Gå til innhold

Skilte foreldre og uenige om sykt-barn-dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er skilt og har to barn. Barna har fast bosted hos meg (mor), men er hos far annenhver langhelg. Forrige uke var datteren vår syk på torsdagen da hun skulle til far. Jeg prøvde å kontakte ham og avtale hvordan vi skulle løse fredagen. Jeg har alle sykt-barn-dagene siden jeg er enslig forsørger, men tilbydde far å være hjemme med henne. Det ville han ikke. Fars familie kunne heller ikke hjelpe. Jeg sa at da kunne jeg hente dattera vår på morgenen og ha henne hjemme hos meg, og så levere hos han fredag ettermiddag igjen. Det ville han heller ikke. Hans løsning var å ta et sykt barn med på jobb. Det syns ikke jeg er greit. Hva gjør man i en slik situasjon? 

Anonymkode: e6b29...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar selvfølgelig ikke med seg et sykt barn på jobb. Du får bare si at dersom han ikke kan være hjemme med barnet, så blir barnet hos deg den dagen. Så får enten han hente eller du bringe neste dag, om barnet er friskt. Hadde tilbudt at han eventuelt kan ha barnet en ekstra dag i andre enden eller ved en annen anledning, for å ta igjen samværet. Men barnet må selvfølgelig få lov å være hjemme når det er sykt. 

Anonymkode: 15b19...1b1

• Liker 2
Skrevet

Hæ? Der må jo du hente barnet og være hjemme med hen og så levere tilbake igjen. Eller så må nå du overføre noen sykt barn-dager til ham da, sånn at han kan være hjemme med barnet i slike tilfeller senere? 

Anonymkode: 38cf1...f5f

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for støtten ❤️ Jeg syns så klart at det er helt hårreisende at far ikke forstår at syke barn skal være hjemme. Men hans argument er at «han bestemmer i sin tid». Jeg har til nå aldri avlyst samvær når barna er syke, men vurderer å gjøre det fra nå av. Å flytte samvær har jeg prøvd å foreslå før. Det er helt utelukket mener han, for han har planer alle andre dager…Og jeg ville så klart overført omsorgsdager til han, men han ville jo ikke være hjemme fra jobb…

Skrevet

Hva slags jobb har han da? Og hvor oppholdt datteren seg da? Hadde hun en sofa hun kunne ligge og hvile i eller ble hun plassert på en stol ved et bord? Alt dette har jo noe å si om det var greit at hun var med på jobb eller ikke!

Anonymkode: b4d39...4f0

Skrevet

Kommer jo sn på hvordan syk og hvilken jobb han har

Anonymkode: b6867...053

Skrevet

Åpent kontorlandskap, ingen mulighet for å hvile på sofa nei. 

Det jeg lurer på er: Kan jeg kreve at barna våre skal få være hjemme ved sykdom? Jeg har jo en lovfestet rettighet til å bruke omsorgsdager når det er nødvendig. Og nå var det nødvendig. Han kunne gjerne fått en dag av meg, men avslo det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...