Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hemmelighet. Jeg likte veldig godt å lese om tog før, type jernbanemagasinet. Betyr det at jeg er en slags autist? Husker jeg prøvde å skjule det på skolen da jeg satt der og leste jernbanemagasinet på PC-en. Syntes det var flaut, også som jente i tillegg. 😬 ingen bryr seg jo om sånt. 😅🥹 synes også trikk er spennende. 

Jeg vet at det er mulig å like tog uten å være autist og at det er en klisje, men likevel så lurer jeg på det. 😅😬

Anonymkode: a0c6a...087

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme er en funksjonshemning og det er ikke alle som har spesialinteresser heller..

Selv har jeg asperger og det som skiller meg mest fra andre er alt det jeg ikke klarer som andre klarer, til tross for at jeg ellers er både begavet og ressurssterk på mange måter. Jeg sliter med nevrologiske problemer og  eksekutiv dysfunksjon, i tillegg til sensorisk overfølsomhet og sosiale problemer. Det gjelder også alle de andre autistene jeg kjenner. Kanskje bortsett fra én, men han har til gjengjeld aldri hatt et forhold, så han sliter han også.

Særinteresser er noe som alle mennesker kan ha. Bare tenk på alt det rare folk interesserer seg for og samler på.

Anonymkode: b8467...31d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Autisme er en funksjonshemning

Nei. Autisme er en spekterdiagnose.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har en hemmelighet. Jeg likte veldig godt å lese om tog før, type jernbanemagasinet.  😬 😅🥹 synes også trikk er spennende

Hva med T-bane? 

Skrevet

Det at du er interessert i en spesifikk ting gjør deg ikke til en autist. Jeg er selv Asperger og sliter heller med veldig mange ting, enn at jeg interesserer meg for tog.

• Liker 2
Skrevet

En jeg kjente var opphengt  i Trikk han bodde med foreldrene i Oslo en annen var opphengt i tog  men det trenger ikke å bety at du er Autist fordi du hadde Jernbane magasinet 

Skrevet

Har høytfungerende autisme. Interesserer meg ikke for tog.

Anonymkode: 2dbaa...10a

Skrevet

Umulig å basere på den opplysningen 😅

Min sønn har barneautisme, og var interessert i tog frem til 3 årsalder. Så fikk han andre (flere) interesser. Disse og gikk over, så kom en ny. 

Han følger typisk interessene endel andre på hans alder har, i litt variasjon. 

Anonymkode: 89cc6...0a7

Skrevet

Liker du fly? Min erfaring er at folk på spektrumet er veldig glad i fly.

Anonymkode: afa97...64b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en hemmelighet. Jeg likte veldig godt å lese om tog før, type jernbanemagasinet. Betyr det at jeg er en slags autist? Husker jeg prøvde å skjule det på skolen da jeg satt der og leste jernbanemagasinet på PC-en. Syntes det var flaut, også som jente i tillegg. 😬 ingen bryr seg jo om sånt. 😅🥹 synes også trikk er spennende. 

Jeg vet at det er mulig å like tog uten å være autist og at det er en klisje, men likevel så lurer jeg på det. 😅😬

Går det utover andre gjøremål? Har du en sterk trang til å fortelle om togene til andre selv om de ikke spør deg og dere snakker om et annet tema? Hvis ikke tror jeg ike du trenger å bekymre deg.

• Liker 1
Skrevet

Ånei... jeg elsker modell togbaner, kan stå og se på dem så lenge at det er flaut. Og juletog og små landsbyer. Det er utrolig facinerende, blir helt betatt. Elsket thomas toget da jeg var liten. Hvis jeg besøker noen med barn og de har brio tog må jeg alltid bygge og prøve den og bare later som jeg leker med barna.. og reiser ofte med tog i ferier.  Har aldri hatt mange venner og strever sosialt og endel med mye annet i livet også egentlig. Fungerer noenlunde fordi jeg har forstått hva som folk liker å høre av høflighetsfraser, og fordi jeg er en god lytter, eller later som,  og fordi jeg ellers er ganske handy og fysisk sterk. Hjelp, nå ble jeg litt redd, har tenkt noen ganger før også at jeg har asberger. 

Anonymkode: 1ee3f...9a7

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg trodde at autister elsker tog og kan rutetabeller utenat, helt til jeg selv fikk diagnosen Asperger, så nei ikke alle autister har en greie for tog 

• Liker 1
Skrevet

Kan være alt mulig men ofte fokuserer de veldig på en spesiell greie og tror alle andre er interessert.

Anonymkode: 67e29...835

Skrevet

Jeg døøør av denne tråden 😅😅😂🤣🤣❤️🥰

Skrevet
Laraa skrev (På 13.12.2022 den 23.46):

Jeg trodde at autister elsker tog og kan rutetabeller utenat, helt til jeg selv fikk diagnosen Asperger, så nei ikke alle autister har en greie for tog 

De kan det mye oftere utenat. Er også fascinert av selve kartet over linjene og stasjonene og banene. Selv har jeg likt skiltingene og detaljer på stasjonene.

Anonymkode: f4864...905

Skrevet
MacadamiaNut skrev (23 timer siden):

Jeg døøør av denne tråden 😅😅😂🤣🤣❤️🥰

Enig, det er så wholesome som man får det ❤️😭 Det er så mye fælt på kvinneguiden, dette varmet hjertet mitt før leggetid. 

Og ja, jeg kjenner en høytfungerende autist som er interessert for fly forresten, men ikke tog. Tror grunnen til at mange autister henger seg opp i slike temaer er pga. mønsteret og at det er repetitivt og forutsigbart, men samtidig et bredt emne man kan lære mye om. Men det betyr ikke at man er autist. Det går an å ha "sære" interesser uten å ha en diagnose. 

Skrevet
Kullsyrevann skrev (2 minutter siden):

Enig, det er så wholesome som man får det ❤️😭 Det er så mye fælt på kvinneguiden, dette varmet hjertet mitt før leggetid. 

Og ja, jeg kjenner en høytfungerende autist som er interessert for fly forresten, men ikke tog. Tror grunnen til at mange autister henger seg opp i slike temaer er pga. mønsteret og at det er repetitivt og forutsigbart, men samtidig et bredt emne man kan lære mye om. Men det betyr ikke at man er autist. Det går an å ha "sære" interesser uten å ha en diagnose. 

Fint skrevet og helt enig 🤗🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...