AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Del Skrevet 14. desember 2022 Jeg tror jeg begynner å få UVI. Det kom plustelig i dag: det stikker litt når jeg tisser, mot slutten av vannlatingen og litt etter jeg er ferdig. Gjør også litt vondt nederst i magen. Føles som en liten "stråle" med mild smerte fra urinåpningen og litt oppover. Har ikke hatt UVI på sikkert 15 år, så husker ikke hvordan det føles. Jeg tenkte at jeg skal vente litt og se hvordan det utvikler seg - men på nettet står det litt selvmotsigende saker: det står både at "det ofte kan gå over av seg selv i løpet av noen dager/en ukes tid" men så står det også at det er viktig å ta antibiotika så det ikke utvikler seg til nyrebekkenbetennelse og eventuell blodforgiftning. Når burde man kontakte lege? Jeg fikk dette nettopp og det er ikke så vondt enda. Har noen her hatt UVI som har gått over av seg selv? Anonymkode: 79c6a...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Del Skrevet 14. desember 2022 Iflg legevakthåndboka er uvi vanligvis selvhelbredende, og symptomene går over innen en uke. Anonymkode: d618e...c60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Del Skrevet 14. desember 2022 Har hatt en del runder med UVI (spesielt som barn) og bare trengt antibiotika én gang. Er ikke sikkert jeg egentlig hadde trengt antibiotika den gangen, men jeg hadde falt og slått den ene nyren samtidig, så jeg fikk for sikkerhetsskyld. Vet at fastlegen min ikke gir antibiotika før man har feber, men det er helt sikkert like stor forskjell blant legene på dette som med alt annet. Anonymkode: 4b981...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SSU Skrevet 14. desember 2022 #4 Del Skrevet 14. desember 2022 Det KAN gå over av seg selv. Drikk mye vann og appelsinjuice, og topp med tranebærkapsler. Pass på at du holder deg varm på rompa, ikke sitt ute på kalde stoler/benker e.l. Høres ikke ut som du er så veldig hardt angrepet enda, så dette kan gå. Dersom du får feber, vondt i ryggen eller symptomene ikke går over i løpet av noen dager så ringer du lege/legevakt. Ønsker deg masse lykke til! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Del Skrevet 14. desember 2022 Drikk så mye vann du bare klarer, gjerne 2-3 liter pr dag. Viktig å få skylt gjennom systemet, da går det raskere over, selv om det er ubehagelig å tisse. Hold deg varm, bruk ull/ varmeflaske. oppsøk lege dersom du blir værre, får feber etc. Anonymkode: 232a1...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Del Skrevet 14. desember 2022 Hvis du har uvi og de finner bakterier i urinen så får du antibiotika, når uvi først har satt seg så går det ikke så lett over og det kan bli ille. Jeg fikk uvi som 17åring, venta på at det skulle gå over, det endte med kronisk skade på urinveiene og ca 100 urinveisinfeksjoner til fra jeg var 17 til jeg var 29. Det har først begynt å roe seg ordentlig de siste 4-5 årene, men jeg sliter enda, kjenner noe hele tiden. Så mitt råd er alltid, drikk vann, drikk grapefrukt juice for å gjøre blæra sur så ikke e-coli bakterier fester seg og blir betente, men gå til lege få det sjekket og la de bestemme. Anonymkode: 8d160...ee6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Del Skrevet 14. desember 2022 Joda, dette kan fint gå over av seg selv, men hvis det ikke bedrer seg raskt bør du oppsøke lege for å få antibiotika. Dette kan raskt utarte seg til nyrebekkenbetennelse og i verste fall gi varig sekvele på nyrene. Ikke drøy for lenge 😉 Anonymkode: 3eb31...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Del Skrevet 14. desember 2022 Stort sett kan det gå over, og det er er helt ok å prøve å kurere det selv med mye drikke først. Men blir du verre, eller ikke bedre, så gå til legen. Og blir du ordentlig dårlig, med mye smerter, blodig urin og/eller feber, evt. smerter i ryggen (nyrene), skal du kontakte lege med én gang. Noen av oss er plaget med UVIer som ikke går over. Jeg vet, klok av skade, at jeg må ha antibiotika. Jeg har det liggende på e-resept. Men jeg har hatt utallige UVIer i perioder, fra jeg var barn, og har aldri opplevd at det går helt over av seg selv, og har hatt mange nyrebekkenbetennelser. Venninnen min får UVI i ny og ne, og trenger sjelden antibiotika, hun drikker masse vann med sitron i det hun kjenner litt, og så går det over. Anonymkode: fb957...b58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Del Skrevet 14. desember 2022 De gangene jeg har hatt UVI så har det aldri gått over av seg selv. Jeg har alltid måtte få antibiotika. Nå sist så sa legen min at har det vart i noen dager, opp mot en uke, så går det ikke over av seg selv. Anonymkode: 455bf...0c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Del Skrevet 14. desember 2022 For meg har det ofte gått over av seg selv, men ikke vent for lenge hvis du ikke blir bedre! Jeg hadde en forholdsvis mild UVI en ukes tid som plutselig ble en nyrebekkenbetennelse. Anonymkode: c877c...354 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå