Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant et strømselskap som tilbyr fastpris til 100,15 øre per kwh. Hvis strømstøtten også gjelder fastpris, har jeg noe å tape på fastpris avtale? Mnd prisen var ca 640 kr basert på 3500kwh årlig(jeg bor på lite m2). 

Anonymkode: 68d62...ac0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fant et strømselskap som tilbyr fastpris til 100,15 øre per kwh. Hvis strømstøtten også gjelder fastpris, har jeg noe å tape på fastpris avtale? Mnd prisen var ca 640 kr basert på 3500kwh årlig(jeg bor på lite m2). 

Hvis spotprisen i løpet av en måned er under 100 øre i gjennomsnitt så taper du jo. Hvis den er over så tjener du på det. 

Anonymkode: 83394...58b

• Nyttig 1
Skrevet

I øst, ville du da i 2021 ha gått i tap 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

3500kwt * 100,15 øre = 3505 kr, som igjen ville gitt en månedspris på under 300kr i snitt. 
Hvor mye tillegg har du egentlig på den fastprisavtalen? :o 
Det er tydeligvis så mye tillegg at den reelle prisen er 219,43 øre pr kwh. 

Anonymkode: 23874...591

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I øst, ville du da i 2021 ha gått i tap 

3500kwt * 100,15 øre = 3505 kr, som igjen ville gitt en månedspris på under 300kr i snitt. 
Hvor mye tillegg har du egentlig på den fastprisavtalen? :o 
Det er tydeligvis så mye tillegg at den reelle prisen er 219,43 øre pr kwh. 

Anonymkode: 23874...591

De har fast mnd abb og så et papirfakturagebyr på rundt 60kr(kan sikkert fjernes). Har ikke studert det nøye, har egentlig en annen leverandør med spotpris jeg har/hadde tenkt å velge. Men klarer ikke slippe bekymringen om priser på 10-20 kr, og grunnlaget for strømstøtte blir mye lavere pga gjennomsnittet som brukes. Jeg er alene med lav inntekt, og betaler mer enn gjerne 600kr i fastpris, enn å gamble på spot🫣Har hatt et snitt på 500 kr de siste tre årene, men inkl 2 unødvendige forsikringer.

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på den avtalen, hvor får du den fra?
Jeg skjønner bekymringen din, men jeg ville tenkt meg nøye om. Så godt som alle har fjernet fastprisavtalene sine på grunn av usikkerheten i markedet, og jeg ville vært skeptisk på om det var noe mer som skjulte seg bak en slik avtale.. 
De skal hente inn pengene ett sted, de legger ikke opp avtaler hvor det er sjanse for at de taper masse... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hadde aldri gått for den avtalen uansett. Og som andre skriver, så kommer det garantert tillegg. Du kan risikere å tape på det med de svingende strømprisene som er. Og er det noe bindingstid? I så fall hvor lang?

Anonymkode: bdc79...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde aldri gått for den avtalen uansett. Og som andre skriver, så kommer det garantert tillegg. Du kan risikere å tape på det med de svingende strømprisene som er. Og er det noe bindingstid? I så fall hvor lang?

2 år🫢jeg skal styre unna. Men har panikk for tiden. Måtte slutte med en nødvendig medisin som koster 250,- i mnd pga alt annet som øker, og jeg allerede lever på smertegrensen😏

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2 år🫢jeg skal styre unna. Men har panikk for tiden. Måtte slutte med en nødvendig medisin som koster 250,- i mnd pga alt annet som øker, og jeg allerede lever på smertegrensen😏

Det var lenge. Hadde aldri tatt sjansen på å binde meg til det nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner som sagt bekymringen din, men jeg har absolutt ingen tro på at snittprisen vil være så høy i de neste to årene. 

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvordan du bor, om du vil ha forutsigbarhet, hvilke oppvarming du har, om de tilbyr endringer av avtalen om du finner bedre tilbud, osv.

Anonymkode: c370a...825

Skrevet
Taluno skrev (37 minutter siden):

Skjønner som sagt bekymringen din, men jeg har absolutt ingen tro på at snittprisen vil være så høy i de neste to årene. 

Det blir høyere priser til neste år enn nå.

Anonymkode: 8350a...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tape og tape. Pr nå må jo folk flest betale for strømmen. De på gunstig fastpris slipper å betale og får i tillegg penger for å bruke strøm.

Dobbel gevinst altså.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å forutsi strømprisen de neste to årene. Jeg tror ingen kan si noe sikkert, det er så mange faktorer som spiller inn. Fikk du et oppsett over hvordan de kom frem 640 kr i måneden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir høyere priser til neste år enn nå.

At det vil kunne være perioder med høyere priser er veldig godt sannsynlig, men det er kun to måneder i år som har hatt høyere snittpris enn hva TS får, om man ser på den reelle prisen på 220øre pr kwt som det vil bli med de ukjente tilleggene ts har fått oppgitt.

Fastpris er uansett ett sjansespill, man kan tjene på det, eller man kan tape mye på det. Strømselskap har også sett prisene som er nå, og vil neppe lage avtaler hvor de tror det er sannsynlig at de vil tape mye.

Skrevet
4 hours ago, Taluno said:

Jeg tror definitivt at snittprisen vil være over 100 øre pr kWh de neste to årene.

Anonymkode: 4c5ef...6b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror definitivt at snittprisen vil være over 100 øre pr kWh de neste to årene.

Anonymkode: 4c5ef...6b5

Kan absolutt tro på at snittprisen kan være over 100 ja. Men uten å vite hva alle tilleggene som gjør at ts sitt tilbud innebærer en reell pris som er mer enn dobbelt, så er det vanskelig si om det er en bra avtale. 

Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Start med å si hvor du bor! I Troms får/fikk man fastprisavtale på 54 øre med 3 år binding nå nettopp. På Østlandet får man ikke fastpris på under 400...

https://www.itromso.no/nyheter/i/EQbza2/stroemrekord-i-nord-utsolgt-for-fastprisavtaler

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (36 minutter siden):

Start med å si hvor du bor! I Troms får/fikk man fastprisavtale på 54 øre med 3 år binding nå nettopp. På Østlandet får man ikke fastpris på under 400...

https://www.itromso.no/nyheter/i/EQbza2/stroemrekord-i-nord-utsolgt-for-fastprisavtaler

Jeg såg den avtalen☺️bor i sone 5! får neppe samme tilbudet. Har fastpris på 66 øre + 6 øre hos Norges energi ut desember. Men ønsker et annet selskap; mange har typ 1 øre påslag, gode apper, 500kr ved verving mm.

Skrevet

Men? Du bor i et område med tidvis lave fastpriser, strøm du tidvis får betalt for å bruke, og en strømstøtteordning som dekker krisepriser, og du vurderer en langvarig fastprisavtale på et latterlig lavt forbruk? Jeg skjønner ikke helt premissene og bekymringene..? 

Du har tilbud på en fastprisavtale som vil koste i området 7500kr i året for 3500kWh, noe som ikke henger helt sammen med prisen du oppgir. Tror nesten jeg hadde vurdert en spot frem til du finner et skikkelig tilbud 

Skrevet

Er jo bekymret for tiden fremover, til tross for at det har vært greit hittil. Og det er jo ikke sånn at strømstøtten alltid vil kicke inn da det går på gjennomsnitt. Men det blir ny spotavtale, hvis ikke det plutselig kommer en avtale som de i sone 4 fikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...