Gå til innhold

RS smittet baby på 3 mnd innlagt på sykehus, har far rett til sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på snart 3 mnd ble innlagt på barneavdelingen på sykehuset i går ettermiddag. Mor er hjemme på mammaperm og er på sykehuset med henne. Far er i full jobb og har ansvaret for eldste datter på 16 mnd, hun går i barnehagen om dagene.

Kan far få sykemelding slik at han kan være på sykehuset på besøk ofte? Det blir for lenge for storesøster å være hele dagen i barnehagen når han har 25 min reisevei mellom barnehagen og jobb. Mor kunne trengt litt avlastning på sykehuset når hun sitter konstant å våker over babyen og generelt sliter psykisk med fødselsdepresjon...

Noen som vet?

Anonymkode: 0441d...c9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vår datter på snart 3 mnd ble innlagt på barneavdelingen på sykehuset i går ettermiddag. Mor er hjemme på mammaperm og er på sykehuset med henne. Far er i full jobb og har ansvaret for eldste datter på 16 mnd, hun går i barnehagen om dagene.

Kan far få sykemelding slik at han kan være på sykehuset på besøk ofte? Det blir for lenge for storesøster å være hele dagen i barnehagen når han har 25 min reisevei mellom barnehagen og jobb. Mor kunne trengt litt avlastning på sykehuset når hun sitter konstant å våker over babyen og generelt sliter psykisk med fødselsdepresjon...

Noen som vet?

Han kan ikke få sykemelding men han kan be sykehuset søke om pleiepenger til begge foreldre. Går også ann å gradere pleiepenger. Hvis det er sånn at mor trenger å hente seg inn litt at far feks kan få 50%. Snakk med sykehuset om dette. Mor kan også søke om pleiepenger og få forlenget foreldrepermisjon. 

Edit det er ikke sykehuset som søker direkte men de gir en dokumentasjonen man trenger for å søke. Snakk med legene om å få et slikt skriv som beskriver grad av peliepenger og om det gjelder 1 eller begge foreldre 

Endret av mitch92
  • Liker 7
Skrevet

Far har ikke rett på sykmelding, sykmelding gjelder kun for egen sykdom/skade. Men far kan bruke av sykt barn/syk barnepasser dag. Og være med dere en dag eller 2, samtidig som at en av dere må ta dere av eldre søsken også.

Anonymkode: 4c738...6f9

• Liker 6
Skrevet

Som de andre sier, han kan ikke få sykemelding. Men kan bruke av omsorgsdagene sine. Hvor mange er opp til dere. Sjekk med sosionomen på sykehuset om det kan utløse rett til pleiepenger. 

• Liker 1
Skrevet

Mener at han kan bruke sykt barn dager.

Ellers er det mange som har vært i samme situasjon, der ene barnet er veldig sykt og innlagt. Da må den andre forelderen styre skuta hjemme og holde ting i gang der.

Anonymkode: fcab6...195

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som vet?

Trenger mor avlastning etter under et døgn...? 

Og storesøster klarer nok noen få lange dager i barnehagen når situasjonen er som den er. Dere blir nok uansett ikke veldig lenge på sykehuset og om to dager er det helg, så da kan dere snu litt på hvem som er hvor og gjør hva med hvem. Man må prøve å fokusere på løsninger og ikke hvor vanskelig alt er.

Vårt yngste barn har vært innlagt nesten hele tiden de siste syv månedene, men hverdagen med de andre tre barna hjemme må fungere på et vis likevel. Selv om alt går litt på stumpene.

God bedring til den lille.

Anonymkode: 26ffc...d36

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Trenger mor avlastning etter under et døgn...? 

Og storesøster klarer nok noen få lange dager i barnehagen når situasjonen er som den er. Dere blir nok uansett ikke veldig lenge på sykehuset og om to dager er det helg, så da kan dere snu litt på hvem som er hvor og gjør hva med hvem. Man må prøve å fokusere på løsninger og ikke hvor vanskelig alt er.

Vårt yngste barn har vært innlagt nesten hele tiden de siste syv månedene, men hverdagen med de andre tre barna hjemme må fungere på et vis likevel. Selv om alt går litt på stumpene.

God bedring til den lille.

Anonymkode: 26ffc...d36

Det er faktisk VELDIG belastende å ha syke barn på sykehus. Du vet ingenting om hvor lenge de blir, små barn kan bli VELDIG syke av RS virus. Kanskje er mor syk selv(er jo sannsynlig siden barnet også er sykt, ofte får familier forkjølelser samtidig), så jo kan hende hun allerede trenger avlastning hvis hun ikke har fått sovet i det hele tatt. Særlig hvis hun også selv er syk .

Syns dette var litt respektløst ovenfor en familie i en vanskelig situasjon, at du sitter og dømmer mor for at hun trenger avlastning "allerede". Jada man kan se på løsninger, men i slike situasjoner er det også slik at foreldrene gjerne vil være litt sammen med barnet som er veldig sykt. Og det kan være VELDIG psykisk belastende.  Og du vet ikke hvor lenge de må være der...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
mitch92 skrev (1 time siden):

Det er faktisk VELDIG belastende å ha syke barn på sykehus. Du vet ingenting om hvor lenge de blir, små barn kan bli VELDIG syke av RS virus. Kanskje er mor syk selv(er jo sannsynlig siden barnet også er sykt, ofte får familier forkjølelser samtidig), så jo kan hende hun allerede trenger avlastning hvis hun ikke har fått sovet i det hele tatt. Særlig hvis hun også selv er syk .

Syns dette var litt respektløst ovenfor en familie i en vanskelig situasjon, at du sitter og dømmer mor for at hun trenger avlastning "allerede". Jada man kan se på løsninger, men i slike situasjoner er det også slik at foreldrene gjerne vil være litt sammen med barnet som er veldig sykt. Og det kan være VELDIG psykisk belastende.  Og du vet ikke hvor lenge de må være der...

Du bare valgte å overse hele siste avsnitt hvor vedkommende informerer om at deres barn var innlagt i 7 mnd fordi du ble så ivrig på å belære vedkommende om hvor belastende det er med barn på sykehus? 🤪 Gratulerer. 

Anonymkode: c0e42...eea

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bare valgte å overse hele siste avsnitt hvor vedkommende informerer om at deres barn var innlagt i 7 mnd fordi du ble så ivrig på å belære vedkommende om hvor belastende det er med barn på sykehus? 🤪 Gratulerer. 

Anonymkode: c0e42...eea

At hun har vært gjennom det samme og fortsatt ikke har evne til empati er jo det verste med hele kommentaren, du har rett i at jeg burde nevnt det. Har selv hatt sykt barn på sykehus flere ganger så vet litt om det , men i motsetning til denne personen kan jeg fortsatt ha empati for andre mennesker. Rs virus kan gi alvorlig pusteproblemer.  Det er klart det er belastende å se sitt barn sånn, er også normalt for foreldre å dele på omsorgsbyrden. Begge foreldre kan ha krav på pleiepenger i visse situasjoner. Ikke alle familieliv er lik.

• Liker 2
Skrevet

Om mor har fødselspermisjon og er for syk til å ta seg av barnet alene, kan mor bli sykmeldt og far kan søke om å få ta mors permisjon så lenge hun er syk.

Anonymkode: 4e2e9...ce0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge legene ser for seg at barnet skal være innlagt, men jeg ser at mor her har fødselsdepresjon. Noe som kommer på toppen av at det er ganske krevende å være innlagt på sykehus sammen med et sykt barn. Jeg vil tro far kan få noe fri fra jobb, om det er ved å søke om pleiepenger, velferdspermisjon eller bruke sykt barn-dager.

Jeg syns mor må passe på å ikke brenne lyset i begge ender her. Det er sikkert veldig ulike erfaringer med å ha syke barn på sykehus, men ofte er de jo dårlige og trenger oppfølging nesten hele tiden i tillegg til at man gjerne er veldig bekymret. Og ofte sover dårlig, pga barnet er urolig, det er bråk fra maskiner, tilsyn fra sykepleiere om natta osv. Jeg har hatt barn på sykehus i ulike faser av sykdom, og vi byttet på hver 2.-3. dag, og da kom jeg utslitt hjem, av de grunnene jeg nevner over. Så det er mulig noen syns det er enkelt å være på sykehus med barn i flere mnd, men folk og situasjoner er forskjellige. For oss ble det også tilrettelagt (med pleiepenger) for at vi kunne være begge foreldre på sykehuset på dagtid for å avlaste hverandre og delta sammen på møter osv.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barnet er innlagt har dere krav på pleiepenger begge to❤️ Hvis barnet er under medisinsk behandling og behøver ekstra tilsyn når dere kommer hjem kan pappa fortsette med pleiepenger mens mor har permisjon. Legen på sykehuset fikser dokumentasjon på innleggelse og datoer for innleggelse og utskrivelse som dere legger ved søknad om pleiepenger. Det er enkelt å søke. Bare å gå inn på nav å søke digitalt, kan ta bilde av dokumentet med telefonen å legge ved😊 

Anonymkode: 60590...897

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om mor har fødselspermisjon og er for syk til å ta seg av barnet alene, kan mor bli sykmeldt og far kan søke om å få ta mors permisjon så lenge hun er syk.

Anonymkode: 4e2e9...ce0

De trenger ikke bruke av permisjonen når barnet er innlagt, de har krav på pleiepenger begge to så lenge barnet er lagt inn :) 

Anonymkode: 60590...897

• Liker 1
Skrevet

Begge kan få pleiepenger, og mor får også utsatt fødselspermisjonen sin med de antall dagene hun får pleiepenger for. Vi var innlagt for noe lignende, og mor trengte definitivt avlastning. Mor måtte pumpe hver 3. time hele døgnet feks, samt helst sitte så mye som mulig med barnet, det sier seg selv at det ble minimalt med søvn.

Anonymkode: 47736...1c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Begge kan få pleiepenger, og mor får også utsatt fødselspermisjonen sin med de antall dagene hun får pleiepenger for. Vi var innlagt for noe lignende, og mor trengte definitivt avlastning. Mor måtte pumpe hver 3. time hele døgnet feks, samt helst sitte så mye som mulig med barnet, det sier seg selv at det ble minimalt med søvn.

Anonymkode: 47736...1c9

Jeg var i samme situasjon. Pumping hver tredje time, barn innlagt på nyfødt intensiv, kunne knapt gå etter en hard fødsel samt uregjerlig blodsukker grunnet diabetes type 1.
Beskjeden jeg fikk var at man hadde ikke rett på pleiepenger med mindre innleggelsen varte over 10 dager.

Anonymkode: 561b6...0d6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var i samme situasjon. Pumping hver tredje time, barn innlagt på nyfødt intensiv, kunne knapt gå etter en hard fødsel samt uregjerlig blodsukker grunnet diabetes type 1.
Beskjeden jeg fikk var at man hadde ikke rett på pleiepenger med mindre innleggelsen varte over 10 dager.

Anonymkode: 561b6...0d6

Det er i såfall noe nytt.  Evt noe eget for nfi. 

Anonymkode: 6a56e...f60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...