Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er perfekt for meg, når det gjelder alt. Bortsett fra en ting. Jeg er en person som elsker å oppleve ting, være i aktivitet og bruke kroppen. Han er det motsatte. Han er glad i å være hjemme og ikke gjøre så mye. Ofte sitter han bare på telefon eller ser på en serie. Jeg vokste opp i en streng familie, der jeg ikke fikk opplevd så mye, og nå er det et tomrom der som jeg ikke får fylt. Jeg vet jeg kan drive ting på egen hånd, men gjøre alt alene når vi er på ferier, og gå ut alene hele tiden er ikke slik jeg så for meg ekteskapet vårt. Vi er unge, i tjueårene. Og jeg tenker at om han er sånn i dag, hvordan blir det når vi er eldre? Jeg selv er innadvendt, og har ikke så mange venner. Så jeg trives også med dager der vi ikke gjør så mye. Det handler ikke så mye om at jeg er veldig sosial, og han er ikke det. Han er faktisk mer sosial enn meg, men kanskje ikke med meg. 

Har alltid drømt om å gifte meg min bestevenn, der vi opplever ting sammen og kan være spontane. Jeg har hobbyer som jeg driver med på egen hånd, men det fører til at vi får mer avstand fra hverandre. Jeg vil heller ikke ha barn eller familie når jeg føler at det mangler noe der. Og vil da ikke bruke tiden hans, siden han vil ha barn. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 58ab8...cd4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke ønsker barn og han ønsker barn er ikke forholdet liv laga. Da er det bare å avslutte og blåse i resten av problemene for det er det som knekker dere. 

Anonymkode: 1d709...863

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Beklager. Men han er ikke perfekt for deg, og du er ikke perfekt for han.

Dere har to store problemstillinger imellom dere som dere ikke kan omgå selv om dere har gjort det hittil. 

Spørsmålet er hvor mye tid av deres beste tid i livet du/dere vil brenne bort på hverandre videre, når du/dere vet at dette ikke vil vare særlig lenge.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ulikt ønske om barn er dealbreaker. Om du vet at du ikke ønsker barn med ham, håper jeg du sier det til ham, tydelig, så kan han velge om han likevel ønsker å fortsette forholdet med deg eller ei. 

Anonymkode: 50e76...52b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør nok få opp aktivitetsnivået hans om du klarer. Ikke på festing og drikking da. Men ut på fysiske ting. 

Skrevet
Flintis skrev (10 minutter siden):

Du bør nok få opp aktivitetsnivået hans om du klarer. Ikke på festing og drikking da. Men ut på fysiske ting. 

Man må ta folk som de er. Man kan ikke være i forhold med noen man må endre til noe annet for å være fornøyd. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke forandre andre mennesker slik at han blir din drømmemann. Du må finne deg en som allerede ER slik. Hvis du må forandre noen for å bli fornøyd, så har du ikke funnet den rette.

Riktig valg av deg å ikke planlegge barn når du ser at dere ikke passer sammen. Dere er fortsatt unge, men årene går fort. Bedre å gjøre det slutt nå så dere begge evt kan finne den rette og stifte familie.

Anonymkode: 0e21b...924

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan åpne innlegget med å si at dere er perfekte for hverandre for så å presentere et ganske stort problem som bare kommer til å vokse seg større jo lengre dere er sammen.

Når forelskelsen er borte og disse romantiserende brillene dine er borte så kommer du til å se på mannen som lat, kjedelig og traust. Du kommer til å føle at han tar vekk litt av gleden din fordi han bare vil sitte hjemme og se på serie mens du vil ut og oppleve ting. Mannen kommer til å sitte i sofaen med telefonen når du drar ut på ting og når du kommer hjem.

Får dere barn så kommer han til å gjøre enda mer av dette når han har mulighet, fordi det er sånn han liker å bruke tiden sin. Kanskje han også kommer til å la deg ta mye av ansvaret for barnet, fordi du er mer energisk enn han og fordi du "uansett liker å gå ut på ettermiddagen". Så blir han inne i sofaen mens du drar ut med barnet.

Man kan ikke forandre folk hører man hele tiden, og dette kan du ikke forandre. Du må godta det eller finne en som du faktisk kan finne på ting sammen med.

Men så vet man aldri hvordan det å få barn blir uansett. Hører stadig venninner og kollegaer (og KG-brukere) som får barn med menn som plutselig melder seg ut og dumper ned i sofaen og blir der etter at barna ble født. Gjør ikke husarbeid eller noe. Så man vet jo aldri. Men sjeldent er det omvendt, at en sofagris blir mer energisk og deltakende etter 250våkennetter på rad og masse mer ansvar og rutineoppgaver som det å ha barn krever.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulikt ønske om barn er dealbreaker. Om du vet at du ikke ønsker barn med ham, håper jeg du sier det til ham, tydelig, så kan han velge om han likevel ønsker å fortsette forholdet med deg eller ei. 

Anonymkode: 50e76...52b

Jeg ønsker barn, men ikke nå. Dette er han klar over, og har vært lenge. Han vet jeg ikke er klar for det.

Skrevet
Flintis skrev (1 time siden):

Jeg hverken drikker eller fester, og har prøvd å få opp aktivitetsnivået hans. Han har gjort det klart for meg at han ikke ønsker å forandre den han er, og jeg blir utslitt av å være den som alltid viser initiativ og planlegger dater. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke forandre andre mennesker slik at han blir din drømmemann. Du må finne deg en som allerede ER slik. Hvis du må forandre noen for å bli fornøyd, så har du ikke funnet den rette.

Riktig valg av deg å ikke planlegge barn når du ser at dere ikke passer sammen. Dere er fortsatt unge, men årene går fort. Bedre å gjøre det slutt nå så dere begge evt kan finne den rette og stifte familie.

Anonymkode: 0e21b...924

Jeg er veldig enig i dette. Glad for å høre det fra noen andre også. Takk for svar! 

Skrevet
Blåttvann skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvordan du kan åpne innlegget med å si at dere er perfekte for hverandre for så å presentere et ganske stort problem som bare kommer til å vokse seg større jo lengre dere er sammen.

Når forelskelsen er borte og disse romantiserende brillene dine er borte så kommer du til å se på mannen som lat, kjedelig og traust. Du kommer til å føle at han tar vekk litt av gleden din fordi han bare vil sitte hjemme og se på serie mens du vil ut og oppleve ting. Mannen kommer til å sitte i sofaen med telefonen når du drar ut på ting og når du kommer hjem.

Får dere barn så kommer han til å gjøre enda mer av dette når han har mulighet, fordi det er sånn han liker å bruke tiden sin. Kanskje han også kommer til å la deg ta mye av ansvaret for barnet, fordi du er mer energisk enn han og fordi du "uansett liker å gå ut på ettermiddagen". Så blir han inne i sofaen mens du drar ut med barnet.

Man kan ikke forandre folk hører man hele tiden, og dette kan du ikke forandre. Du må godta det eller finne en som du faktisk kan finne på ting sammen med.

Men så vet man aldri hvordan det å få barn blir uansett. Hører stadig venninner og kollegaer (og KG-brukere) som får barn med menn som plutselig melder seg ut og dumper ned i sofaen og blir der etter at barna ble født. Gjør ikke husarbeid eller noe. Så man vet jo aldri. Men sjeldent er det omvendt, at en sofagris blir mer energisk og deltakende etter 250våkennetter på rad og masse mer ansvar og rutineoppgaver som det å ha barn krever.

Wow, takk for et utfyllende svar! 🙏 Så mye der som jeg ikke har tenkt på.  

Jeg har prøvd å godta dette, men vi kommer alltid til det samme problemet. Så det er vel et tegn på at det ikke blir bedre, eller at jeg klarer å se bort fra dette/godta det.

Skrevet

Jeg sier som Nidar, den perfekte mannen er enda ikke født, derfor fødes det stadig nye.

Anonymkode: ff546...918

Skrevet

Mitt første og største spørsmål er egentlig hvorfor dere i det hele tatt giftet dere? Disse ulikhetene, altså ønske om barn og hva man ønsker å bruke tiden sin på, er jo enorme ulikheter som jeg ville ansett som uløselige. 

Jeg tror løsningen enten er å godta at et liv med mannen din er et liv uten disse opplevelsene du drømmer om (som jeg har all respekt for og som jeg også deler med deg), eller å følge drømmene/ønskene dine om å oppleve verden uten mannen din. Å skulle endre han til å bli en slik person tror jeg, dessverre, er forgjeves. I beste fall får du en mann på slep som ikke bidrar til å løfte disse opplevelsene. Å reise, å oppleve og å utforske verden med sin kjære er i det minste alfa omega for meg. Så jeg kjenner igjen følelsen jeg mistenker du sitter med, og den hadde ikke jeg klart å kvele. Selv ikke for den jeg elsker.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg hverken drikker eller fester, og har prøvd å få opp aktivitetsnivået hans. Han har gjort det klart for meg at han ikke ønsker å forandre den han er, og jeg blir utslitt av å være den som alltid viser initiativ og planlegger dater. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må ta folk som de er. Man kan ikke være i forhold med noen man må endre til noe annet for å være fornøyd. 

Nei da så, men det går vel an å gjøre hverandre gode  jeg forstår at denne mannen ikke vil da.

Skrevet

Jeg er en person som elsker å oppleve ting, være i aktivitet og bruke kroppen. Han er det motsatte. Han er glad i å være hjemme og ikke gjøre så mye. Ofte sitter han bare på telefon eller ser på en serie....

Har alltid drømt om å gifte meg min bestevenn, der vi opplever ting sammen og kan være spontane. 

Da blir det ikke han du gifter deg med.

Anonymkode: 7d60c...346

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg sier som Nidar, den perfekte mannen er enda ikke født, derfor fødes det stadig nye.

Anonymkode: ff546...918

Deilig med en ungfole på 16?

Skrevet

Wow, takk for et utfyllende svar! 🙏 Så mye der som jeg ikke har tenkt på.  

Jeg har prøvd å godta dette, men vi kommer alltid til det samme problemet. Så det er vel et tegn på at det ikke blir bedre, eller at jeg klarer å se bort fra dette/godta det.

Jeg kan jo ikke vite, men det er det jeg tenker og erfarer gjennom andre. At dette problemet bare vil vokse seg større, spesielt hvis dere får barn og forskjellene blir enda tydeligere og hans mangel på energi vil bli verre fordi barnet krever mer av han.

Hvis han ikke orker å gå en tur etter jobb nå så kommer han aldri til å orke å gå tur når barnet blir født, da kommer han bare til å få enda mer behov for egentid. Og din irritasjon vil vokse seg større og større.

• Nyttig 2
Skrevet

De sier vel at to av de viktigste tingene å være enige om i et forhold er hva man skal bruke ressursene sine på - penger og fritid.

Du kommer til å kjede deg i hjel med denne gubbete mannen. 

Anonymkode: 79925...a92

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...