AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Stor barns avdeling gjør så klart en god jobb! Jeg forstår at det er flere barn å ta seg av, men har jeg lovt å si at jeg synes småbarnsavdeling var bedre? Synes de passet bedre på 3 åringen min en storbarns avdeling. Når jeg henter så har hun alltid på seg bare tynn t skjorte og strømpebukser.. foreldremøte? Bare fjass og bytting HELE tia av avtaletid.. og de foreventer at jeg bare skal avlyse det jeg skal gjøre for å dra på møte når vi hadde en avtale om visse dato som ble byttet.. i felles foreldresamtale med alle foreldre ble det også nevnt noe av en foreldre jeg har merket. At barna ikke alltid blir sett ved levering. Feks i gangen ikke en rask hei eller noe sånt til barnet har heller ikke den samme følelsen til de ansatte der som jeg hadde ved småbarns avdelingen. Klærne mistes fortere uansett om de har navn.. nå er jo de kjekke damer i storbarns avdelingen, nå vet jeg ikke om andre har samme erfaringer? Anonymkode: 82a00...13e 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Nei, ikke samme erfaring der nei. Like bra på små- og storbarn Anonymkode: 41da7...491
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Her er det nok STOR forskjell fra barnehager og avdelinger. Her er dessverre personalet skylden i om det er en bra elller dårlig avdeling. Kvalitet innad i en barnehage kan variere utrolig! personalet har ikke gjort en god nok jobb i å trygge deg som forelder. jeg selv er mye mer fornøyd med storbarnavdeling for sønnen min, men mye mer fornøyd med småbarnsavdeling for dattera mi. De er totalt ulike og har ulike behov (ikke spesialbehov), og merker godt at de blir behandlet ulikt av ulikt personale. gi beskjed til pedleder om dette. Ikke i garderoben, men i en foreldresamtale. Det er kjempeviktig å komme med slike tilbakemeldinger. Ingen klarer å se seg selv utenfra, og hvis ting trengs å endres må en vite om det. Hvis ting skurer og går uten tilbakemeldinger så vil nok personalet tro at alt er greit slik de arbeider. hilsen småbarnsmamma og pedagogisk leder Anonymkode: 410fe...764 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Det er nok ganske vanlig. Sånn er det i vår bhg også. Der er det tre småbarnsavd, og tre storbarnsavd. Hver gang det er foreldreundersøkelse, kommer småbarnasavd veldig godt ut, mens alle storbarnsavd er markant dårligere. Vi merker det også. Vi har tre barn i bhg, og de har gått på to av småbarnsavd, og to av storbarnsavd. Og det er STOR forskjell. De blir mye bedre ivaretatt på småbarn. Men, det har nok med at det er dobbelt så mange unger pr voksen på storbarn, og at de i større grad bruker vikarer der enn på småbarn, siden de minste barna ofte trenger tryggheten av de vante voksenpersonene sine mer enn storbarna. Anonymkode: ced1a...086 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Jeg synes det er like bra på storbarn som småbarn i vår bhg. Få vikarer, og det er de samme som er der. Jeg har et engstelig barn, og de er flinke til å møte henne om morgenen slik at hun får en god start. Selv om de er færre voksne synes jeg de har god oversikt over barna og deres behov. Anonymkode: 798a4...17e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Dette er nok hovedsaklig personavhengig. De som jobber der er ikke samme ansatte, og de har ulikt syn på barna, og hva de mener om driften i barnehagen. Men igjen. Det er forskjell på stor og småbarns avdelinger. Storbarn har 1 voksen på 6 barn, småbarn har 1 voksen på 3 barn (sånn ca). Men samtidig er det ofte færre barn på småbarn enn storbarn. Det er også forventet at på storbarn skal de bli mer selvstendige. Og forventningene er større enn på småbarn. Og for de yngste barna som bare er 3 år når de kommer på storbarn, er det ofte en stor forandring å bli minst på avdelingen når de har vært størst. Det er nok en vanskelig overgang ofte for både barnet og foreldrene og en ny tilvenning. Men når det er sagt. Så har de ansatte en jobb å gjøre. De skal få dere og barnet trygt på at de er der å passer på, hjelper, og ser barna. Det er viktig å bli møtt i garderoben når de kommer, og et hei og et smil, og kanskje et fang å sitte på, det er ALDRI for mye å forlange. Det skal dere kunne forvente av ansatte i bhg, både på storbarn og småbarn. Og de ansatte skal sørge for at barna er tilstrekkelig kledd, mens dere foreldre må passe på at det er klær tilgjengelig. Men når du henter henne, og hun har så lite klær, det er innendørs regner jeg med? Kanskje jenta er varm? Er det varmt inne? Tenker at det beste er om du tar en samtale med pedleder, og snakker om forventninger dere har, og hører hva de tenker. Møt opp med et åpent sinn, og la de snakke, samtidig som at du får frem dine synspunkter på saken. Anonymkode: 832d6...99a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er nok hovedsaklig personavhengig. De som jobber der er ikke samme ansatte, og de har ulikt syn på barna, og hva de mener om driften i barnehagen. Men igjen. Det er forskjell på stor og småbarns avdelinger. Storbarn har 1 voksen på 6 barn, småbarn har 1 voksen på 3 barn (sånn ca). Men samtidig er det ofte færre barn på småbarn enn storbarn. Det er også forventet at på storbarn skal de bli mer selvstendige. Og forventningene er større enn på småbarn. Og for de yngste barna som bare er 3 år når de kommer på storbarn, er det ofte en stor forandring å bli minst på avdelingen når de har vært størst. Det er nok en vanskelig overgang ofte for både barnet og foreldrene og en ny tilvenning. Men når det er sagt. Så har de ansatte en jobb å gjøre. De skal få dere og barnet trygt på at de er der å passer på, hjelper, og ser barna. Det er viktig å bli møtt i garderoben når de kommer, og et hei og et smil, og kanskje et fang å sitte på, det er ALDRI for mye å forlange. Det skal dere kunne forvente av ansatte i bhg, både på storbarn og småbarn. Og de ansatte skal sørge for at barna er tilstrekkelig kledd, mens dere foreldre må passe på at det er klær tilgjengelig. Men når du henter henne, og hun har så lite klær, det er innendørs regner jeg med? Kanskje jenta er varm? Er det varmt inne? Tenker at det beste er om du tar en samtale med pedleder, og snakker om forventninger dere har, og hører hva de tenker. Møt opp med et åpent sinn, og la de snakke, samtidig som at du får frem dine synspunkter på saken. Anonymkode: 832d6...99a De minste på dtotbsrn er ofte ikke 3 engang men 2-2,5 Anonymkode: aa2a7...df3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Jeg føler på mye av det samme. Etter at jenta vår gikk over på storbarn så har det vært litt kaos ved levering og henting da det er færre voksne i forhold til barn på avdelingen. Anonymkode: ae530...7d9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Jeg har andre erfaringer. Personalet møter alltid barnet i garderoben, for å gi barnet en god start på dagen. Foreldremøte og tid til enkeltvis foreldresamtale har aldri blitt byttet. Ja, klær kunne bli borte, men det var like mye fordi barna fikk tak i klærne og dro alt ut på gulvet. Så lenge det var merket, kom alt tilbake i løpet av noen dager eller maks. en uke. Hos oss gikk ikke barna mer tynnkledd enn på småbarnsavdelingen. Dette var i en barnehage som slet med veldig mye sykdom blant personalet. Likevel var mye på plass. Vi byttet barnehage da yngste skulle begynne på storbarnsavdeling, og der er det også søik jeg skriver ovenfor. Et minimum er å møte barna i garderoben. Det bør du ta opp ned styrer. Anonymkode: 866ab...608
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 Det er som regel alltid best på småbarn, færre barn per voksne og rolige forhold. Sier seg selv at 3 voksne ikke klarer å følge om 18-20 barn på storbarn som de gjør på småbarn med 9-12 barn og 3-4 voksne Anonymkode: 29caa...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 Det er myyyye enklere å jobbe på småbarnsavdeling, så det er ikke så rart at dere er mer fornøyd. Anonymkode: fe184...d9f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er myyyye enklere å jobbe på småbarnsavdeling, så det er ikke så rart at dere er mer fornøyd. Anonymkode: fe184...d9f På hvilket grunnlag sier du det? Det koker nok nemlig ned til smak og behag. I vår bhg slet de med å få noen fra storbarn til å ville gå over til småbarn da de hadde bemanningsproblemer - ingen var villige til å gå fra å jobbe med storbarna til småbarna... Anonymkode: ced1a...086 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): På hvilket grunnlag sier du det? Det koker nok nemlig ned til smak og behag. I vår bhg slet de med å få noen fra storbarn til å ville gå over til småbarn da de hadde bemanningsproblemer - ingen var villige til å gå fra å jobbe med storbarna til småbarna... Anonymkode: ced1a...086 Det handler om utagering, tid brukt på foreldresamtaler, oppmelding, dokumentasjon, møter med ppt osv. Det dobles jo. + at barna sover på dagtid på småbarnsavdeling. Anonymkode: fe184...d9f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler om utagering, tid brukt på foreldresamtaler, oppmelding, dokumentasjon, møter med ppt osv. Det dobles jo. + at barna sover på dagtid på småbarnsavdeling. Anonymkode: fe184...d9f Ja, men til gjengjeld er det færre bleieskift, mindre bæring, lettere å prate med barna, barna leker mye mer selvstendig, andre aktiviteter man kan gjøre, gå på lengre turer, etc etc. Ikke alle hater foreldresamtaler og møter med ppt. Og mange synes fordelene med større mer selvstendige barn veier opp for det. Anonymkode: ced1a...086 1
mitch92 Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 Vi opplevde veldig redusert kvalitet når vi gikk over til storbarn. Vi har barn med ekstra ressurs fra kommunen pga kronisk sykdom. vikarene ante ikke at de skulle følge med ekstra mtp det en gang når jeg skulle komme og hente. De visste ikke en gang at han hadde diagnose 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå