Gå til innhold

Lussekatter (haster!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foooort!

Det er de samme greiene hvert år: Før jeg går fra jobb i dag må jeg printe med meg en oppskrift på lussekatter.

Har forstått det slik at safran både er dyrt og tungvindt å få tak i (må på apotek?). Kan jeg bruke gurkemeie i stedet?

Flott hvis noen har en oppskrift (5 pers. +) på lussekatter, og altså helst med gurkemeie i stedet for safran.

Tuuuusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Denne fra Tine har både safran og gurkemeie som alternativ, og gir ca 30 boller.
Skrevet

Safran er relativt dyrt, men ikke vanskelig å få tak i. De har det på velassorterte dagligvarebutikker, på SmartClub, innvandrerforretninger. Du kan godt bruke gurkemeie istedet, du får gulfarge på bollene, men du får jo overhodet ikke samme smaken. Safran er rett og slett det beste. Her er uansett min absolutte favorittoppskrift på lussekatter:

Lussekatter (ca 30 stk)

50 g gjær

6-7 dl melk

170 g sukker

½ ts salt

1 kg hvetemel

2-3 g safranpulver

150-200 g smør/margarin

1 egg

Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 250 grader i 5-6 minutter.

Skrevet

Gurkemeie funker helt greit,har brukt det flere ganger, men jeg synes det smaker og lukter bedre med safran. Men har jeg safran i skapet i år tro?

*løper for å sjekke*.........

Skrevet

Selger de i innvandrerbutikker også. 1g med safrantråder til 17,90,-.

Syns ikke det er så ille egentlig.

Skrevet
Safran er relativt dyrt, men ikke vanskelig å få tak i. De har det på velassorterte dagligvarebutikker, på SmartClub, innvandrerforretninger. Du kan godt bruke gurkemeie istedet, du får gulfarge på bollene, men du får jo overhodet ikke samme smaken. Safran er rett og slett det beste. Her er uansett min absolutte favorittoppskrift på lussekatter:

Lussekatter (ca 30 stk)

50 g gjær

6-7 dl melk

170 g sukker

½ ts salt

1 kg hvetemel

2-3 g safranpulver

150-200 g smør/margarin

1 egg

Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 250 grader i 5-6 minutter.

KJEMPEGOD oppskrift Arkana :)

Skrevet

Blir de ikke gode med gurkemeie? Har kjøpt det i dag jeg...

Skrevet
Blir de ikke gode med gurkemeie? Har kjøpt det i dag jeg...

Jeg brukte gurkemeie, null problem :)

Skrevet
Jeg brukte gurkemeie, null problem :)

Flott, da skal jeg snart gå igang å bake. :D

Skrevet

Her er det to skoleretninger. Spør du meg blir lussekatter aldeles ikke gode med gurkemeie. De blir ekle og smaker gjerrig.

Du trenger ikke 2-3 gram safran som i Arkanas oppskrift. Et halvt gram holder til en sats med 5-7 dl deigvæske (ca 40 lussekatter). Løs opp safranen i litt sukker og varm melk, tøm dette i resten av den varme melken og bak så hvetebrødet på vanlig måte, så avgir den mest smak og farge.

Skrevet

Du kan bruke gurkemeie, mange gjør det, men safran er.. vel, jeg spier dem bare med safran. Men det er i all hovedsak fordi jeg får røde prikker over hele kroppen v gurkemeie da....

Noen synes gurkemeie smaker ille, andre synes det er slik de skal være (og antakelig slik de er oppvokst med det) Det er vel litt smak og behag.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg synes ikke safran smaker så veeeldig godt. Men det smaker vel ikke så billig, da... ;)

Skrevet

Men de ble veldig gode :sikle:

Hadde safran liggende og brukte det.

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet

har hørt at man bare skal kjøpe safrantråder, siden safranpulver er veldig lett å tynne ut med gurkemeie...

Skrevet

Jeg brukte Arkanas oppskrift, og byttet ut safran med en slump gurkemeie. Syntes det ble veldig godt jeg, og det syntes visst de andre også!

Kankje jeg skal være tidligere ute neste år (yeah right), og få tak i safran. Nærbutikken vår har ikke et velassortert utvalg krydder ;)

Skrevet

Hvor lenge kan safrantråder oppbevares? Jeg har noe fra 2002... :sjenert: De liger tett i et lite glass (og blir der sannsynligvis til 13. desember 2006, hvis de fremdeles kan brukes...)

• 1 år senere...
Skrevet

Noen som vet hvor man får kjøpt safran i Trondheim? Planlegger å lage lussekatter neste helg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...