Gå til innhold

Tidsklemma dreier seg vel egentlig om at folk bruker for mye tid på mobilen og Netflix?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er i alle fall mitt inntrykk. Folk som klager mest, sitter foran skjerm hele dagen. Enig?

Anonymkode: b1608...46e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt rett. 

Anonymkode: 7809d...f34

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror også en del barn blir bortskjemte med at de skal underholdes av foreldrene hele tiden. Det må skje noe hele tiden. Barn trenger å lære å kjede seg, bli kreative og underholde seg selv. Ikke rart man ikke får tid til noe når man stå på pinne for barna 24/7.

Anonymkode: 123b6...0fe

• Liker 9
Skrevet

Kan du ikke ta en doktorgran og forske på det? 

Anonymkode: 321e3...de8

• Liker 3
Skrevet

Rettelse: Doktorgrad

Anonymkode: 321e3...de8

Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Ja, isteden for å slappe av og kanskje kjede oss litt stresser vi opp hjernene vår med å virre fra den ene underholdningen til den andre. 

Synes forresten også å se en sammenheng med de som nærmest har et religiøst forhold til selvpromotering på SoMe er de som er mest mediedeterministisk når det kommer til barns bruk av ulike medier i skole/læring.

Skrevet

Hehe, nja, det kommer an på. Jeg er alene med barn 100% av tiden, de spiller fotball,  håndball, svømming, jeg har ulike verv og selvfølgelig never ending dugnadsjag. 

Ser lite tv, bruker kveldene på husarbeid,  strikking og videreutdanning. 

Påberoper meg aldri tidsklemma, men det å være forelder betyr at jeg ikke kan velge å gjøre det jeg vil. Både tiden min og pengene går til barna og strøm/mat. Nå har jeg innetemperatur på 15.2 grader, skammer meg over dette så jeg vil ikke ha besøk for jeg har ikke råd til å ha det varmt.

Da er det deilig å si "jeg har ikke tid akkurat nå dessverre ".

Anonymkode: d8b57...b7e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig! Folk sitter altfor mye på mobil. Når jeg bestemmer meg for å legge bort mobilen, får jeg f.eks. gjort mye i huset, bevegd meg mer og får mye mer overskudd til ting som er viktige, og blir mer naturlig sliten om kvelden. 

Men tidsklemmen mellom jobb, henting av barn og trening/kamper er vanskelig uansett.... 

Anonymkode: 0b283...23c

• Liker 2
Skrevet

Nei det tror jeg virkelig ikke

Anonymkode: dace4...b8f

• Liker 2
Skrevet

krav fra samfunnet om å skulle jobbe, behovet man selv har for å være sosial, kravet man setter seg selv til om å ha det perfekt er også av ting som lager tidsklemme. Og tidsklemme er ikke forbeholdt småbarnsforeldre. 

Anonymkode: c62eb...aa5

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen der... MEN mye av tiden jeg er på mobilen er for å ordne ting med skole og fritidsaktiviteter. Salg av juletrær, påmelding på spond/i gnist/facebookgrupper, arrangere samkjøring til treninger, tror jeg brukte over en time på mobilen i går på å ordne med skolen at min datter skulle tas fri de to første timene av skoledagen, mye styr i Vigilo for å få registrert det rett, sendt til rette personer og lastet opp vedlegg mm, først på mobilen og så på PCen når mobilappen ikke fungerte, osv.

Ellers er det så mye stress i hverdagen med full jobb og to barn og husarbeid, fritidsaktiviteter, middagslaging, at jeg er avhengig av litt netflix om kvelden :D tror jeg, i alle fall

Anonymkode: 366cb...69d

• Liker 1
Skrevet

Tja, tenker heller st folk har så travel dag med barn og jobb at når det er et ledig øyeblikk så er det fort gjort å 'rømme' inn i skjermen. 

Anonymkode: ef05f...491

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

krav fra samfunnet om å skulle jobbe, behovet man selv har for å være sosial, kravet man setter seg selv til om å ha det perfekt er også av ting som lager tidsklemme. Og tidsklemme er ikke forbeholdt småbarnsforeldre. 

Du diagnostiserer tidsklemma egentlig helt riktig. Det er jo en slags psykisk diagnose for folk som ikke evner å priositere.

Anonymkode: b1608...46e

• Liker 1
Skrevet

Ikke enig. Jeg lurer veldig på hva du baserer dette på. Du kan umulig oppholde deg hver eneste ettermiddag i flere hjem samtidig, så du aner ingenting om hva andre driver med.

Anonymkode: bfd4e...482

• Liker 2
Skrevet

Jeg må med skam melde at KG har skylda.

• Liker 1
Skrevet

Joda, jeg sitter masse på skjerm, jeg. Men ikke på insta, Snap, face eller Netflix. Har faktisk ikke noe av dette i det hele tatt, og det eneste tidspunktet jeg ser på TV på er når barna har sovnet halvveis oppå meg (da holder jeg ut i maks 15 minutter før jeg også sovner) 

Skjermen brukes dog til å:

-Planlegge og følge opp aktiviteter og ting som må gjøres.

-Nødvendige innkjøp siden jeg ikke har mulighet til å bruke tid på å fly i butikker med små barn på slep. 

Anonymkode: bc677...09a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, jeg sitter masse på skjerm, jeg. Men ikke på insta, Snap, face eller Netflix. Har faktisk ikke noe av dette i det hele tatt, og det eneste tidspunktet jeg ser på TV på er når barna har sovnet halvveis oppå meg (da holder jeg ut i maks 15 minutter før jeg også sovner) 

Skjermen brukes dog til å:

-Planlegge og følge opp aktiviteter og ting som må gjøres.

-Nødvendige innkjøp siden jeg ikke har mulighet til å bruke tid på å fly i butikker med små barn på slep. 

Jeg bør legge til at ja, jeg er på KG nå, men det er fordi jeg er på jobb og behøver et par minutter…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kravet fra samfunnet om å jobbe?

Det er vel ingen krav om å jobbe, men det er naturlig å jobbe og tjene sine egne penger. Eller mener du at staten burde sponse deg uten at du gir noe tilbake? 

Anonymkode: 7809d...f34

• Liker 2
Skrevet

Nja. Tidsklemma er komplekse saker som gjerne starter klokka 07 og avsluttes kl 22 hver eneste dag.

Tidsklemma handler i utgangspunktet om komboen dårlig grensesetting, for mye krav/gjøremål og prioritering, og eksisterte lenge før mobil og Netflix ble inkludert i dette.

Skrevet

Kan jeg spørre et oppriktig spørsmål? 

Hvorfor skjer det så ofte, både her inne, på facebook og andre kronikker at det sitter noen å tror de har funnet svaret på et problem, og at dette svaret gjelder for alle?

Dette er jo et eksempel, Tidsklemma er pga mobilbruk, dersom alle hadde lagt fra seg mobilen ville det ikke vært ett problem! 

Andre påstander jeg ofte ser: 

- fattige hadde ikke vært fattige om de ikke hadde røkt

- de med dårlig råd må bare slutte å kjøpe dyr mat

- Alle som sier de har dårlig råd må bare skru ned varmen tre grader å vipps så er alt løst. 

osv osv. Jeg bare, skjønner ikke vitsen? Skal man liksom få sånn: aha-opplevelse, sånn at politikerne jubler over denne tankegangen å vipps så slutter alle med mobil og så har vi utopia? 

Eller skal vi alle bare sitte å forsvare hvorfor vi bruker mobilen mye? Eller mangler det innsikt på at folk er forskjellige? 

Jeg bare skjønner ikke poenget med sånne "alle over en kam" påstander ? 

Anonymkode: d6af8...d7d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...