AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Jeg husker at da jeg var liten, gledet jeg meg alltid til å gi julegaver. Det var selvsagt ingen dyre julegaver, men ofte noe jeg hadde laget på skolen eller et pent såpestykke. Nå virker det bare som om barn forventer å få gaver, uten å gi noe selv, men det gjelder kanskje bare omgangskretsen min? Hvordan er det hos dere? Tenker da på voksne som de feirer sammen med, eventuelt besteforeldre om de ikke er tilstede. Synes det er viktig at barn lærer å tenke på å glede andre, men tenker selvsagt bare på småting som barna kan lage. Anonymkode: 063e7...366
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Skrevet 14. desember 2022 Lager de så mye på skolene lengre da? Mye som er blitt digitalt😂 Vet mange har sluttet med morsdag og farsdagskort for eksempel🤷♀️. Ikke så lett når man ikke har penger å kjøpe noe på eget initiativ Anonymkode: a5d43...71a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 Det er ikke sånn i min omgangskrets. Her har både tantebarna og mine barn gitt presanger fra de var gamle nok til å lage ting selv, altså ett-årsalderen (da lager de jo allerede masse greier i bhg). Mine barn både lager ting selv, og liker å kjøpe ting (eldstemann, ikke to-åringen som ikke helt skjønner jul ennå). Eldsten synes det er stas både å gi ting han har laget, men også å gå i en butikk og kjøpe en gave. Han gir med stor glede og høytidelighet en pent innpakket sjokoladeplate. Anonymkode: 0055f...e92 1
Arkana Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Ofte gir jo barn til voksne i regi av andre, f.eks. med hjelp fra foreldre eller at gaver lages på skole/SFO eller fritidsaktiviteter. Jeg og mannen får ofte julegaver fra barna som de har laget på skolen eller i speideren (i år vet jeg den ene speidergruppen har malt lyslykter mens den andre har laget tripp trapp tresko-spill). Barna våre lager gaver til besteforeldre hvert år, med litt hjelp fra oss noen ganger. Da de var helt små kunne det være å perle kjøleskapsmagneter eller male på et glass, nå som de er eldre lager de kanskje noe godt og har på malte Norgesglass eller de lager tennbriketter, støper julelys eller noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Våre barn får 1000 kroner hver til å kjøpe julegaver til kjernefamilien 😊 Det er ofte det som er mest stas!😊 Anonymkode: c979f...f59
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lager de så mye på skolene lengre da? Mye som er blitt digitalt😂 Vet mange har sluttet med morsdag og farsdagskort for eksempel🤷♀️. Ikke så lett når man ikke har penger å kjøpe noe på eget initiativ Anonymkode: a5d43...71a De lager ihvertfall mye i bhg, og nevøene mine som går på skolen har alltid masse selvlaget de gir vekk. Barna mine var på juleverksted arrangert av skolen, og der aulet det av unger også i skolealder. Anonymkode: 0055f...e92
altflyter Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Jeg har lurt på det samme. Jeg gav presanger til de voksne fra så langt tilbake jeg kan huske. Ting laget i barnehagen eller noe jeg laget hjemme eller på skolen. Nå har jeg unger sent i tenårene i familien som aldri gir gave tilbake. Det som plager meg mest er egentlig at dagens unge ikke takker for gavene. Det er verre. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Min 13-åring er veldig opptatt av å gi gaver til oss foreldre og har vært det siden han var typ 7-8 og ble mer bevisst på at han er et eget jeg og ikke bare en del av en pakkelapp med resten av familien. Han bruker egen ukelønn på dette om han må, men jeg gir han alltid penger han kan bruke slik at han slipper å ta fra sitt eget for å kjøpe noe til meg 😅 Anonymkode: d4a48...690 1
solsolsol Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Mine har gitt på eget initiativ siden de var rundt tre (+ en del ting som kom fra barnehagen som de kunne fortelle at *voksen* hadde laget 😆)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 I bhg laget de ting til oss. Men på skolene no virker det som det er lite sånt. Gir de 300kr de kan kjøpe til hver av oss. 300 til far og 300 til mor. Så får de finne noe selv som de syns er gøy. Før rundt 100-200kr. De gjør det for de syns det er gøy. Forventer ikke noe. Anonymkode: c3132...739
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå