Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har samla inntekt på ca 1.350 000 ikke studielån eller billån, får nå boliglån på 4,8. Har to barn, er det mye eller håndterbart tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håndterbart

Anonymkode: ae65d...e56

• Liker 2
Skrevet
Elmo55 skrev (Akkurat nå):

Vi har samla inntekt på ca 1.350 000 ikke studielån eller billån, får nå boliglån på 4,8. Har to barn, er det mye eller håndterbart tenker dere?

Kommer an på resten av utgiftene. Men for oss og vår økonomi er det definitivt håndterbart :) Ville også tenkt på om boligen er effektiv å varme opp osv. når jeg vurderte prisen.

Sett opp en omtrentlig og realistisk oversikt over forbruket. Sett så inn kostnaden for å betjene lånet. Øk så renten. Gjerne minst ca 5%. Går dere fortsatt i pluss. Hva så om dere blir uføre eller mister jobben? Går det fortsatt rundt? Om en av dere dør? Dekker livsforsikringen nok til at det fortsatt går rundt? Hvis svaret på dette er ja, så tenker jeg det er trygt å kjøre på.

• Liker 3
Skrevet

I skrivende stund tjener dere bra men å ta opp lån på 5 mill i disse usikre tider er en risiko. Spørs hvor mye dere har i sikkerhet i form av boligens verdi, fond, sparepenger? Lånet kan bli ganske dyrt skulle situasjonen endre seg men dere klarer det jo nå.

Anonymkode: 2ac0d...1f2

• Liker 2
Skrevet
Elmo55 skrev (4 minutter siden):

Håndterbart. Banken hadde ikke gitt dere lånet, om det var tivlsomt at dere kunne betjene det.

Anonymkode: d1644...970

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Elmo55 skrev (4 minutter siden):

Klart det mye. Men burde være håndterbart med gode prioriteringer i denne usikre tiden.

Anonymkode: e3f22...b27

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke hatt så mye lån... vi tjener det dobbelte og har ca halvparten av det i lån.

Dere ser på bolig til rundt 6MNOK?

Endret av Summeer
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håndterbart. Banken hadde ikke gitt dere lånet, om det var tivlsomt at dere kunne betjene det.

Anonymkode: d1644...970

Å lene seg på banken for slike avgjørelser er også en risiko. Er mye som kan skje med inntekten i løpet av alle årene det tar å betale tilbake et så stort lån. Man kan i verste fall miste jobben, eller bli ufør.

Anonymkode: e3f22...b27

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
Elmo55 skrev (11 minutter siden):

Lavt lån.

Skrevet

Årets boliglånsundersøkelse viser at låntakere som tok opp nytt boliglån, hadde en samlet gjeld (lån med pant i bolig og annen gjeld) på 347 prosent av brutto årsinntekt (gjeldsgrad), som er om lag som i fjor. Tall 13. okt. 2022 

Så da er deres lån helt innafor normalen. 

Skrevet

Jeg hadde klart veldig fint hatt det lånet, om jeg hadde den inntekten. Selv med studielån. 

Anonymkode: 2ba51...9b4

Skrevet

Det ville ikke jeg sovet godt på., men det er individuelt hva man er komfortabel med. 

Vi har 1.2 mill inn og 3 mill i lån, evig mer enn nok.

Anonymkode: bd411...05f

• Liker 1
Skrevet

Korreksjon...bittelitt mer lån enn gjennomsnittet for nye boliger. Dere vil låne 4,8 og dersom dere skulle vært "innafor" så hadde dere havnet rett under 4,7 mill

• Liker 1
Skrevet

Tjener ish det samme + bonuser og har 4,8 mill ish I lån i dag. Skal nå ta over ny bolig og ender med 6,3 mill i lån. Skal gå helt fint, ingen studielån eller billån i tillegg. Ny bolig og lave kostnader til vedlikehold og oppvarming. God buffer og noe midler i fond i tillegg. Kan selge hytta som ikke har lån for å frigjøre rubdt 1,6 mill ved behov, men nå står denne uansett med så mye inntekt via utleie at det bare bidrar til å betale ned mer lån.

Vi har ihvertfall null problemer med å betjene lånet i dag, det utgjør drøye 20 000 kr I mnd og vi har samlet utbetalt fast rundt 75 000 kr I mnd. Det skal godt gjøres å ikke klare det liksom, da har dere et vanvittig forbruk 😅

Anonymkode: 787e5...c9e

• Liker 1
Skrevet

Det er 3,5 ganger inntekt. Hvordan skal man få kjøpt noe i de store byene med mindre lån?

Anonymkode: fbd9b...12d

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er mye i boliglån.

Anonymkode: b1a60...ba9

• Liker 1
Skrevet

Vi har litt mer lån og klarer oss fint (har hytte i tillegg). Ca samme inntekt, 2 barn. 

Anonymkode: 4874f...3e5

Skrevet

Jeg syns det er mye. Jeg tjener 1,1 mill alene uten barn, og er glad boliglånet mitt ikke er mer enn 2,3 mill (boligen er verdt 5 mill). Renten er på vei opp, så dere bør regne med minst 7% (som vil si ca 34000 i mnd for dere med 25 års nedbetaling), + regne inn kommunale avgifter/eiendomsskatt og økning på dette, forsikring, strømutgifter, sparing til reperasjoner/utbedringer som kommer til å oppstå ect. Så bør dere sette opp et realistisk budsjett ikke bare for neste år, men flere år frem i tid og kostnader dere kommer til å få. Ny bil? Feriebolig? Flere barn? Økte utgifter på barna? Hvordan går det om en av dere blir syk eller arbeidsledig og får kraftig redusert inntekt? 

Er det noe som har vist seg veldig tydelig dette halvåret er det nettopp at folk har tatt opp for høye lån, og hatt for lite realistisk syn på prisvekst, rentevekst og hva ting faktisk kommer til å koste. Mange har lånt mye mer enn de burde, og mange har heller ikke tatt innover seg at andre kostander tilknyttet boligen øker. Senest i går var det et sutreinnlegg i ba.no over folk som var "i sjokk" over de store og utenkelige økningene i fellesutgifter i borettslag. Å få økt utgiftene med 5-600 kr mnd er ikke mye, og helt påregnelig. Klarer dere å plutselig få et par tusen mer i utgifter? Hva om taket må byttes om to år og sikringsskapet ryker samme år, har dere råd til det? Hvis lånet er makset kan dere ikke regne med at banken betaler. Sånne ting er viktig å tenke gjennom. Ikke bare "det ordner seg sikkert, bare vi får kjøpe drømmehuset".

Anonymkode: d72da...0af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det er mye. Jeg tjener 1,1 mill alene uten barn, og er glad boliglånet mitt ikke er mer enn 2,3 mill (boligen er verdt 5 mill). Renten er på vei opp, så dere bør regne med minst 7% (som vil si ca 34000 i mnd for dere med 25 års nedbetaling), + regne inn kommunale avgifter/eiendomsskatt og økning på dette, forsikring, strømutgifter, sparing til reperasjoner/utbedringer som kommer til å oppstå ect. Så bør dere sette opp et realistisk budsjett ikke bare for neste år, men flere år frem i tid og kostnader dere kommer til å få. Ny bil? Feriebolig? Flere barn? Økte utgifter på barna? Hvordan går det om en av dere blir syk eller arbeidsledig og får kraftig redusert inntekt? 

Er det noe som har vist seg veldig tydelig dette halvåret er det nettopp at folk har tatt opp for høye lån, og hatt for lite realistisk syn på prisvekst, rentevekst og hva ting faktisk kommer til å koste. Mange har lånt mye mer enn de burde, og mange har heller ikke tatt innover seg at andre kostander tilknyttet boligen øker. Senest i går var det et sutreinnlegg i ba.no over folk som var "i sjokk" over de store og utenkelige økningene i fellesutgifter i borettslag. Å få økt utgiftene med 5-600 kr mnd er ikke mye, og helt påregnelig. Klarer dere å plutselig få et par tusen mer i utgifter? Hva om taket må byttes om to år og sikringsskapet ryker samme år, har dere råd til det? Hvis lånet er makset kan dere ikke regne med at banken betaler. Sånne ting er viktig å tenke gjennom. Ikke bare "det ordner seg sikkert, bare vi får kjøpe drømmehuset".

Anonymkode: d72da...0af

Selv om jeg ikke er enig i at det er for mye, så er jeg enig i det andre du skriver her. Hvis noen av de scenariene velter økonomien, og man ikke har tatt høyde for slike ting i planleggingen, bør man ikke ta opp et slikt lån. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har ca samme inntekt og 3.3M i huslån, men vi har begge studielån og et samlet billån. vi har samlet ca 22k i avdrag og renter i måneden. Synes det går veldig fint. 

Anonymkode: 4785e...927

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...