet er ganske mye høyere. Og bruke det månedlige beløpet som skulle gått til billån til å betale ekstra på boliglån mtp boliglånets lengre løpetid og for å bli kvitt kausjonisten fortere.

Anonymkode: a017b...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, banken vil ikke like dette. De har ikke sikkerhet for lånet i bilen.

Anonymkode: 7b3a5...211

Skrevet

Jeg jobber i bank. Ikke hvis alternativet er å ikke bruke kausjonist nei. I et ustabilt og fallende marked er det ikke sikkert kausjonisten kan frigjøres på veldig mange år og å blande inn noen annens økonomi og sikkerhet for 100 000 kr hadde vært ekstremt dårlig økonomisk rådgivning å tillate.

Dere får heller fokusere på å betale ned billånet raskere.

Anonymkode: 908f6...568

Skrevet

Nei, ville ikke gjort det med kausjonist når du har råd uten. Betal selv for huslånet. Så ville jeg prioritert å betale billånet ned kjapt.

Ville også vurdert om det er lurt å kjøpe et så dyrt hus, eller om dere kan ha noe rimeligere. Vi kjøpte for langt under evne og er veldig glad for det nå.

Anonymkode: 70f99...d22

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, banken vil ikke like dette. De har ikke sikkerhet for lånet i bilen.

Anonymkode: 7b3a5...211

Sikkerhet for lånet i bilen er ikke relevant når det er snakk om å belåne boligen ytterligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, ville ikke gjort det med kausjonist når du har råd uten. Betal selv for huslånet. Så ville jeg prioritert å betale billånet ned kjapt.

Ville også vurdert om det er lurt å kjøpe et så dyrt hus, eller om dere kan ha noe rimeligere. Vi kjøpte for langt under evne og er veldig glad for det nå.

Anonymkode: 70f99...d22

Vi vil ha boliglån på ca 3,4 og har en samlet inntekt på 1,3, så vi syns det er innafor som førstegangskjøpere. Huset er i tillegg nybygg med høy energimerking, så det vil være minimalt med vedlikeholdskostnader de neste årene, som gir oss en slags trygghet.

men tusen takk for alle svar! Da kjører vi på med opprinnelig plan😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men tusen takk for alle svar! Da kjører vi på med opprinnelig plan

Er det ikke bedre å spørre banken?

Anonymkode: 51446...6a0

Skrevet

Typisk nordmenn låner seg opp til ørene for å kjøpe dyrere enn de har råd til egentlig. Inntekt i seg selv er ingen garanti for at du beholder jobben eller ikke blir syk. Mange tror de er rike pga høy inntekt men det er stor forskjell på stor ek og lite lån kontra stort risikolån også hviler alt på inntekten i mange mange år fremover. Får håpe markedet og helsa kommer dere til gode da. Drøyt dyr første bolig med bare minimum av 15 prosent ek, uansvarlig i disse tider. Egentlig er dere ikke rike nok i det hele tatt for dette, blir fort dyrt om renta går opp men bankene elsker jo å melke gode inntekter fra disse store lånene.

Anonymkode: 2d249...e81

Skrevet

Typisk nordmenn låner seg opp til ørene for å kjøpe dyrere enn de har råd til egentlig. Inntekt i seg selv er ingen garanti for at du beholder jobben eller ikke blir syk. Mange tror de er rike pga høy inntekt men det er stor forskjell på stor ek og lite lån kontra stort risikolån også hviler alt på inntekten i mange mange år fremover. Får håpe markedet og helsa kommer dere til gode da. Drøyt dyr første bolig med bare minimum av 15 prosent ek, uansvarlig i disse tider. Egentlig er dere ikke rike nok i det hele tatt for dette, blir fort dyrt om renta går opp men bankene elsker jo å melke gode inntekter fra disse store lånene.

Misunnelig? Bitter? Bare litt rar? 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, c_buk said:

Misunnelig? Bitter? Bare litt rar? 

Nei for jeg eier mitt. Hvis du er veldig glad i banker er det jo bare å låne opp og betale renter på millionene for all fremtid da👌

Skrevet

Nei for jeg eier mitt. Hvis du er veldig glad i banker er det jo bare å låne opp og betale renter på millionene for all fremtid da👌

Bare litt rar :) takk for svaret 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det ikke bedre å spørre banken?

Jo, selvfølgelig. Men syns de som svarte her hadde et godt poeng med å ikke involvere kausjonist om det ikke er nødvendig.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Syns du virkelig at boliglån på 1,7 hver er å låne seg opp til ørene? Et sted må førstegangskjøpere starte og det er ikke så lett å kjøpe bolig uten lån i dag. Vi kunne sikkert kjøpt en mindre leilighet, men det ville ikke vært langsiktig nok for oss. Da prioriterer vi heller å legge inn litt ekstra penger for å kjøpe en bolig vi kan bo i i mange år.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men syns de som svarte her hadde et godt poeng med å ikke involvere kausjonist om det ikke er nødvendig.

Fordi? Jeg synes det høres mye lurere ut å kvitte seg med lån med høy rente, om lånebetingelsene for boliglånet uansett blir like. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi? Jeg synes det høres mye lurere ut å kvitte seg med lån med høy rente, om lånebetingelsene for boliglånet uansett blir like. 

Lykke til med å finne en bank som godtar at kundene blander inn kausjonister for skarve 100 000 kr for å betale ned på et billån. Du virker ikke helt å forstå ansvaret til en kausjonist, hva det innebærer å ha kausjonist på lånet sitt og hvilken risiko det innebærer på et ustabilt marked.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lykke til med å finne en bank som godtar at kundene blander inn kausjonister for skarve 100 000 kr for å betale ned på et billån. Du virker ikke helt å forstå ansvaret til en kausjonist, hva det innebærer å ha kausjonist på lånet sitt og hvilken risiko det innebærer på et ustabilt marked.

Uhm, det er da helt vanlig at en kausjonist dekker for 100K…

Skrevet

Faren min var kausjonist på 90-tallet en gang. For et helvete.... han betalte aldri i tide og til slutt truet banken med å ta pant i vårt hus. Still aldri opp som kausjonist!

Anonymkode: 56aee...c45

Skrevet
Reign skrev (43 minutter siden):

Uhm, det er da helt vanlig at en kausjonist dekker for 100K…

Nei, ikke når det er snakk om å dekke over for en bil på et fallende boligmarked og ikke for å bidra med faktisk sikkerhet for kjøpet. Hilsen finansrådgiver som jobber med boliglån

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Faren min var kausjonist på 90-tallet en gang. For et helvete.... han betalte aldri i tide og til slutt truet banken med å ta pant i vårt hus. Still aldri opp som kausjonist!

Anonymkode: 56aee...c45

?? Han betalte ikke? Mener du faren din skulle betale???

Anonymkode: 49f65...0d9

Skrevet

Jeg tror ikke banken vil like at dere har en kausjonist på 100k fordi dere prioriterer å betale ned billån.

Anonymkode: d00ea...b82

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke når det er snakk om å dekke over for en bil på et fallende boligmarked og ikke for å bidra med faktisk sikkerhet for kjøpet. Hilsen finansrådgiver som jobber med boliglån

Tror ikke du skal snakke for alle finansrådgivere gitt…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...