Gå til innhold

Trenger ikke buffer når jeg har rammelån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en bufferkonto på 3 månedslønner stående. Har nå fått innvilget rammelån med gode betingelser fordi vi har stor sikkerhet i forhold til lån.

Dere er enige om at jeg da kan kutte bufferkonto? Ingen poeng å ha reservepenger stående til lav rente når man kan ta ut på lånet ved behov? Jeg bruker heller bufferen til nedbetaling av lånet og redusere renten.

Anonymkode: e79ae...5b2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kommer du til å få mange dumme svar fra de som ikke forstår noe om renter og lån og buffer og tror du tar opp mer lån om du trenger å bruke av bufferen, men ja du har helt rett.

Om alternativet er å ha bufferkotoen på en lavrentekonto så vil du få mer igjen for pengene dine hvis du betaler de inn på rammelånet og tar ut når du trenger det. Innskuddet på lånet vil gi lik rente på sparepengene som renten på lånet, og du finner ikke sparekonto per I dag med like høy rente som boliglånet.

Anonymkode: 849fb...bd1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt enig, og gjorde det sånn selv da jeg hadde lån.

Anonymkode: 20f9d...b40

Skrevet

Jeg bruker rammelånet mitt som lønnskonto, sparekonto, bufferkonto, brukskonto og huslån:) 

• Liker 1
Skrevet

Takk, da har jeg tenkt rett!

Anonymkode: e79ae...5b2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville kanskje hatt en liten buffer likevel, for man vet jo aldri. Plutselig skjer det noe med boligens verdi slik at sikkerheten reduseres og de ikke vil la deg ta ut mer. Sånn rent hypotetisk. Men trenger gjerne ikke 3 fulle månedslønner.

Anonymkode: 1c895...80e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville kanskje hatt en liten buffer likevel, for man vet jo aldri. Plutselig skjer det noe med boligens verdi slik at sikkerheten reduseres og de ikke vil la deg ta ut mer. Sånn rent hypotetisk. Men trenger gjerne ikke 3 fulle månedslønner.

Anonymkode: 1c895...80e

Rent hypotetisk kan hele banken gå konkurs slik at du mister både bolig og buffer og konto. Du kan også bli påkjørt i morgen når du går over veien 🤷🏼‍♀️ Det finnes grenser for hvor mye forbehold man trenger å ta når det kommer til usannsynlige scenario.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan være greit å ha nok på buffer til å ta månedens kredittkortregning og strømregning, men utover det er en bufferkonto som en høyrentekonto hvor du overfører penger frem og tilbake som du ønsker. 

Kan være ryddig om man begrenser antall overføringer til et minimum, men utover det er det ingen grunn til å ha penger stående på konto til 0,2% rente

• Liker 2
Skrevet

Nei da trenger du ikke bufferkonto. Bare se bort fra krisefantasier i tråden. 😄

Anonymkode: f1276...f4d

• Liker 1
Skrevet

Bufferen er da et lån. Greit å ha i bakhånd, men jeg synes man bør spare en buffer utenom også sånn i alle tilfeller. De fleste ønsker vel å unngå mer i lån?!? Og man vet aldri hva som kan skje med boligverdi, jobb osv, så for meg hadde det vært uaktuelt å lene alt på en rammekreditt. Jeg synes imidlertid det var greit å ha rammekreditt når vi pusset opp huset, slik at vi slapp å kontakte banken «hele tiden», samt at rentene ikke løp av det vi ikke hadde brukt.

Anonymkode: bec9b...2e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rent hypotetisk kan hele banken gå konkurs slik at du mister både bolig og buffer og konto. Du kan også bli påkjørt i morgen når du går over veien 🤷🏼‍♀️ Det finnes grenser for hvor mye forbehold man trenger å ta når det kommer til usannsynlige scenario.

Du har ingen forsikringer, regner jeg med? 

Anonymkode: 324ee...e90

Skrevet

Er 3 måneder nok, ts? Hva skjer om du mister jobben? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bufferen er da et lån. Greit å ha i bakhånd, men jeg synes man bør spare en buffer utenom også sånn i alle tilfeller. De fleste ønsker vel å unngå mer i lån?!? Og man vet aldri hva som kan skje med boligverdi, jobb osv, så for meg hadde det vært uaktuelt å lene alt på en rammekreditt. Jeg synes imidlertid det var greit å ha rammekreditt når vi pusset opp huset, slik at vi slapp å kontakte banken «hele tiden», samt at rentene ikke løp av det vi ikke hadde brukt.

Selv om bufferen teknisk sett blir et lån, blir det jo ikke mer i lån. Altså, si ts har 100’ på bufferen nå. Så betales dette inn på boliglånet. Om 2 år trenger ts pengene og låner opp 100’ på rammelånet (ikke sikkert terminologien min er riktig her, beklager). Det ts har i lån da vil jo ikke være mer enn om ts hadde beholdt de 100’ på bufferen og ikke betalt inn ekstra på boliglånet.

Anonymkode: 6060a...d8b

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det gjør du ikke. Rammelånet fungerer som buffer. Vi har likevel en bufferkonto på 30k (som er mye mindre enn 3x vår månedsinntekt), men det er mest fordi jeg ønsker at terskelen for å bruke av rammelånet skal være litt høyere. 

Anonymkode: 6ad1a...066

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ingen forsikringer, regner jeg med? 

Har jobbet med forsikring i 7 år og jobber nå i bank, men jeg klarer fortsatt å skille mellom risiko, sannsynlighet, konsekvens og totalt usannsynlige scenarioer og paranoia.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og der kom den personen som ikke skjønner hvordan ting henger sammen ja, som spådd i første kommentar.

• Liker 7
Skrevet

Trenger du bufferkonto? Svaret er: Nei.

Anonymkode: c663f...d1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har jobbet med forsikring i 7 år og jobber nå i bank, men jeg klarer fortsatt å skille mellom risiko, sannsynlighet, konsekvens og totalt usannsynlige scenarioer og paranoia.

Og der kom den personen som ikke skjønner hvordan ting henger sammen ja, som spådd i første kommentar.

Svar på spørsmålet da vel. 

Skrevet (endret)

Nei du trenger ikke bufferkonto. Nå legger jeg til grunn at rammelånet er såpass betydelig at det kan holde dere gående en stund og at husets verdi ikke vil falle så lavt som tilsvarer nåværende lån + rammelån.

Jeg hadde kanskje prøvd å sette pengene inn på et fond? Der har det større mulighet for å vokse og bli en god sparing fremover.

Endret av Turtellure12
Skrevet
Turtellure12 skrev (Akkurat nå):

Nei du trenger ikke bufferkonto. Nå legger jeg til grunn at rammelånet er såpass betydelig at det kan holde dere gående en stund og at husets verdi ikke vil falle så lavt som tilsvarer nåværende lån + rammelån.

Jeg hadde kanskje prøvd å sette pengene inn på et fond? Der har det større mulighet for å vokse og bli en god sparing fremover.

Man investerer ikke buffer i fond........ Buffer og langtidsparing er to helt forskjellige ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man investerer ikke buffer i fond........ Buffer og langtidsparing er to helt forskjellige ting.

Snakket om å overføre pengene som står på bufferkonto til fond. Hvorfor kan hun ikke gjøre det? Fond vokser i rykk og napp, men som regel så blir det høyere gevinst i lengden enn det vanlig rentekonto gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...