Gå til innhold

Edamer-ost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan smaker den egentlig? Brukes den kun til pålegg? Kan den brukes til pizza/gratinering også?

Er liksom så populær rundt jul, men jeg har aldri smakt 😅 liker godt både Norvegia og Jarlsberg. Er den i samme gate? 🤔

Anonymkode: 8a8e1...76a

Skrevet

Det er en mer smakfull gulost. Kan brukes på samme måte som både Jarlsberg og Norvegia. Den er like fast som Jarlsberg og har god smelteesmelteevne. 

Si meg, har du ikke smakt annen ost enn vanlig gulost før?

Anonymkode: 6deeb...d26

• Liker 3
Skrevet

Ja kan brukes til alt tror jeg. Den har en spesiell smak men ikke noe ekstremt for ost. Jeg liker litt strammere oster så kjøper den svarte som regel mens den rød er mildere. Koster litt men synes den er kjempegod.

Anonymkode: 029f4...921

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en mer smakfull gulost. Kan brukes på samme måte som både Jarlsberg og Norvegia. Den er like fast som Jarlsberg og har god smelteesmelteevne. 

Si meg, har du ikke smakt annen ost enn vanlig gulost før?

Takk! Må gjerne teste da 😊 (den er litt for stor om bare jeg liker i familien og den ikke kunne brukes opp på pizza eller lignende i tilfelle)

Joda, er glad i mye ost jeg - men mest muggoster og ferskost, har ikke smakt så mange ulike faste oster. Elsker god parmesan, men av «påleggoster» liksom. Liker som sagt Norvegia og Jarlsberg, og den der Vest-etterellerannet. Men etter et par smaksprøver på faste gule oster som virkelig ikke falt i smak, så er jeg blitt litt skeptisk 😂 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja kan brukes til alt tror jeg. Den har en spesiell smak men ikke noe ekstremt for ost. Jeg liker litt strammere oster så kjøper den svarte som regel mens den rød er mildere. Koster litt men synes den er kjempegod.

Anonymkode: 029f4...921

Takk! Må bli den røde i tilfelle hører jeg 😅

Skrevet

Den er god den. Passer godt med litt sennep. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! Må gjerne teste da 😊 (den er litt for stor om bare jeg liker i familien og den ikke kunne brukes opp på pizza eller lignende i tilfelle)

Joda, er glad i mye ost jeg - men mest muggoster og ferskost, har ikke smakt så mange ulike faste oster. Elsker god parmesan, men av «påleggoster» liksom. Liker som sagt Norvegia og Jarlsberg, og den der Vest-etterellerannet. Men etter et par smaksprøver på faste gule oster som virkelig ikke falt i smak, så er jeg blitt litt skeptisk 😂 

Takk! Må bli den røde i tilfelle hører jeg 😅

Den røde synes jeg er sterkere i smaken enn norvegia, men mildere enn Jarlsberg. Den er ikke så syrlig som Norvegiaen men heller ikke så søtlig som Jarlsberg. Har ikke kjøpt den inn enda i år så kan ikke forklare smaken nærmere akkurat nå, skulle gjerne hatt den foran meg.

Kjøpte du den? Hva synes du?

Skrevet

Kjøp Dovre brie med pepper ❤️😋

Anonymkode: 8954b...e74

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjøp Dovre brie med pepper ❤️😋

Anonymkode: 8954b...e74

Ja, det har jo mye med edamer å gjøre :roll: Spørsmålet her var jo ikke hvilke ost, men hvordan en spesifikk ost smaker og hva den kan brukes til.

TS, jeg syns egentlig edamer er veldig lik på Norvegia, men den er litt saltere. Jeg pleier å kjøpe en hvis de kommer på tilbud etter jul og lar den ligge et år i kjøleskapet, da smaker den litt mer. Den har god smelteevne, og jeg bruker gjerne en blanding av edamer, norvegia og jarlsberg på pizza etter jul.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker Edamer godt, og pleier også å kjøpe flere nå når de er på tilbud. En veldig god ting er at osten holder seg godt etter åpning.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...