AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Som tittelen sier, lurer jeg på dette. Har prøvd å google, men finner ingen svar. Noen som vet? Anonymkode: c49f1...c49
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Nei, ikke sterkt. Det betyr at det reagerer på feil ting. Anonymkode: 047a3...59b 3
CrazyCatLady2500 Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Absolutt ikke sterkt. Tvert imot, jeg blir veldig dårlig når jeg er dårlig.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Nei, det betyr at immunsystemet er overaktivt og går til angrep på kroppens egne celler. Anonymkode: eef85...af2 5 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Jeg vet hva en autoimmun sykdom er og vet hva det går ut på. Har selv MS. Vi har en diskusjon gående på jobb, og her er det flere som mener at det overaktive immunsystemet vi med autoimmun sykdommer har, også leder til at det er sterkere i møte med andre sykdommer, som for eksempel forkjølelse eller influensa. Jeg spurte nevrologen min om dette for noen år siden, og mener å huske han sa at det ikke var tilfellet. Problemet nå er at jeg ikke finner noe informasjon om det. Jeg blir heldigvis sjeldent syk. Er nesten aldri forkjølet eller noe sånt. Samtidig er det en annen her, med autoimmun sykdom, som opplever det samme. Selv om det er svak empiri, har jeg ikke så mye skyts å komme med. Anonymkode: c49f1...c49
Havbris Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Nei. Autoimmune sykdommer (mange ulike diagnoser) har det til felles at immunforsvaret angriper kroppens egne celler, ødelegger disse og det vevet de tilhører. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Reumatiske er en autoimmun sykdom feks. Kroppen angriper seg selv, og har ingenting med et sterkt immunsvar å gjøre. Anonymkode: 830c8...270 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 Vet ikke. Men jeg har en autoimmun sykdom (dia type 1) og har flere år uten egenmelding fra jobb, er aldri syk som andre er dvs. forkjølelse, influensa osv. Jeg lever dog relativt sunt med kosthold, aktivitet og er opptatt av å ha det bra med latter og slikt i min hverdag. Tror det hjelper til.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 Nei. Når man har en autoimmun sykdom er kroppen opptatt med å angripe eget immunforsvar, og reagerer dermed ikke like godt på trusler utenfra. det er i grunnen logisk. Jo flere «angrep» på en gang, jo vanskeligere er det å bekjempe alle. Anonymkode: f041c...afe 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 Visstnok ikke. Selv om jeg, som andre her med autoimmun sykdom, sjelden blir syk. Har for eksempel aldri hatt influensa, ikke hadd korona, blir forkjølet kanskje én gang per femte år - og det selv om familien er syke. Bør sikkert forskes mer på! Jeg er 57 og har leddgikt. Anonymkode: 2237c...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Stikkordet for å skjønne autoimmunitet er "dysregulert". Forstavelsen "dys" betyr ifølge leksikon "en forstavelse som svarer til u-, mis- og van- og betyr dårlig, slett eller sykelig; for eksempel dyspepsi som betyr dårlig fordøyelse". Altså sykelig dårlig regulert. Immunforsvaret er et system bygget av mange forskjellige immunceller med høyst spesialiserte funksjoner. Blant disse finnes det såkalte regulatoriske immunceller. Som navnet sier, er oppgaven til disse immuncellene å regulere immunresponsen. Av og til får immunforsvaret problemer med å produsere nye immunceller. Tilstanden kalles lymfocytopeni. Professor i blodsykdommer ved NTNU, Petter Quist-Paulsen, skriver i Store Medisinske Leksikon følgende om lymfocytopeni: Sitat Paradoksalt nok skyldes lymfocytopeni oftest infeksjoner i seg selv. Virusinfeksjoner som influensa, SARS-CoV-2 og HIV er noen eksempler. Men også infeksjoner med bakterier, sopp og parasitter kan gi lymfocytopeni. Når vi blir infisert av virus, sopp, parasitter eller bakterier, kan det altså resultere i at immunforsvaret får problemer med å produsere immunceller. Det gir i større eller mindre grad det som kalles sekundær immunsvikt. Når det er produksjon av regulatoriske immunceller som svikter, betyr det at immunforsvaret blir dysregulert. Immunforsvaret kan ikke bli "for sterkt" eller "for svakt". Det kan bli dysregulert (som i "kaos") når immunforsvaret får problemer med å produsere nok immunceller. Anonymkode: 29f2e...c87 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Visstnok ikke. Selv om jeg, som andre her med autoimmun sykdom, sjelden blir syk. Har for eksempel aldri hatt influensa, ikke hadd korona, blir forkjølet kanskje én gang per femte år - og det selv om familien er syke. Bør sikkert forskes mer på! Jeg er 57 og har leddgikt. Anonymkode: 2237c...6c7 TS her. Jeg opplever akkurat det samme: Har heller aldri hatt influensa og blir svært sjeldent forkjølet. Korona ble jeg ganske syk av, men tror det var fordi jeg ble smitta av både barn og mann. Var for så vidt den som ble sist syk i huset. Kan være være tilfeldigheter, da, men enig i at det hadde vært interessant med mer forskning på temaet. Anonymkode: c49f1...c49
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): enig i at det hadde vært interessant med mer forskning på temaet. Hva er det du savner forskning på? Anonymkode: 29f2e...c87
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Skrevet 14. desember 2022 Har og et par autoimmune sykdommer og er i god form utenom. Sjelden jeg er syk, fikk korona men som ts har jeg barn så selv om jeg ikke fikk det før i begynnelsen av 2022 så kom det til slutt, men til tross for at jeg er i risikogruppen så var jeg i bedre form en de andre her i hus når vi ble syke... Men om dette er tilfeldig eller ikke hadde jo vært gøyalt å vite. Anonymkode: 63c24...1d9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #17 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tittelen sier, lurer jeg på dette. Har prøvd å google, men finner ingen svar. Noen som vet? Anonymkode: c49f1...c49 Jeg har lurt på det samme, og spurt om det i landsforeningen for min autoimmune sykdom, men ikke fått noe svar. Jeg har alltid hatt veldig godt immunforsvar. Omtrent aldri fått noen av sykdommene som «går». Så, for fire år siden fikk jeg en autoimmun leversykdom. Så jeg har lurt på om mitt immunforsvar rett og slett er for bra. Å ha et veldig godt immunforsvar har jo vært nyttig, inntil nå. Jeg tenker i forhold til overlevelse gjennom historien. Om jeg levde i middelalderen, så ville det vært bra for mine nærmeste at jeg omtrent aldri har vært syk. Mens jeg nå, når barna er voksne og klarer seg selv, så er det ikke så farlig for etterkommerne om jeg skulle dø. Anonymkode: 7cc73...537
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå