AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Bilen er flott den, på alle mulige måter, og er jo billigere i drift enn en vanlig bil…. Ingen jeg snakker med, familie, venner etc., forstår hva jeg mener, de bare digger elbil. Er det noen andre som forstår hva jeg mener? Bare tenker at en bensiner bare rett og slett er bedre? Føles bedre? Er bedre å kjøre? Jeg skal ikke selge bilen, nå har jeg kjøpt den, og den blir, bare ble litt lei av hele bilen. Anonymkode: e1bee...7a3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Tja, kanskje.. Jeg kjøpte en splitter ny elbil for to uker siden. Over en halv mill. Alle elsker den, og lurer på hvor mye jeg gleder meg over bilen min.. Sannheten er... Jeg hater å kjøre den!!! Jeg er stressa over pengene jeg har brukt. Og alt er nytt! Den 10 år gamle bilen min kjente jeg inn og ut. Den var også vesentlig mindre og kostet under halvparten enn den nye bilen min. Det var en liten, grei bil, til en grei pris. Nå har jeg kjøpt meg en stor bil. Mye lån. Og jeg hater å kjøre den. Jeg skjønner ingenting. Jeg føler ikke jeg sitter like godt i den. Innstillingene gjør meg sprø. Ingenting er hvor jeg vil ha det, og alt er ukjent. Jeg er super stressa. I tillegg mener den så sabla mye! Alarmer, piping og varsler, vibrering og alle mulige greier. Lys som slår seg på i hytt og pine, jeg låser den men i appen står det 50% av tiden at den er ulåst. Jeg er plutselig redd for å spise i bilen, og på langkjøring planlegger jeg ladestopp hvor jeg har avtale istedet for bensinstasjonen som passer best. Jeg kan ikke ha solbrillene mine der jeg vil. Ingen plass til nøkler der jeg er vandt til. Jeg får ikke alltid lys til å virke som jeg ønsker. Vogntog blinker på meg, selv om jeg skal ha dynamiske matrix lys. Jeg sliter med å klare slappe av når jeg kjører og er bare stressa. Sete varmen er ikke så lett å regulere mens jeg kjører, eller stille varme, sammenlignet med gamle bilen. Så.. ja... jeg har sabla vondt i vilja 😅 hater virkelig bilen akkurat nå. Men innser at jeg teoretisk, objektivt sett tar grundig feil. Jeg kommer til å vende meg til alt. Det handler om vane og rutiner. Men akkurat nå er jeg ganske misfornøyd. Og det er ekstra irriterende at ingen skjønner meg. Alle mener jeg har en så fantastisk ny flott bil. Og jeg er jo enig, egentlig. Det bare ikke FØLES akkurat sånn enda.. Anonymkode: 69e92...87f 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 Hva med å prøve å forklare hva du mener? Ser ingenting som likner en begrunnelse her. Anonymkode: 4ba10...18b 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Jeg har ikke elbil (heldigvis), men hvis det er sånn at bilen er ny for deg fortsatt, så kan det være at du bare trenger litt tilvenning? Det er jo en helt annen kjøreopplevelse både i forhold til motor og kjøreopplevelse. Ikke minst dette med at man må lade fremfor å kunne fylle bensin på en hvilken som helst stasjon. Når i tillegg kanskje rekkeviddeangsten kommer, i tillegg til all planleggingen og tiden som går med på å lade underveis når man er på tur, så drar det ned den gode følelsen. Jeg tror ikke at elbil er for alle, men jeg har venner og familie som fortsatt sverger til det. Alt fra Nissan Leaf til dyrere BMW. Om det så mye billigere og mer miljøvennlig å eie en elbil på sikt er jeg egentlig usikker på. Anonymkode: 0ab2b...27e 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Jeg leser bare gamle folk som foretrekker ting som de var før. Anonymkode: 4d512...69a 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Bilen er ikke ny for meg enda, slik som for hun over. Det er dette at den er elbil som er problemet. Legger stopp til hvor jeg har best lade app. At jeg må lade oftere enn jeg fyller bensin. Det siste er egentlig ikke sant, jeg lader nesten alltid hjemme om natta. Det er ikke ofte jeg lader underveis, men det hender. Jeg kjører ofte ny bensiner med samme utstyrsnivå, samme klasse. (ikke min) Føler det er bedre, kjøre opplevelsen er bedre. Det er en følelse, ikke noe spesifikt å sette fingeren på. Litt det å ikke høre motor, følelsen med bilen, turtall etc.? Akslereringen er annerledes, det er litt som å kjøre en radiobil SUV. Ikke en skikkelig bil. Det hender også at jeg må lade underveis, fordi jeg har glemt å plugge i om natta. Det er bare rett og slett styrete. Vet ikke, skal ikke sitte å klage over den nye flotte «luksus» bilen min. Det er så bortskjemt atte. Anonymkode: e1bee...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bilen er flott den, på alle mulige måter, og er jo billigere i drift enn en vanlig bil…. Ingen jeg snakker med, familie, venner etc., forstår hva jeg mener, de bare digger elbil. Er det noen andre som forstår hva jeg mener? Bare tenker at en bensiner bare rett og slett er bedre? Føles bedre? Er bedre å kjøre? Jeg skal ikke selge bilen, nå har jeg kjøpt den, og den blir, bare ble litt lei av hele bilen. Anonymkode: e1bee...7a3 Jeg forstår at du tydeligvis angrer litt, men det er ikke noe annet å forstå her. Om du bare sier "jeg liker ikke", så er det vanskelig forstå hva du mener, de fleste trenger noen argumenter for å kunne si seg enig eller uenig. Jeg gikk over til elbil i vår, og elsker den. Men hva er forskjellen mellom el-og bensin (utenom at nyere biler er nettopp nyere)? En bensinbil trenger lengre tid for å få i gang motor og bli varm. En bensinbil spyr ut eksos mens man står å skraper snø/is. Hva mer mener du er forskjellen? For utenom at elbilen etter all sannsynlighet er nyere, og dermed har nyere/andre funksjoner enn enn eldre bensinbil? Om man tar en bensinbil og en el-bil som er i samme prisklasse og samme årsmodell, hvor mye forskjell finner man? Anonymkode: 6f879...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Jeg synes de nye bensinbilene er så stille de og. Elbiler er bare praktiske. Ingen glede. Anonymkode: 0fcb6...09d 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Bilen er flott den, på alle mulige måter, og er jo billigere i drift enn en vanlig bil…. Ingen jeg snakker med, familie, venner etc., forstår hva jeg mener, de bare digger elbil. Er det noen andre som forstår hva jeg mener? Bare tenker at en bensiner bare rett og slett er bedre? Føles bedre? Er bedre å kjøre? Jeg skal ikke selge bilen, nå har jeg kjøpt den, og den blir, bare ble litt lei av hele bilen. Anonymkode: e1bee...7a3 Hva er det du er lei? Anonymkode: a91ac...43b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Om det så mye billigere og mer miljøvennlig å eie en elbil på sikt er jeg egentlig usikker på Billigere er det Anonymkode: a91ac...43b
Akkar Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 Kjøpte du en ny bil uten å prøvekjøre den? Man merker jo med en gang om en bil er god å kjøre! 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 Nei, takke meg til en god gammel golf fra 1981. Liten, god og kjøre og helt fantastisk. Veteran har den blitt også! Anonymkode: cf148...234 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Hvis du angrer så mye, så kan du bytte bilen. Mange bilforhandlere har bytterett innen en viss tid. Hvis det ikke gå, og du har råd, så kan du bytte den inn hos en anne forhandler. Da er det mye penger tapt, men det er altså en mulighet. Jeg gjorde det en gang, da jeg kjøpte en bil jeg bare hatet. Ufornuftig, ja. Men så ble jeg glad igjen Anonymkode: 0ab2b...27e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du angrer så mye, så kan du bytte bilen. Mange bilforhandlere har bytterett innen en viss tid. Hvis det ikke gå, og du har råd, så kan du bytte den inn hos en anne forhandler. Da er det mye penger tapt, men det er altså en mulighet. Jeg gjorde det en gang, da jeg kjøpte en bil jeg bare hatet. Ufornuftig, ja. Men så ble jeg glad igjen Anonymkode: 0ab2b...27e Jeg har forøvrig en hybrid (Audi), og elsker den. Den har svært begrenset rekkevidde mtp på EL, men den er så stille så stille, og freser samtidig godt fra seg med bensinmotoren. Anonymkode: 0ab2b...27e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, takke meg til en god gammel golf fra 1981. Liten, god og kjøre og helt fantastisk. Veteran har den blitt også! Anonymkode: cf148...234 Veteran har den da vært i over 10 år alt! Anonymkode: a91ac...43b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Skrevet 14. desember 2022 Elbilen min har superrask akselerasjon, smidig å manøvrere, er stille (unntatt ved rygging), har god sitteposisjon, automatgir, er smooth å kjøre, kan stå med motoren på uten å forpeste lufta for alle, kan styres og fjernvarmes med en app… Eneste jeg ikke liker er manglende rekkevidde og dårlig ladesystemer. Synes ikke det er som å kjøre radiobil (!), forstår ikke helt hva det er du ikke liker. Anonymkode: 9a16f...209 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Elbilen min har superrask akselerasjon, smidig å manøvrere, er stille (unntatt ved rygging), har god sitteposisjon, automatgir, er smooth å kjøre, kan stå med motoren på uten å forpeste lufta for alle, kan styres og fjernvarmes med en app… Eneste jeg ikke liker er manglende rekkevidde og dårlig ladesystemer. Synes ikke det er som å kjøre radiobil (!), forstår ikke helt hva det er du ikke liker. Anonymkode: 9a16f...209 Sikkert stor forskjell på de forskjellige modellene? Anonymkode: 0ab2b...27e
Reign Skrevet 16. desember 2022 #18 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 19.41): Nei, takke meg til en god gammel golf fra 1981. Liten, god og kjøre og helt fantastisk. Veteran har den blitt også! Anonymkode: cf148...234 En Golf fra 81 er ikke mye god å kjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #19 Skrevet 16. desember 2022 Jeg tror jeg skjønner hva du mener HI. Det er mangelen på den ordentlige "bil-følelsen", sant? Det er noe eget med en stor diesel-suv, når man gir på litt på gassen og hører bilen ta av. Jeg har elbil selv, og synes faktisk det er gøy å ratte rundt i en gokart på vinterveiene😄 Anonymkode: 27b79...e19 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #20 Skrevet 16. desember 2022 Jeg skjønner nok heller ikke hva du mener. Jeg kunne skjønt det om argumentet var at den hadde mange funksjoner du ikke var vant til enda eller at den sa ifra om mer enn du ønsket, men det gjelder jo uavhengig av drivstoff. Når det gjelder el vs fossil elsker jeg at den forurenser mindre både med lokale utslipp og lyd, den har mye bedre akselerasjon enn tilsvarende bensinbil, den har bedre kontroll på glatta siden jeg har full kontroll fra første omdreining, jeg slipper å tenke på å kjøre innom bensinstasjon for jeg kan bare bruke 5 sekunder på å sette inn kontakten hjemme (jeg har tatt tiden), den har vært med på å skyte fart i forskning på batterier slik at vi nå snart kan bygge batterier uten sjeldne og farlige stoffer, og de kan gjenvinnes og en del andre greier. Men jeg er vant til elbil. Det er nok alltid litt rart med noe som er uvant. Anonymkode: 892c5...a05 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå