AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Har to rasekatten og en meget sjenert voksen katt som er i fosterhjem hos oss. I det siste månedene er det en (eller flere) katter som har begynt å tisse i sofaen og i sengen min og jeg holder på å bli fullstendig kokko an å vaske seng og sofa!!! jeg vet ikke hvilken av kattene som tisser og ikke vet jeg hvorfor. Jeg har tre kasser og jeg har brukt Feliway i flere etasjen, alle er kasterte (sistemann ble veldig nylig kastert). Det gikk bra i noen uker, så gikk det tomt for Feliway (en av to, men det kan være tilfeldig??) og da fant jeg tiss i sengen og i sofaen da jeg var ute av huset i bare noen timer. De tre kattene kommer veldig godt overens, de to rasekatten er veldig sosiale (liker ikke at de er tomt i huset men de koser med hverandre) Fosterkatten er helt ekstremt sky men har tilgjengelig mat og kasse. Jeg vet som sagt ikke hvem den skyldige er og de var sammen i månedsvis før en av dem begynte med dette. har prøvd luktfjerner men det skjuler ikke helt lukten så må må jeg rense sofa og seng daglig.. Nå er jeg helt ute av meg jeg orker ikke dette!!! Noen som har tips?? 🙏🏻🙏🏻 Anonymkode: 5fec3...d73
anon01 Skrevet 14. desember 2022 #2 Skrevet 14. desember 2022 Tissing inne andre plasser enn toalettkassen betyr ofte at det er noe galt. De prøver å si ifra til deg. Har du hatt de hos veterinær? Kan også hende dine katter reagerer på fosterhjems-katten. 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 anon01 skrev (1 minutt siden): Tissing inne andre plasser enn toalettkassen betyr ofte at det er noe galt. De prøver å si ifra til deg. Har du hatt de hos veterinær? Kan også hende dine katter reagerer på fosterhjems-katten. Jeg forstår bare ikke hva de prøver å si 😣 De to rasekatten følger etter oss i huset og jeg vet de blir «lei seg» når vi drar ut men det har ikke vært problem til nå.. De har vært hos veterinær, en av dem har løs mage (og får fór for det) men litt vanskelig siden jeg ikke vet hvem som tisser 😖 Anonymkode: 5fec3...d73
anon01 Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår bare ikke hva de prøver å si 😣 De to rasekatten følger etter oss i huset og jeg vet de blir «lei seg» når vi drar ut men det har ikke vært problem til nå.. De har vært hos veterinær, en av dem har løs mage (og får fór for det) men litt vanskelig siden jeg ikke vet hvem som tisser 😖 Anonymkode: 5fec3...d73 Tok du opp at du opplever tissing på møbler inne når du var hos veterinær? Det er vanskelig å komme med andre råd enn veterinær, for logikken er at om tissingen begynte sånn plutselig, så er det en beskjed en av kattene prøver å gi. Om det da er helse-relatert eller om det er trivsel, er vanskelig å svare på. Du kan eventuelt prøve å dele opp boligen din, og la kattene bo litt hver for seg, for å se om problemet flytter seg til en del av boligen eller om det opphører. Forstår at kattene dine er sosiale og har behov for kos og sosialisering fra de andre, men det er en mulighet til å identifisere hvem som kanskje tisser. Jeg fraråder å bruke sprayer eller lignende som kan få katten til å ikke tisse på visse plasser, for problemet har ikke vært der fra dag 1, og i tillegg vil kanskje katten som prøver å fortelle deg noe utagere på andre måter for å få din oppmerksomhet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Urinveisinfeksjon? Anonymkode: 1eb70...9b3 1
Tabris Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Du sier at den ene katten er veldig sky. Det kan være den som tisser. Som nevnt over, voksne katter som tisser inne gjør det som regel fordi det enten er en fysisk eller mental årsak bak. Hvis katten er frisk så kan den tisse inne for å roe seg selv ned. Det er godt mulig det er fosterkatten som gjør det. Hvor langt fra hverandre står kattedoene plassert? Katter er territoriale og hvis noen doer står nær hverandre så kan de regnes som "ett sted" som en eller flere av kattene da "eier". Spesielt med tanke på nykomlingen. Hvis dette begynte etter Feliway gikk tomt, så kan du kanskje forsøke å fornye den?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Kan være flere grunner til at de tisser der de ikke skal tisse, har du en eller flere kasser?. Hvis du har bare en kasse så kan du prøve med flere kasser på forskjellige plasser i boligen, er også veldig viktig å gjøre ren kassen ofte og noen katter liker ikke å bruke samme kasse som andre. Jeg har 5 katter og ingen av de har noen gang gjort i fra seg på andre plasser enn kassen, men det er katter som får være ute når de ønsker og kassen sluttet de å bruke samtidig med at de kunne få gå ut. Men vi hadde noen episoder der den eldste hannkatten som er kastrert prøvde å markere inne etter at minstemann kom i hus, dette var også samtidig med "kattetiden" så det kan være en kombinasjon av ny katt i huset og alt stresset med andre katter i nabolaget. Heldigvis så virker det som om det har gått seg til og den eldre hannkatten er kjempeglad i den lille katten. Anonymkode: e4e03...461
Disco Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Det virker sannsynlig at dette kan være fosterkatten, som ikke føler seg trygg. Men jeg har en hunkatt som oppfører seg ganske koko om dagen, og det kommer av kulden ute. Hun er vant til å være mye ute, men nå orker hun ikke fordi hun fryser. Men hun trives ikke inne hele dagen heller... Så da er hun ganske sur og sint, og gjør mye rart. Ikke veldig glad i kos nå heller. Hun trives heller ikke med å bruke kassa men godtar det under sterk tvil... Poenget mitt er at det kan være en eller begge de fastboende også, hvis de er vant til å være mye ute vanligvis.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Det kan være at det er den katten som har løs mage, fordi hvis det gjør vondt (løs mage kan jo ofte være litt ubehagelig) fordi da vegrer de seg for å gå på do og da holder de seg til de MÅ og går ikke i kassen fordi de forbinder den med smerte. Eller det kan være fosterkatten som er utrygg.. Eller… en katt utenfor soverommet som markerer, usikkerhet blant kattene seg i mellom, frykt, mange forandringer på kort tid, feil kasse, feil sand, feil plassering, med lokk/uten lokk, UVI, nyresykdom og så videre, det kan være så mangt. Tenker første steget er å få satt opp kamera mot sengen (vi har et billig ett til 500 fra power som kobles til mobilen, finnes sikkert billigere og) for å finne ut hvem som faktisk tisser, først da kan du klare å konkludere og regne deg frem til hva som er problemet, og ikke minst ta katten til veterinær for en skikkelig sjekk… De skal ikke gå lenge med uvi før det fort kan bli akutt og dødelig. Så hadde ikke slått meg til ro med tipping. Sjekk ut jackson galaxy på youtube, han har mange klipp om akkurat tissing utenfor doen. Anonymkode: 80c57...b65 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg forstår bare ikke hva de prøver å si 😣 De to rasekatten følger etter oss i huset og jeg vet de blir «lei seg» når vi drar ut men det har ikke vært problem til nå.. De har vært hos veterinær, en av dem har løs mage (og får fór for det) men litt vanskelig siden jeg ikke vet hvem som tisser 😖 Anonymkode: 5fec3...d73 Kamera? Jeg satte pc på opptak, for ville finne ut det samme. Og det var nabokatten som kom inn om natten, spiste maten, tisset, og gikk ut igjen.. 😅 Anonymkode: 378d3...ef1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 De trenger mer oppmerksomhet. Og lukta sitter fast, så markeringen vil fortsette der, selv om du vasker. Anonymkode: 378d3...ef1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Min katt fikk separasjonsangst hver mandag morgen når jeg gikk på jobb. Da ble det tissing på min side i senga, der hvor jeg oftest sitter i sofa, eller på mine klær som ble glemt rundt i huset. Så katt tissa der hvor det lukter mest av meg. Anonymkode: 64cf2...22c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 Hvis dette fortsetter så hadde jeg tatt en tur til veterinær. Sist gang jeg hadde en katt som tisset i seng/sofa så viste det seg at den hadde nyresvikt, men vi oppdaget det ikke før det var for sent Anonymkode: 88d11...c3b
Tvist Skrevet 16. desember 2022 #14 Skrevet 16. desember 2022 Du kan prøve å holde dem unna soverommet,i tilfelle det er en uvane.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #15 Skrevet 16. desember 2022 Jeg hadde avlivet den som tisser inne, det ødelegger jo ! Anonymkode: 214cc...9f2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #16 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde avlivet den som tisser inne, det ødelegger jo ! Anonymkode: 214cc...9f2 Du har vell ikke katt heller. Anonymkode: 80c57...b65 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #17 Skrevet 16. desember 2022 Tvist skrev (5 timer siden): Du kan prøve å holde dem unna soverommet,i tilfelle det er en uvane. Prøver å gjøre lukke døren men med en gang, med en gang jeg ikke gjør det fort nok smetter det en inn og gjemmer seg under sengen.. og da er det gjort 😣 til deg over som foreslo avlivning; nei det er ikke aktuelt.. men jeg holder på å bli koko og vi skal i alle fal ALDRI være fosterhjem mer!!! ts Anonymkode: 5fec3...d73
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #18 Skrevet 17. desember 2022 Vi har hatt det problemet. Det vi gjorde, var å flytte møblene de tisset på. Vi vasket dem også med spesialvask fra dyrebutikken. Da vi satte møblene tilbake, lot de være i lang tid, så gjorde de det igjen. De er friske, men alle liker å sitte der for å se på fuglene i hagen. De kniver rett og slett om den beste "jakt"plassen. Vi har flere ganger vært gjennom samme prosess. Nå er det lenge siden de har tisset der. Jeg ville stengt de ute fra soverom/stue når jeg ikke var der, hvis jeg var deg. Anonymkode: be939...0a7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #19 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du har vell ikke katt heller. Anonymkode: 80c57...b65 Det har jeg, men begynner han å tisse inne er han ferdig. Anonymkode: 214cc...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #20 Skrevet 17. desember 2022 Enig med siste taler. En katt som fortsetter å tisse inne etter å ha prøvd ulike tiltak, bør avlives. Det er helt utrolig hvor langt enkelte vil dra det, i sine forsøk på å bli kvitt problemet. Det er snakk om katter, ikke mennesker! Anonymkode: f0e1f...75a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå