AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Har fått innvilget penger og i vedtaket jeg mottok før jeg fikk meg deltidsstilling står det at jeg vil få utbetalt 7100 i ukessats. Jobber per nå veldig variert, og passer på å ikke takke for mye ja til vakter, men jobber ikke mer enn 5 dager per meldekort som sendes, så tror jeg holder meg under grensen til å ikke få dagpengene stanses i hvert fall. Vil jeg fortsatt få utbetalt 7100 i ukessats når jeg er ute i arbeid nå, eller vil denne summen kuttes? Anonymkode: 75393...f06
Silva Pluvialis Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Hvorfor står du på dagpenger når du faktisk har jobb? 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Jeg har 50% stilling med variert arbeidstid, så ja jeg har fortsatt krav på dagpenger når jeg har fått det innvilget. Anonymkode: 75393...f06
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Hadde du fulltidsjobb før? Eller jobbet du deltid? Anonymkode: 8c2f8...932
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Selv om du har krav på dagpenger i tillegg til deltidsjobb, så forplikter du deg til å ta et hvilket som helst arbeid når du er dagpengemottaker, så argumentet ditt om hvorfor du takker nei til vakter holder ikke mål. Anonymkode: 6b8f9...471 2
always Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har fått innvilget penger og i vedtaket jeg mottok før jeg fikk meg deltidsstilling står det at jeg vil få utbetalt 7100 i ukessats. Jobber per nå veldig variert, og passer på å ikke takke for mye ja til vakter, men jobber ikke mer enn 5 dager per meldekort som sendes, så tror jeg holder meg under grensen til å ikke få dagpengene stanses i hvert fall. Vil jeg fortsatt få utbetalt 7100 i ukessats når jeg er ute i arbeid nå, eller vil denne summen kuttes? Anonymkode: 75393...f06 Hvorfor sjekker du ikke NAV sine egne sider? Det står ganske godt forklart der. Du skal selvfølgelig ikke ha dagpenger for de dagene du har jobbet, så nei, du får ikke 7100 kroner i uka fra NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 I vedtaket ditt står det en dagsats og en ukesats. Hvor mye du får utbetalt avhenger av hvor mye du har jobbet, og skattekortet ditt. Om du jobber nøyaktig 50%, vil du få utbetalt - ut fra det du selv oppgir - 7100 minus skatt. Om du jobber mindre enn 50% vil du få mer utbetalt, siden dagpengene skal dekke opp for de timene/dagene du ikke jobber. Anonymkode: 7cf4e...73c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 always skrev (1 minutt siden): Hvorfor sjekker du ikke NAV sine egne sider? Det står ganske godt forklart der. Du skal selvfølgelig ikke ha dagpenger for de dagene du har jobbet, så nei, du får ikke 7100 kroner i uka fra NAV. 7100 er ukesats. Meldekort gjelder for to uker. Om man da jobber akkurat 50%, får man 7100 minus skatt utbetalt. Anonymkode: 7cf4e...73c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 7100 er ukesats. Meldekort gjelder for to uker. Om man da jobber akkurat 50%, får man 7100 minus skatt utbetalt. Anonymkode: 7cf4e...73c Kjører de samme skattetrekk som arbeidsgiver, eller har de annet skattesystem? Anonymkode: 75393...f06
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjører de samme skattetrekk som arbeidsgiver, eller har de annet skattesystem? Anonymkode: 75393...f06 NAV innhenter skattekortet ditt fra Skatteetaten, og bruker det skattekortet du har. Siden du nå får dagpenger, som er 62.4% av tidligere inntekt, kan det kanskje lønne seg for deg å endre skattekortet ditt. Anonymkode: 7cf4e...73c 1
Baktusen Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 (endret) Hvis du har 7100kr som ukessats så har du 1420kr som dagsats og 189kr som timesats. Forutsatt at du jobbet tidligere 37,5t og at det er dette som beregnes som en full stilling for deg. Når du mottar dagpenger, og arbeider samtidig, så vil hver time du arbeider kuttes av dagpenger. En time arbeid medfører 189kr mindre i dagpenger, osv. Inntil 50%, hvor de da kuttes helt. Alle beregninger er ut fra 2 ukers periode. Skatt trekkes av samme skattekort som arbeid dersom du har prosentsats. Når jeg selv gikk på dagpenger gjorde jeg avtaler med leder at jeg kunne jobbe inntil 50% ellers så måtte jeg jobbe mer enn 70%. Og det fungerte bra. Så noen uker mistet jeg dagpenger helt, men fikk da høyere lønn. F.eks i forbindelse med påske, jul og sommere, gjerne sykdom osv, så var jeg tydelig på at jeg kunne enten jobbe 5 vakter ila 2 ukers perioden min, ellers så måtte jeg ha minst 7 vakter. Med 6 vakter så ble det tap. Men det avhenger også av din lønn kontra grunnlaget ditt. Uansett om du mister 2 ukers perioden, så legges de perioden på slutten igjen, så din dagpenger periode forlenges med to uker på slutten. Jeg endte dermed opp på dagpenger i nesten 3 år. Fordi jeg jobbet 100% hver sommer, jul, påske og alle muligheter så mistet jeg dagpenger da.. Men fikk de igjen på slutten av perioden. Endret 13. desember 2022 av Baktusen 1 2
always Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 7100 er ukesats. Meldekort gjelder for to uker. Om man da jobber akkurat 50%, får man 7100 minus skatt utbetalt. Anonymkode: 7cf4e...73c Leste du hva jeg skrev, eller bare forstod du det ikke? Jeg skreiv at ab ikke får 7100 i uka fra NAV. Jeg nevnte ingenting om meldekortet og utbetalingen og ja jeg veit at man må betale skatt av pengene fra NAV. JEESES...
Silva Pluvialis Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selv om du har krav på dagpenger i tillegg til deltidsjobb, så forplikter du deg til å ta et hvilket som helst arbeid når du er dagpengemottaker, så argumentet ditt om hvorfor du takker nei til vakter holder ikke mål. Anonymkode: 6b8f9...471 Nettopp. Det høres også ut som svindel å takke nei til vakter for å få mer utbetalt i dagpenger. Så lenge ts er frisk og har arbeidsevne, bør hun ta de vaktene hun får. Er hun syk stiller saken seg annerledes, men da er man gjerne ikke på dagpenger, men aap. Endret 13. desember 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): NAV innhenter skattekortet ditt fra Skatteetaten, og bruker det skattekortet du har. Siden du nå får dagpenger, som er 62.4% av tidligere inntekt, kan det kanskje lønne seg for deg å endre skattekortet ditt. Anonymkode: 7cf4e...73c Sette det opp eller ned mener du? Anonymkode: 75393...f06
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sette det opp eller ned mener du? Anonymkode: 75393...f06 Siden dagpenger er mindre enn lønne du hadde før, kan det lønne seg for deg å sette skatten ned litt. Regn ut hvor mye du får i dagpenger, og legg tallene inn hos Skatteetaten (der du endrer skattekort), så ser du om det vil lønne seg å endre skattekortet ditt. Anonymkode: 7cf4e...73c 1
always Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 Tvillingsjel skrev (3 minutter siden): Nettopp. Det høres også ut som svindel å takke nei til vakter for å få mer utbetalt i dagpenger. Så lenge ts er frisk og har arbeidsevne, bør hun ta de vaktene hun får. Er hun syk stiller saken seg annerledes, men da er man gjerne ikke på dagpenger, men aap. Ikke bare høres det ut som svindel - det ER svindel.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har fått innvilget penger og i vedtaket jeg mottok før jeg fikk meg deltidsstilling står det at jeg vil få utbetalt 7100 i ukessats. Jobber per nå veldig variert, og passer på å ikke takke for mye ja til vakter, men jobber ikke mer enn 5 dager per meldekort som sendes, så tror jeg holder meg under grensen til å ikke få dagpengene stanses i hvert fall. Vil jeg fortsatt få utbetalt 7100 i ukessats når jeg er ute i arbeid nå, eller vil denne summen kuttes? Anonymkode: 75393...f06 Dette vil føre til at du mister dagpengene dine helt. Og du vil få en karantenetid på flere måneder før du kan få dagpenger igjen. Du er forpliktet til å takke ja til all jobb du får tilbud om. Anonymkode: 7cf4e...73c
Baktusen Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sette det opp eller ned mener du? Anonymkode: 75393...f06 Ikke meg du siterer men.. Mest sannsynlig lavere skattetrekk. Du bør logge inn på skatteetaten, plotte inn hvor mye du forventer i dagpenger, feriepenger og lønn. Så får du en beregning.. husk også fradrag. Kanskje ikke så mye å gjøre nå, men noe du bør gjøre til neste år. Og!!!!! Super viktig at du husker å endre det igjen når du kommer i arbeid igjen. Det glemmer mange og går på en smell. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 Vil man få utbetalt for 2 uker om gangen? Anonymkode: 75393...f06
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 Hvis TS takker ja til vakter og så dekker det ikke opp dagpengene hun får i den 2-ukersperioden så sitter hun igjen med mindre lønn enn det dagpenger+lønn er. Jeg hadde ikke sjekket mitt grunnlag og jobbet en dag for mye og da fikk jeg avkortet dagpengene for hele toukersperioden og hadde kun lønning den ene dagen jeg jobbet. Jeg hadde fortsatt regninger og mat å måtte betale, men de to ukene gikk jeg på en skikkelig smell. Så, dere som sitter på deres høye hest og mener at TS skal ta all den jobben hun får - ja, til en viss grad. Dersom hun taper penger på det så er det bedre å si nei til en vakt eller to for å slippe å miste penger for hele perioden samtidig som hun ikke sitter igjen med nok penger til å betale regninger. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil man få utbetalt for 2 uker om gangen? Anonymkode: 75393...f06 Ja, du får penger annenhver mandag. (Sålenge du husker å levere meldekort de lørdagene du skal) Anonymkode: ecfa4...389 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå