AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Del Skrevet 14. desember 2022 Har et nytt tek 17 hus. Det er godt isolert og med balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Lurer på om noen vet om det lønner seg å skru opp temperaturen på denne framfor f eks varmekablene? Fryser mye og har skyhøye strømregninger (som sikkert de fleste andre 😉) men trodde det skulle bli vesentlig bedre i et nybygget hus. Anonymkode: 1403f...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Del Skrevet 14. desember 2022 Varmegjennvinning varmer ikke opp boligen på sånn måte, det er misforstått. Du må nok bruke kablene, men takket være varmegjennvinning så blir energibehovet til oppvarming senket. Hvis du har varmekabler (og ikke fjernvarme) så er ikke det en økonomisk oppvarmingskilde. Hadde du hatt vannbåren varme med fjernvarme, så hadde det vært mye bedre. Jeg har flyttet fra nybygg til eldre bygg, samme m2. Har økt forbruket betraktelig da boligen er dårligere isolert, samt ikke har varmegjenvinning. Men hadde likevel høye nok strømutgifter i den nye boligen. Strømmen er dog veldig dyr nå, for alle. Anonymkode: 6ea47...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Varmegjennvinning varmer ikke opp boligen på sånn måte, det er misforstått. Du må nok bruke kablene, men takket være varmegjennvinning så blir energibehovet til oppvarming senket. Hvis du har varmekabler (og ikke fjernvarme) så er ikke det en økonomisk oppvarmingskilde. Hadde du hatt vannbåren varme med fjernvarme, så hadde det vært mye bedre. Jeg har flyttet fra nybygg til eldre bygg, samme m2. Har økt forbruket betraktelig da boligen er dårligere isolert, samt ikke har varmegjenvinning. Men hadde likevel høye nok strømutgifter i den nye boligen. Strømmen er dog veldig dyr nå, for alle. Anonymkode: 6ea47...118 Tusen takk for oppklaring 👍 Har heldigvis peisovn også, men skulle ønske det var vannbåren varme (hadde det i forrige bolig). Ja, det er fryktelig dyrt 😐 Anonymkode: 1403f...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CQM80 Skrevet 14. desember 2022 #4 Del Skrevet 14. desember 2022 Da har du kanskje også mulighet til å velge om du vil ha på ettervarming av innlufta? Jeg har det, og har prøvd meg litt fram, men er fortsatt ikke blitt klok på om det er lønnsomt å ha det på. Ventilasjonsanlegget vil jo da bruke mer strøm når det er kaldt ute, men varmere luft inn vil jo redusere behovet for annen oppvarming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå