Gå til innhold

9 måneder og vil plutselig ikke sove alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

datteren min er 9 måneder og har frem til nå sovet natten gjennom (siden 5,5 måneder). Jeg er kjempe heldig! Siden forrige uke har hun derimot vært vanskelig å legge. Hun gråter mye om nettene og våkner flere ganger ila natten, og vil IKKE sove alene (dette har hun gjort siden fødselen av). For noen netter siden lot jeg henne gråte og etter 10 min sovnet hun. Dette har hun gjort i tre dager nå. Hun sover som regel på brystkassen min først, og når hun har sovnet legger jeg henne i sengen hennes. Noen ganger krever det flere forsøk før hun legges ned uten at hun våkner.

Jeg merker at hun knitrer mer med tennene hennes så det kan være pga. tannfrembrudd at hun våkner mer? Jeg aner ikke. 

Det tærer veldig på meg å få så lite søvn + at jeg jobber litt så jeg håper noen har tips...elller råd om hva som foregår og hvordan jeg kan hjelpe henne sove alene igjen. 

Anonymkode: 05b50...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har separasjonsangsten slått inn?

Anonymkode: 8a0a3...271

Skrevet

Hvorfor mener du hun skal sove alene? Sov nå sammen med henne. Hun er bare 9 måneder og ikke voksen..

Anonymkode: 5c958...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor mener du hun skal sove alene? Sov nå sammen med henne. Hun er bare 9 måneder og ikke voksen..

Anonymkode: 5c958...8ef

Hun har sovet alene siden fødselen. Først i en seng ved siden av min og fra 5 måneder i egen seng. Jeg syntes man skal lære å sove alene, samsoving er mer farlig etter min mening. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har separasjonsangsten slått inn?

Anonymkode: 8a0a3...271

Ja, fra 7 måneder og den har blitt litt verre

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, fra 7 måneder og den har blitt litt verre

Ja, det er en vanlig fase. Gi den tryggheten som trengs.

Skrevet

Det er nok bare en fase. Ville gitt henne den trøsten hun trenger. Kanskje er det pga 8mnd søvnregresjon, kanskje er det pga tenner. 

Om det er en trøst så har min våknet hver time/annehver time i månedsvis nå, så vet hvordan det er å være trøtt (jeg er tilbake på jobb men våkner hver gang baby våkner). Siden din har sovet godt før er det nok bare en periode så ville bare forsøkt å ta igjen litt søvn ved å legge deg tidligere/sove litt med baby på dagtid hvis det går an/be mannen stå opp så du kan sove en time ekstra osv. Så klarer man seg på mindre søvn en periode selv om det er kjipt :)

Anonymkode: 9ee6e...814

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 0.11):

Hei,

datteren min er 9 måneder og har frem til nå sovet natten gjennom (siden 5,5 måneder). Jeg er kjempe heldig! Siden forrige uke har hun derimot vært vanskelig å legge. Hun gråter mye om nettene og våkner flere ganger ila natten, og vil IKKE sove alene (dette har hun gjort siden fødselen av). For noen netter siden lot jeg henne gråte og etter 10 min sovnet hun. Dette har hun gjort i tre dager nå. Hun sover som regel på brystkassen min først, og når hun har sovnet legger jeg henne i sengen hennes. Noen ganger krever det flere forsøk før hun legges ned uten at hun våkner.

Jeg merker at hun knitrer mer med tennene hennes så det kan være pga. tannfrembrudd at hun våkner mer? Jeg aner ikke. 

Det tærer veldig på meg å få så lite søvn + at jeg jobber litt så jeg håper noen har tips...elller råd om hva som foregår og hvordan jeg kan hjelpe henne sove alene igjen. 

Barns behov endrer seg. Nå trenger datteren din mer støtte, enten det er på grunn av tannfrembrudd, separasjonsangst eller noe annet. Løsningen er ikke å la de ligge og gråte til de sovner, men å finne ut av hva man jsn endre på slik at både store og små får ei god natts søvn igjen. 
Hvorfor ikke samsove en periode? For mange fungerer dette veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...