AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Flere lærere fremfor skolemat. De fleste kan lage matpakke hjemme. Anonymkode: 2c439...b34 26 1 2
Gjest PanteneProVVV Skrevet 14. desember 2022 #2 Skrevet 14. desember 2022 Jeg vil slå et slag for norsk matpakkekultur som er helt suveren sett i sammenheng med hva barn i andre land faktisk får servert på skolen. Ingenting er bedre enn grovt brød med pålegg (og her til lands har vi så mye forskjellig godt pålegg) sleng på en liten garnityr som paprika, agurk eller tomat, og en knaskbar gulrot til slutt. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 Jeg er enig. Jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager man skal ha varmmat eller få servert mat på kantinen. Jeg led aldri noen nød i verken bhg eller på skolen, eller på jobben, med å ha med matpakke. Da jeg var liten (gamledager altså) hadde vi ikke tilgang til kjøleskap heller - nå ligger matpakken til ungene i kjøleskap i bhg. Både jeg og mannen har med matpakke på jobb, med helt vanlige skiver. Jeg synes det er en tåpelig ting å bruke penger på, når det er så mye annet som er MYE viktigere å ta tak i. Som antall elever pr lærer, skolemateriell, etc etc. Anonymkode: 817cb...547 17 1
c_buk Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Skolemat hadde stresset meg veldig. Inntrykket mitt er at det fort hadde blitt en relativt usunn kantineaktig løsning, med mat som ikke hadde vært så spennende eller smakt særlig godt. Da er det bedre med hjemmebakt grovbrød med sunt pålegg, eller annen lunsjmat man kan lage hjemme. Jeg ser klart argumentet om at det for noen barn ville betydd minst ett fullverdig måltid i løpet av dagen, og ville gjort skoledagen bedre for dem. Men for dem som har dette under kontroll tror jeg skolemat ville medført dårligere matkvalitet og mindre matglede. 6
Bålkaffe Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Jeg tenker at forskninga har sagt sitt om dette: https://forskersonen.no/mat-meninger-populaervitenskap/hva-mener-elevene-selv-om-gratis-skolemat/1892152 https://www.nrk.no/norge/forsker-om-gratis-skolemat_-utjevner-sosiale-forskjeller-1.14639706 https://www.utdanningsnytt.no/skolemat-sverige/skolemat-ga-livslange-fordelar/289010 9 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Jeg har ganske enkelt ingen tro på at budsjettet man i så fall får vil strekke til for å lage sunn mat. Jeg har sett for mye pasta med ketchup på sfo. Om det skulle holde til å begynne med vil det ikke holde tritt med prisutviklingen eller også raskt bli skåret ned. Jeg lager heller grovbrødskiver med sunt pålegg. Anonymkode: bf453...c1c 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Jeg mener at i Norge burde vi kommet lenger enn det her. Det er så mange barn som daglig blir sendt på skolen uten mat i matboksen, det er voksne som går sulten på jobb for at barnet skal få de siste brødskivene. Det er store forskjeller i hva barna har med seg både av innhold og mengde… I tillegg er vi på topp når det gjelder både tarmkreft og allergier. Man kan jo tenke seg hvorfor… Dagens barn blir foret på brødmat og melk 🙄 Anonymkode: 7394e...6f1 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Bålkaffe skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at forskninga har sagt sitt om dette: https://forskersonen.no/mat-meninger-populaervitenskap/hva-mener-elevene-selv-om-gratis-skolemat/1892152 https://www.nrk.no/norge/forsker-om-gratis-skolemat_-utjevner-sosiale-forskjeller-1.14639706 https://www.utdanningsnytt.no/skolemat-sverige/skolemat-ga-livslange-fordelar/289010 Ja, men det den forskningen IKKE sier, er hva som har størst innvirkning av solemat vs større pedagogtetthet... Der skolemat viktigere enn flere lærere..? Det vi vet, er at det ikke er penger til å få i både pose og sekk. Og når man da altså sliter med at det er alt for mange unger pr lærer, så synes jeg det er viktigere enn skolemat. Selv om skolemat er fordelaktig, så vil jeg tro lærerantall er langt viktigere. Anonymkode: 817cb...547 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg mener at i Norge burde vi kommet lenger enn det her. Det er så mange barn som daglig blir sendt på skolen uten mat i matboksen, det er voksne som går sulten på jobb for at barnet skal få de siste brødskivene. Det er store forskjeller i hva barna har med seg både av innhold og mengde… I tillegg er vi på topp når det gjelder både tarmkreft og allergier. Man kan jo tenke seg hvorfor… Dagens barn blir foret på brødmat og melk 🙄 Anonymkode: 7394e...6f1 Helt enig. Anonymkode: fd9f9...052 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ganske enkelt ingen tro på at budsjettet man i så fall får vil strekke til for å lage sunn mat. Jeg har sett for mye pasta med ketchup på sfo. Om det skulle holde til å begynne med vil det ikke holde tritt med prisutviklingen eller også raskt bli skåret ned. Jeg lager heller grovbrødskiver med sunt pålegg. Anonymkode: bf453...c1c Ungene mine går i kommunal bhg. Her får de ett måltid om dagen, altså lunsj. En dag i uken får de varmmat. Fire dager i uken er det da brødmat med helt vanlig pålegg. Den dagen de har varmmat, er det som regel halvfabrikata.. som makaroni (ikke fullkorn..) med toro-tomat-suppe på.. Og det er det barnehagen har budsjett til. Samtidig som de også har så bemanningskrise at de har måttet holde avdelinger stengt flere ganger i høst pga de har for få ansatte til å tilfredsstille kravene til voksne i forhold til barn. Jeg for min del tror ungene hadde hatt større nytte av at de faktisk hadde gode og mange nok voksenpersoner, enn å få enda mer makaroni og torosuppe. Anonymkode: 817cb...547 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 Når Sverige får det til så er det jo pussig at Norge ikke gjør det. Anonymkode: 34445...00c 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ganske enkelt ingen tro på at budsjettet man i så fall får vil strekke til for å lage sunn mat. Jeg har sett for mye pasta med ketchup på sfo. Om det skulle holde til å begynne med vil det ikke holde tritt med prisutviklingen eller også raskt bli skåret ned. Jeg lager heller grovbrødskiver med sunt pålegg. Anonymkode: bf453...c1c Enig i denne. Det vil mest sannsynlig bli servert drittmat, da vil jeg heller sende med ordentlig mat selv. De kan heller gi gratis skolemelk og oppskåret frukt/grønt i så fall. Anonymkode: fee46...f29 6 2
Gjest PanteneProVVV Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Norsk matpakkekultur bør vernes. https://www.bbc.com/worklife/article/20190103-the-norwegian-art-of-the-packed-lunch https://www.nrk.no/urix/jeg-vil-sla-et-slag-for-den-norske-matpakka-1.15477898
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 Jeg slår også ett slag for matpakken. Jeg liker å ha styring på hva barna mine spiser. Da eldste gikk på sfo var det mye usunt synes jeg, iallfall nok til at mitt barn økte i vekt. ( Legger lett på seg). Å få servert mat er ett luksusproblem i vesten. Blir barna sultne nok, spiser de brød og matpakken sin. Husker da jeg var liten, og vi gikk lange turer på fjellet. Helt utrolig hvor godt svette skiver med ost smakte!! Men da hadde kroppen brukt mye energi, og var sulten. Anonymkode: 56b6b...c2e 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 Veldig enig. Norsk skole trenger flere lærere og ikke minst kvalifiserte lærere i alle fag (ikke bare norsk, matte og engelsk). Matpakke fungerer fint for de fleste, og skolene kan alltids ha en knekkebrødpakke og noen småting for de få elevene som har foreldre som ikke takler foreldrerollen godt nok til å sende med en matpakke. I de tilfellene er det viktig å skaffe hjelp, for de foreldrene har gjerne sammensatte problemer som en felles lunsj ikke vil løse. Anonymkode: b93d9...81d 9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når Sverige får det til så er det jo pussig at Norge ikke gjør det. Anonymkode: 34445...00c Nei. Sverige prioriterer annerledes. Enkelt og greit. De bruker penger på mat - vi bruker den gjerne på noe annet som er minst like viktig. I Sverige har de også kultur for varmmat til lunsj - det har vi ikke i Norge. Så det er ikke spsielt rart at de prioriterer det høyere enn hva vi gjør i Norge, på samme måte som at noen land prioriterer å bruke skoletid på bønn, mens vi i Norge ikke gjør det.. Anonymkode: 817cb...547 2
Bålkaffe Skrevet 14. desember 2022 #17 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, men det den forskningen IKKE sier, er hva som har størst innvirkning av solemat vs større pedagogtetthet... Der skolemat viktigere enn flere lærere..? Det vi vet, er at det ikke er penger til å få i både pose og sekk. Og når man da altså sliter med at det er alt for mange unger pr lærer, så synes jeg det er viktigere enn skolemat. Selv om skolemat er fordelaktig, så vil jeg tro lærerantall er langt viktigere. Anonymkode: 817cb...547 Selvsagt blir lærermangel ett problem for utdanningen til barn og unge, ingen sier noe annet. Og nei, ingen påstår at skolemat er viktigere enn flere lærere. Spørsmålet i denne TS var "hva tenker du om debatten om skolemat" og det har jeg svart på, med henvisning til forskning, at det er ingen tvil om hvor mye positive ting det fører til. Å sette opp skolemat opp mot lærermangel fjerner ikke det positive ved skolemat. 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #18 Skrevet 14. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i denne. Det vil mest sannsynlig bli servert drittmat, da vil jeg heller sende med ordentlig mat selv. De kan heller gi gratis skolemelk og oppskåret frukt/grønt i så fall. Anonymkode: fee46...f29 Har bodd i Sverige i flere år og sett flere skolekantiner. Det er langt ifra skitmat. Elevene har flere retter å velge mellom. Både vegetar og ikke-vegetar. I tillegg finnes det salatbuffé, brød og gjerne suppe til maten. Jeg vil nok påstå at den svenske skolematen (med masse grønnsaker) er mye sunnere, friskere og mer variert enn gammelt tørt kneipbrød. Husker selv da jeg gikk på skole at det var mange som kastet matpakken. Og jeg gikk lei av å spise det samme hver dag. Skam deg, Norge! Anonymkode: e06b8...e38 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #19 Skrevet 14. desember 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener at i Norge burde vi kommet lenger enn det her. Det er så mange barn som daglig blir sendt på skolen uten mat i matboksen, det er voksne som går sulten på jobb for at barnet skal få de siste brødskivene. Det er store forskjeller i hva barna har med seg både av innhold og mengde… I tillegg er vi på topp når det gjelder både tarmkreft og allergier. Man kan jo tenke seg hvorfor… Dagens barn blir foret på brødmat og melk 🙄 Anonymkode: 7394e...6f1 Ja som er sunt hvis det er grovt brød og det vet jo alle Anonymkode: bc90b...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #20 Skrevet 14. desember 2022 Bålkaffe skrev (3 minutter siden): Selvsagt blir lærermangel ett problem for utdanningen til barn og unge, ingen sier noe annet. Og nei, ingen påstår at skolemat er viktigere enn flere lærere. Spørsmålet i denne TS var "hva tenker du om debatten om skolemat" og det har jeg svart på, med henvisning til forskning, at det er ingen tvil om hvor mye positive ting det fører til. Å sette opp skolemat opp mot lærermangel fjerner ikke det positive ved skolemat. Nei, men poenget med tråden, som det står i startinnlegget, er om det er fornuftig å bruke pengene på. Og da er det altså betimelig å si at det er andre ting som er MER viktig, som vi heller bør bruke pengene på. Har man uendelig av penger, og ikke trenger tenke på at det å bruke penger på mat går ut over andre ting som er viktigere, så for all del. Men her er det altså ikke det: her er det allerede skrikende behov for å bruke penger på ting som har større betydning enn mat, og da er det dumt å bruke pengene på mat i stedet. Anonymkode: 817cb...547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå