Gå til innhold

Hvordan gjør dere hundeeiere det med tur når det er kaldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går dere kortere tur? Like langt med dekken? Hva når det er sludd, blåser og er minusgrader?

Anonymkode: 65268...f61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dekken og potesokker ved sprengkulde, og litt kortere tur i tillegg. Går også kortere tur ved skikkelig drittvær (verken jeg eller hunden liker oss ute i vind og pøsregn).

En dag her og der med kortere tur går helt fint med vår hund, men dersom været er dårlig over flere dager, så må vi aktivisere litt mer innendørs, med div triks, lek og godbit-søk 😊

Anonymkode: e3b6a...90a

• Liker 3
Skrevet

Vi går kortere koseturer, men veier opp med litt hardere løping. (Sykkel, ski, budføring) Inn i bilen med dekken på. Har også ull som underlag i bilburet. Nå bor jeg langt sør i Norge, så det er svært sjeldent jeg får mer enn max 10 minusgrader. Så det er sjeldent for kaldt for å gå tur. 

(Selvsagt er det forskjell på feks en godt pelset schæfer og en whippet)

• Liker 2
Skrevet

Min hund har såpass med pels at han ikke bryr seg om kulden. Jeg får ham knapt med meg på tur fordi han skal rulle og ploge i snøen hele tiden, han ELSKER snø. Men kan ikke gå for langt fordi han får snøklumper mellom tærne og under buken. 

Så går litt kortere turer og trener mer mentalt.

• Hjerte 2
Skrevet

Min veier kun 3 kg og har på genser + tykt dekken over der. Er bare ute på mange småturer når det kaldere enn -8. 

Anonymkode: 44db5...dac

• Liker 1
Skrevet

Vi har en Australian shepherd på 7,5 måneder, han liker seg godt ute uansett slags vær og vind, men nå når det er -25 begrenser utetiden til:  20-30 minutter på morgenen (da er det mest luffing/snusing for å tømme blæra), 45-60 minutter med tur når vi kommer hjem, 15-20 minutter med leking på ettermiddagen (ballkasting, jaging, løping) og deretter 15-20 minutter ute å luffer/snuser igjen før leggetid. Varierer jo litt fra dag til dag, sånn som i går var det -27 her jeg bor - da ble det ikke lengre enn 30 minutter utendørs av gangen, men vi kompenserer med leking og hjernetrim innendørs. Han bruker jo også mye energi på å holde varmen utendørs, så han blir mye fortere trøtt/sover mer merker jeg når det er så kaldt 😅

Han syns det er ubehagelig når han får klumper mellom poteputene (har naturligvis klipt han så det ikke blir altfor ille), men han tenker ikke over det før han "kjeder seg". Prøver å venne på han potesokker, men det går så som så enda - han river de av. Dekken har vi ikke prøvd enda, svært dårlig utvalgt her vi bor og tenker det ikke er aktuelt med mindre vi skal være utendørs over 60 minutter. Men vi skal se på dekken i helga når vi skal på bytur  🙂 

Anonymkode: 24578...f6b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en rase som ikke liker kulde. Snø er gøy, men på kalde dager vil de helst bare ligge innrullet i varmeteppet. 

Her bruker vi dekken, og noen ganger potesokker. De er ikke interessert i å være ute lengre enn en kjapp sniffe- og tissetur I nabolaget på 10 minutter, så det blir flere småturer + sporsøk inne for litt mental aktivisering

Anonymkode: 5548d...1b0

Skrevet

Fortsetter stort sett som før, trener litt mer inne nå da jeg er frossen av meg. Ellers når det er snø så bruker jeg heldress og sokker da det klabber seg mye snø i pelsen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har en Australian shepherd på 7,5 måneder, han liker seg godt ute uansett slags vær og vind, men nå når det er -25 begrenser utetiden til:  20-30 minutter på morgenen (da er det mest luffing/snusing for å tømme blæra), 45-60 minutter med tur når vi kommer hjem, 15-20 minutter med leking på ettermiddagen (ballkasting, jaging, løping) og deretter 15-20 minutter ute å luffer/snuser igjen før leggetid. Varierer jo litt fra dag til dag, sånn som i går var det -27 her jeg bor - da ble det ikke lengre enn 30 minutter utendørs av gangen, men vi kompenserer med leking og hjernetrim innendørs. Han bruker jo også mye energi på å holde varmen utendørs, så han blir mye fortere trøtt/sover mer merker jeg når det er så kaldt 😅

Han syns det er ubehagelig når han får klumper mellom poteputene (har naturligvis klipt han så det ikke blir altfor ille), men han tenker ikke over det før han "kjeder seg". Prøver å venne på han potesokker, men det går så som så enda - han river de av. Dekken har vi ikke prøvd enda, svært dårlig utvalgt her vi bor og tenker det ikke er aktuelt med mindre vi skal være utendørs over 60 minutter. Men vi skal se på dekken i helga når vi skal på bytur  🙂 

Anonymkode: 24578...f6b

Jeg bruker potesokkene fra Felleskjøpet med strikk i borrelåsen. De sitter godt på, og virker som de er mye vanskeligere å rive av for hunden. 

Skrevet

Kortere tur? Dekken? Aldri i verden om han hadde godtatt det. Han godtar refleksdekken under sterk tvil, fordi han vet at vi ikke går tur uten når det er mørkt. Prøvde å få på potesokker pga veisalt. Det ble med det ene forsøket.

Voksen labradorhann som elsker snø, regn, vann, søle…

Anonymkode: 1274a...a6a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

ingenting. Bryr seg ikke om kulde og elsker snø. Går like lange turer. Mosjon er like viktig om vinteren.

Anonymkode: 17c5d...cf3

• Liker 2
Skrevet

Kun tissing/bæsjing i hagen nå når det er nesten 20 minusgrader. 

Anonymkode: fab86...c4a

Skrevet

Har aktiv hund med kort pels. Så lenge hun er i aktivitet fryser hun ikke. Har henne løs i skogen. Men skal hun være i ro må hun ha varme klær på.

Anonymkode: 258e3...f63

Skrevet

Har en border collie tispe på 6 år. Jeg kan gå like lange turer (bør nok) for hunden sin del, men de blir litt kortere da energinivået mitt går ned i mørke og kulda. Har brukt lite sokker på henne, men kjøpte forleden etter jeg ente opp med å bære henne de siste meterne hjem etter morgentur. Halter og sliter på salte veier stakkars. Hun liker ikke på- og avkledning av sokker, de faller av og forsøpler ute (ikke sjans til å finne dem igjen i snøen). Noe herk, men må til på veiene...

Når vinterpelsen er i komplett bruker jeg ulldekken for lengre turer når det er -10 eller under. I år var hun sen med røyting, så nå bruker jeg dekken når det er rundt -6 og under. Så tydelig at hun frøs i -7 før jeg tok på dekken her om dagen. Hun har også fått en mild artrosetilstand i ene bakbeinet, da er det viktig å forebygge frysing. Ved lengre hvile ute pakker jeg henne inn viss det er under 10-12 varmegrader. Avhengig av hvor rått det er og slikt. 

Skrevet

Har en Shiba som tåler det meste av vær så vi går somregel like mye tur uansett, han har veldig tykk vinterpels. Er det salt bruker vi sokker. Han liker å gå raske turer så det er bare å kle seg bra så fryser ikke jeg heller på tur.

Er det skikkelig uvær med storm i kastene og pissregn blir det kortere turer så klart, men det er heldigvis skjeldent her vi bor. 

Anonymkode: 69c29...531

Skrevet

Der har bikkja selv bestemt at å gå på do rundt hushjørnet holder i massevis.

Anonymkode: a8438...e9f

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har røytefri rase uten underull, som naturlig nok ikke tåler kulda like godt. I dag var det 14 kalde, vi går like lang tur som vanlig men de får på ulldekken og potesokker. 

Gjest Linny111
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kortere tur? Dekken? Aldri i verden om han hadde godtatt det. Han godtar refleksdekken under sterk tvil, fordi han vet at vi ikke går tur uten når det er mørkt. Prøvde å få på potesokker pga veisalt. Det ble med det ene forsøket.

Voksen labradorhann som elsker snø, regn, vann, søle…

Anonymkode: 1274a...a6a

Labradortispe og har det akkurat likt 😅 Refleksdekken under tvil, og ellers koser hun seg ute uansett vær og nekter å goda noen form for klær.

Skrevet

Tynnpelset hund, bruker dekken, går så langt han ønsker. Han snur gjerne når han har fått gått opp do nå som det er -15. Han liker å leke og herje i snøen, men ser ikke ut som at tur er like gøy. 

Anonymkode: 42510...d17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der har bikkja selv bestemt at å gå på do rundt hushjørnet holder i massevis.

Anonymkode: a8438...e9f

Det har min hund også og den er avlet for jakt,-i godvær :ler:

Anonymkode: b6b5e...905

Skrevet

Hundene tisser i nærmeste busk og vil inn igjen med en gang, begge hater kulde og regn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...