Gå til innhold

Hjemmelaget pepperkaker VS butikk kjøpte pepperkaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det verdt å ta seg bryet med å lage pepperkaker hjemme fremfor å dra på butikken å kjøpe med seg en boks? Skjønner jo at pepperkakebaking er ekstra koselig om man har barn selvfølgelig. Men mitt inntrykk er at mange liker bedre pepperkakene man får kjøpt i butikken fremfor de man lager hjemme selv, uansett hvor mye melis og non stop man pynter de med.😅 Jeg har laget hjemmelagde i flere år nå, men vurderer sterkt å kjøpe i butikken i år i og med at jeg skal lage et par andre sorter til jul i år.

Hva mener du? 

Anonymkode: 2c54b...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange år siden jeg bakte pepperkaker selv, jeg syns de man kjøper er gode (nok) og så sparer jeg den jobben. Jeg baker heller noen andre slag.

Min favoritt er Nyåkers pepperkaker, de fås kjøpt på NorEngros og Lyreco, blant annet. Stor boks, men de forsvinner i løpet av jula.

• Liker 3
Skrevet

Hva med midt i mellom løsningen? Kjøpe en en "Berthas peppekakedeig", Ikea sin eller noe og steke dem? Det smaker mye bedre enn de helt ferdige, selv om hjemmelaget er enda bedre. 

Anonymkode: 3c071...b8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med midt i mellom løsningen? Kjøpe en en "Berthas peppekakedeig", Ikea sin eller noe og steke dem? Det smaker mye bedre enn de helt ferdige, selv om hjemmelaget er enda bedre. 

Anonymkode: 3c071...b8d

Grøss og gru til begge variantene etter min smak. Jeg har prøvd begge og syns virkelig ikke det blir gode pepperkaker. De ser hjemmelagde ut og smaker som de billigste kjøpekakene.

Skal man kjøpe deig så er det lurt å heller gå litt opp i pris og kjøpe på bakeri, da kan man være heldig og få noe som smaker godt. 

• Liker 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hjemmebakte er helt klart best.

Skrevet

Jeg trykker i meg en hjemmelaget, for å være høflig. 

Men kan fint spise en hel boks alene med innkjøpt pepperkake!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker faktisk best de butikk kjøpte pepperkakene til 6-10kr😂 om jeg skal kjøpe fra butikk..

Anonymkode: 6ebd6...3ab

• Liker 3
Skrevet

De butikkjøpte er aller best! Har prøvd hundre oppskrifter på pepperkaker, ingen av de får like sterk og god kryddersmak. 

Anonymkode: 26a76...d4b

• Liker 3
Skrevet

I år blir det kun butikkpepperkaker. Synes de hjerteformede fra Europris er gode. Føles rart, men de blir nok ikke savnet blant alt det andre.

Kjøpt deig ville jeg kun vurdert til hus, men der ble det hjemmelaget i år også.

• Liker 1
Skrevet

Nyåkers sine som nevnt over her er sååå gode! Synd de kun er i svær boks, så de blir ikke kjøpt her. Min farmor var kjempeflink å bake, men de kjøpte hun. Blir litt ekstra stas når jeg får de kakene bare pga henne, så mulig jeg ikke er helt objektiv, men gode er de ihvertfall 😅😋

• Liker 2
Skrevet

Forresten, kakemenn er i samme kategori for meg også :o 
Har aldri smakt gode hjemmebakte kakemenn. De er ikke like gode på smak, og blir alltid harde, flate og ujevnt stekt... 

Skrevet

Det kommer sikkert an på hvilke du kjøper, men de "vanlige" billige pepperkakene du får kjøpt i butikken smaker helt grusomt i forhold til hjemmebakte. Ferdigdeig som bakes ut blir ganske bra, men hjemmelaget er helt klart best. Men hvis du syns de fra butikken er gode hadde jeg ikke brukt tid på å bake

Anonymkode: 3464e...528

Skrevet

Det finnes ørten variasjoner på pepperkaker. Så det er ikke så enkelt som butikk-vs-hjemmelaget. Hjemmelagde pepperkaker kan smake ganske forskjellig, avhengig av hvilken oppskrift man bruker. 

Jeg synes de hjemmelagde med Mamma sin oppskrift er de beste i verden, og butikk-pepperkakene smaker ganske annerledes. 

Anonymkode: 3666e...604

Skrevet

nyåkers hele veien.

Anonymkode: b23aa...c00

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes hjemmelaget er klart best og har ennå ikke smakt en kjøpepepperkake jeg synes smaker bedre enn de vi selv baker. Når det er sagt er det stor forskjell på oppskrifter da. Jeg synes det finnes en del dårlige, og ikke minst tamme, pepperkakeoppskrifter som definitivt ikke er verdt å lage.

• Liker 1
Skrevet

Det er så forskjellig fra ferdige.. stor forskjell på ferdige også. Og helt sikkert på ferdige deiger. Men uansett er det helt innafor å kjøpe. Spesielt om du har mye annet å gjøre.

Skrevet

Nå er jo ikke pepperkaker det man spiser mest av i året, men butikkpepperkakene er jevnt over ultraprosseserte og derfor enda mindre bra for kroppen enn hjemmelagde. Og blir fort endel pepperkaker på små kropper i løpet av desember. Personlig synes jeg ikke de to tingene kan sammenliknes engang på smak og konsistens, kjøper ikke ferdige pepperkaker i butikk. Da kan vi like godt droppe pepperkaker helt. 

Anonymkode: f783c...a31

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid lov å kjøpe kaker, enten det er fordi man mener de smaker best eller fordi man ikke har tid eller lyst til å bake. Det er jo ikke viktig hva alle andre synes er best.

• Hjerte 1
Skrevet

Kjøpe-pepperkaker er best, synes hjemmelagde ofte blir for harde. 

Skrevet
38 minutter siden, Arkana said:

Jeg synes hjemmelaget er klart best og har ennå ikke smakt en kjøpepepperkake jeg synes smaker bedre enn de vi selv baker. Når det er sagt er det stor forskjell på oppskrifter da. Jeg synes det finnes en del dårlige, og ikke minst tamme, pepperkakeoppskrifter som definitivt ikke er verdt å lage.

Tar gjerne i mot alle forslag til oppskrifter som er like krydret og sprø som billigpepperkaker. Har som sagt prøvd ny oppskrift hvert år, alle blir bare tamme og kjipe. 

Anonymkode: 26a76...d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...