AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Jeg er mellomleder i en stor bedrift og har personalansvar for en håndfull personer. Jeg er opptatt av at det ikke skal sjefes, men ledes og mener at hvis du har fornøyde medarbeidere er mye av jobben gjort Det er individuelt hva som skal til for å trives på jobb og jeg lurer på hva som skal til for at dere har trivsel på jobben som gir dere motivasjon og engasjement? Anonymkode: d4712...877
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er mellomleder i en stor bedrift og har personalansvar for en håndfull personer. Jeg er opptatt av at det ikke skal sjefes, men ledes og mener at hvis du har fornøyde medarbeidere er mye av jobben gjort Det er individuelt hva som skal til for å trives på jobb og jeg lurer på hva som skal til for at dere har trivsel på jobben som gir dere motivasjon og engasjement? Anonymkode: d4712...877 jeg trives når jeg blir pushet og stilles krav til. liker ikke å få skryt for vanlige ting eller at jeg får sydd puter. Anonymkode: 6474c...dd1 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 Jeg har hatt flere ulike ledere, og dem jeg har trivdes best med, er dem som er aktivt engasjert i mitt arbeid. For all del: IKKE under noen omstendigheter micro-management eller innblanding! Men stille spørsmål, vite hva jeg jobber med, vise interesse, osv. Jeg har hatt flere ledere som ikke aner i det hele tatt hva jeg faktisk jobber med, og som ei heller spør om det eller viser interesse. Jeg liker også ledere som er flike til å lytte, og som viser interesse for livet mitt også utenfor jobben. Som husker navnet på mannen og ungene mine, spør hvordan det går, etc. Og motsatt; deler av sitt eget liv. Noe som drar meg ned, er når lederen baksnakker andre ansatte. Det hater jeg. Jeg hater å sitte og høre på sjefen uffe seg over Asgeir som ikke skulle gjort den dumme tingen der, og Tore som alltid kommer for seint, osv. Det er ikke noe som skal snakkes om med andre enn dem det gjelder. Anonymkode: 7f864...bd9 2
Hjelpestikker Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 (endret) Ulike medarbeidere ønsker ulike ting. Ikke minst avhenger det av type arbeidsplass og arbeidsoppgaver. Jeg har arbeidsoppgaver som er ganske konkrete og selvstendige. Så lenge jeg utfører min jobb bra, forventer jeg at lederen min har tillit til meg og ikke blander seg for mye inn. Jeg valgte stillingen fordi den var fleksibel (når jeg jobber, hvordan etc.) Mange ledere kommer inn i en ny lederstilling og blir veldig opptatt av å vise - både oppover og nedover - at de gjør "noe". Dette betyr ofte å arrangere seminarer og melde folk på kurs, holde møter der vi snakker luftig om strategi og målsetting og samhold. Ofte har vi gjort dette før, og de fleste jeg jobber med har en stor arbeidsbyrde og ønsker å returnere til arbeidsoppgavene sine. Eneste funksjonen til disse initiativene er at leder kan peke tilbake til dette i etterkant som noe aktivt han/hun har gjort for å bedre miljø eller produktivitet. Så mitt beste tips er å se på medarbeiderne, hva slags arbeid de utfører og hva slags mennesketyper de er. En person som sitter foran PCen dagen lang og er fordypet i sine egne ting, har kanskje ikke valgt denne jobben for å sosialisere så voldsomt med medarbeidere. Og det er greit. Da er det bare slitsomt med ledere som skal "bryte ned veggene" og skape "bedre kommunikasjon mellom ansatte". En person med en utadrettet stilling som er i dialog med mange, vil kanskje heller savne sosiale arenaer der ansatte kan sosialisere. Vær sparsommelig med møter. Ikke føl at du må kalle inn til møte for at folk skal forstå at du er der eller gjør noe. Men møt opp når det ER noe sosialt som skjer, f.eks. fredagspils, og snakk med folk på tomannshånd. Husk at det - dessverre - er noen permanent misfornøyde ansatte i enhver bedrift, som av ulike grunner ikke bytter jobb. Jeg har noen slike kolleger der det blir "kos med misnøye" og det snakkes mye negativt om ledelsen. Det trenger ikke handle om deg, men være slik de er generelt. Det blir en innarbeidet sjargong å snakke litt negativt om sjefen. Sørg for å ha en god relasjon til de du KAN ha en god relasjon til, for å redusere sjansen for at disse ansatte drar mange med seg. Snakk med de som har vært der lenge. De vet hva slags utfordringer de har hatt, hva som ikke har fungert med tidligere ledere. Endret 14. desember 2022 av Hjelpestikker 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 De jeg beundrer og ser opp til. Jeg liker dårlig ledere som ikke har noe å lære meg og som fremstår som litt "enkle" og påståelige. De må gå foran som gode eksempler og være seg selv, ha karakter og kunne beskytte de under seg og ikke ta ukritisk parti med de over seg, akseptere alt HR sier og love mer enn de klarer å holde for å please alle. De må kjenne meg og vise at de bryr seg om min karriere og privatliv. Føler jeg meg verdiløs, mister jeg motivasjon. Ikke bedrive micromanagement og rekk heller ut en hånd når de merker det er mye å gjøre, feks. ved å si " går det bra, nå vet jeg det er mye på deg". Ikke gå etter å led, men foran! Sett deg inn i hva de under deg jobber med. En fordel for å få respekt, er nok å ha erfaring fra det de du skal lede jobber med. Har en medarbeider brukket beinet, hold opp døren og ha manerer. Brenner det, ikke vær første til å redde eget skinn. Ikke forman, men lytt. Istedenfor å gjemme seg bak selvledelse, vær tilstede, se hver enkelt, ikke favoriser. Følg med og slutt å smiske med ledelsen. Har du ikke med deg de under deg, oppnås det ikke resultater. Anonymkode: dc7d6...a9b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 Viktigste er at leder ikke bare tenker på seg selv (og slenger andre under bussen for å oppnå sine egne mål, uavhengig av hva som er bedriftens beste). Involver ansatte når det er viktige ting som skal besluttes, slik at man ikke sitter igjen som et spørsmålstegn når noe skjer. Anonymkode: 29c03...75d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Jeg har hatt MANGE sjefer i min jobb. Det er villa gjennomtrekk på både vanlig ansatte og ledere. Den sjefen jeg likte best var en som inkluderte oss og hørte på oss. Ga oss også lov til å ta egne beslutninger, noe som lettet jobben for både oss på gulvet og sjefen selv. Det å ta egne beslutninger har vi etterspurt i flere år dør denne sjefen kom. Det er en svært hektisk på arbeidsplassen min og når det virkelig koker som besatt så går sjefen blandt oss og hjelper til. Når det har roet seg igjen, så går sjefen rundt og takker hver enkelt for innsatsen. Etter at denne sjefen kom har det blitt triveligere på jobben. Sjefene vi har hatt tidligere gjemte seg da det kokte og ga aldri ros, kun kritikk. Selv om vi gjorde så godt vi kunne fant de alltid noe å klage på. Nå jobber jeg ikke der lenger, men savner sen sjefen. Jeg vet fra tidligere kolleger at de har samme sjef idag også. Anonymkode: 7772b...a66
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 Jeg liker godt de sjefene som virker å ønske meg vel. Med det mener jeg at fremfor å fortelle meg hva jeg gjør feil eller dårlig, så kommer de med gode tips og tilbyr kurs og work shops for å øke kompetansen på arbeidsplassen. Det er veldig motiverende å kjenne på mestring og at noen heier på deg. Det har også vært viktig at sjefen er rettferdig når det kommer til å bytte på hvem som får fri på helligdager og lignende. Jeg har jobbet innen salg, så vi har også ofte hatt konkurranser mellom oss internt som er gøy og motiverende. Trenger ikke være stor premie, det er bare gøy med litt utfordringer og ha noe å strekke seg etter. Anonymkode: e0415...ba2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 For meg er det viktig at jeg får jobbe selvstendig og slipper innblanding fra leder. Ønsker anerkjennelse når jeg faktisk har prestert uvanlig godt, men ønsker ikke ros for lite krevende og hverdagslige oppgaver. Ønsker ikke å snakke noe særlig om privatliv. Ønsker at leder oppmuntrer til, og setter av tid til, faglig oppdatering. Generelt vil jeg si at profesjonalitet er det viktigste for meg. Anonymkode: 6aba1...121
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå